• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rookt af en toe

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 10 jun 2013 21:49

Welke Tomos model heb je? Tomos A35 - HDA
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de aankoop
Wat is het probleem? De Tomos rookt en stinkt
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

Goedenavond!

Na op internet zelf het een en ander te zoeken aan antwoorden, probeer ik het hier even!

Vorige week heb ik een Tomos A35 uit 2005 gekocht, nu is het punt dat de Tomos in het begin na het starten blauwe rook geeft. Na een tijdje verdwijnt de rook gelukkig. Echter, als ik hem na 3 uur weer start, dan start hij weer met blauwe rook.

Nu heb ik al begrepen dat blauwe rook meestal duid op een verkeerde verhouding. Er zat al benzine in bij aankoop, dus dat kan verkeerd gemengd zijn. Zelf heb ik hem nog afgetankd met Brommix.

Ook stinkt de blauwe rook redelijk erg, de stank kan ik niet direct plaatsen, maar lijkt op verbranding.. Tevens moet ik erbij zeggen dat de Tomos enkele maanden heeft stilgestaan voor aankoop, wellicht oude benzine dat gebruikt wordt??

Wellicht wat handige harries hier? Dat moet goed komen lijkt me zo!

Alvast mijn dank!

John.

Donkat5
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Donkat5 » 10 jun 2013 22:19

Bij de eerste paar minuutjes rijden met een koude motor is een beetje rook GEHEEL NORMAAL. Het beste is gewoon niet al te lang de motor stationair te laten draaien voor je wegrijd en de eerste paar minuten wat rustiger te rijden, want op die manier wordt de motor op de juiste manier zo snel mogelijk warm! Het kan zo zijn dat het mengsel niet helemaal perfect was/is, maar dat blijf je toch houden als je op verschillende plekken tankt... Voor je gaat rijden even de Tomos op en neer schudden wil ook wel helpen voor een betere mengverhouding, al betwijfel ik of dat heel veel gaat uitmaken...
Dood ga je toch, geniet van je leven, mensen!

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 12 jun 2013 09:10

Bedankt voor de snelle reactie! Ik weet dat een beetje rook hoort bij een tomos, alleen deed mijn tomos het willekeurig. :)
Ene keer wel blauwe walm en volgende dag weer niet.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 12 jun 2013 09:28

Nog een vraag trouwens.

Ik lees dat de vraagtekenveer een bekend euvel is bij een Tomos. Dit merk je als je naar achter loopt en hij klappert. Ik hoor wel licht getik uit het blok komen (als hij uit staat). Is dit compleet normaal?

Donkat5
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Donkat5 » 12 jun 2013 19:29

Met achteruitlopen zou hij eigenlijk helemaal geen tikkend geluid moeten maken. Vraagtekenveertje kan dus kapot zijn, maar is niet echt interessant om moeite aan te besteden...Heeft iig niks te maken met rook!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 12 jun 2013 20:09

Donkat dat vraagtekenveertje zit er niet voor niks dus zeg maar niet dat je er geen moeite aan hoeft te besteden ;)

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 12 jun 2013 21:59

Hij tikt niet als de motor draait. Het lijkt overigens als hij uit staat en met het achteruitrijden alsof hij in de versnelling wil slaan.

Roken is overigens weg! Volgens mij nog wat oude benzine eruit gereden en hij heeft enkele dagen stil gestaan 8)

Edit: Vraagtekenveer zal ik morgen even nakijken!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 12 jun 2013 22:31

...Het lijkt overigens als hij uit staat en met het achteruitrijden alsof hij in de versnelling wil slaan...

Yep, vraagtekenveertje gebroken, overduidelijk.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 12 jun 2013 22:42

Hmmm, toch maar vervangen dan! Het vreemde is dat de Tomos voor de rest uitstekend rijd, geen gestotter, geen last van optrekken of schakelen... Bedankt voor de reacties.

Donkat5
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Donkat5 » 13 jun 2013 10:24

Voor zover ik het hoorde is bij heel veel mensen het vraagtekenveertje kapot, en lijkt dit dus geen vreselijke problemen te geven... Is dus niet essentieel om te vervangen, maar het wel doen is natuurlijk alleen maar goed!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 jun 2013 11:24

Voor zover ik het hoorde is bij heel veel mensen het vraagtekenveertje kapot, en lijkt dit dus geen vreselijke problemen te geven... Is dus niet essentieel om te vervangen, maar het wel doen is natuurlijk alleen maar goed!
Als het onderdeel niet nodig was en het niet essentieel is om te vervangen zat het er toch niet in :')
Dat veel mensen met een kapot vraagtekenveertje blijven rondrijden terwijl ze het weten is gewoon beun. Als je niet weet dat hij kapot is dan snap ik het, maar als je weet dat het stuk is en het niet vervangt omdat je er toch niks van merkt is echt gewoon stom.

Als jij denkt dat het niet nodig om te vervangen, zoek dan eerst even wat de werking is voordat je zoiets zegt.
Het vraagteken veertje is ervoor om het startgedeelte vrij te laten lopen nadat de bromfiets gestart is en bij eventueel achteruit rijden. Ook om te voorkomen dat op het moment dat de krukas minder toeren maakt dan de tandwielen en koppeling schokken te voorkomen.
En nu weer on-topic.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 13 jun 2013 11:36

Zoals ik al zei zal ik het veertje controleren dit weekend :). Wel prettig dat iedereen met zijn mening en ideeën komt natuurlijk!
Enige punt is dat ik niet over de juiste materialen beschik om het veertje te vervangen... Woon naast een bromboer, dus dat scheelt. Heeft iemand enige indicatie of ruwe schatting wat het gaat kosten om te laten vervangen?

Mvg! Nogmaals bedankt voor het meedenken!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 jun 2013 12:42

Zoals ik al zei zal ik het veertje controleren dit weekend :). Wel prettig dat iedereen met zijn mening en ideeën komt natuurlijk!
Enige punt is dat ik niet over de juiste materialen beschik om het veertje te vervangen... Woon naast een bromboer, dus dat scheelt. Heeft iemand enige indicatie of ruwe schatting wat het gaat kosten om te laten vervangen?

Ja ik had het gericht naar donkat omdat hij vind dat je het niet hoeft te vervangen. Ben blij dat jij wel verstandig bent en er meteen aan denkt om het te vervangen :) .

Wat voor materialen mis je dan? In princiepe heb je een imbus sleutel, een ringsleutel en een zuigerstop nodig. Als je een beetje goede connecties hebt met de bromboer kan je vragen of je die spullen voor een middagje mag lenen?
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 13 jun 2013 12:54

Ja ik had het gericht naar donkat omdat hij vind dat je het niet hoeft te vervangen. Ben blij dat jij wel verstandig bent en er meteen aan denkt om het te vervangen :) .

Wat voor materialen mis je dan? In princiepe heb je een imbus sleutel, een ringsleutel en een zuigerstop nodig. Als je een beetje goede connecties hebt met de bromboer kan je vragen of je die spullen voor een middagje mag lenen?
Imbus en ringsleutel is geen probleem, die heb ik liggen. Zuigerstop echter niet, goede connecties met die bromboer heb ik ook niet :P Aan de andere kant, sleutel kost zo'n 7 a 8 euro, altijd handig om in huis te hebben!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 13 jun 2013 13:48

4 euro op tomoshop.nl zelfs. Je moet er wel voorzichtig mee omgaan dus niet vol de zuiger erop laten knallen, maar als je dat met beleid doet is het een zeer handig stukje gereedschap.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar