• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Achterwiel draait zwaar en tomos hakkelt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
Arnold
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arnold » 07 jul 2013 08:42

Welke Tomos model heb je? A3 B
Wat is het bouwjaar? 1978
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds een warmloper
Wat is het probleem? Achterwiel draait zwaar en tomos hakkelt op topsnelheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Groot onderhoud gepleegd; koppelingsveren ingekort, luchtinlaat luchtfilter vergroot en vraagtekenveertje vervangen en grotere sproeier.

Mijn Tomos heeft een warmloper gehad, daarna heb ik hem eens grondig onder handen genomen. contactpunten schoon gemaakt, nieuwe bougiekabel en geprobeerd om ontsteking op tijd te stellen (bijna niet te doen en ben daar ook niet zeker over) Bougie geeft nu heldere vonk :) Moet de contactpuntafstand van de bougie nu 0,5 of 0,8 zijn het wphb is daar niet éénduidig over.

Mijn Tomos was een beetje slap dus heb ik de tandwielverhouding verandert in 26/26; De koppelingsveren een kleine cm ingekort en meteen het vraagtekenveertje vervangen (ik had het blok toch open) Nu draait het achterwiel nogal zwaar. Wat kan dat zijn? Het wphb zegt alleen ga naar de dealer :shock:

Mijn Tomos hakkelt een beetje en houdt in op topsnelheid. Moet er nu een nog grotere sproeier in( nu 52) of heeft dat met de op tijd stelling van de ontstekking te maken. De bougie heeft volgens mij de koffie met melk kleur.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gr.Arnold
Een echte vent rijdt een tweewieler: een Sparta(fiets), een Tomos A3b en een Kawasaki GTR1000 ;-)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 jul 2013 22:55

Bougie is 0,5 mm bij de meeste standaard Tomossen. Alleen de A55 cilinder kan een opening voorschrijven van 0,8mm. Ga er vanuit dat wanneer de punten dichter bij elkaar zitten de vonk makkelijker kan overspringen. Overigens staat op het doosje van de bougie ook vaak de voorgeschreven brugopening. Bij jouw A3B zou ik gewoon 0,5 mm aanhouden.

Zwaar lopen? Als je de motor stationair laat draaien neemt deze dan meteen het achterwiel mee en als je de rem inknijpt wurgt deze dan af? Dan is waarschijnlijk de kickstartremveer in het blok (of omegaveer) niet goed gemonteerd in de uitsparing van het carter.

Het inhouden op top (gezien de kleur van je bougie) zou ik zeggen dat het een ontstekingskwestie is. Al vind ik de sproeier nog wel wat aan de grote kant (welk type carburateur?)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Arnold
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Arnold » 08 jul 2013 03:05

Ik ben aan het experimenteren met bougie opening 0.5 en 0.6 en dat lijkt ongeveer goed.

Ik heb juist goed gelet op die omegaveer. Achterwiel draait de ene keer wel en de andere keer niet mee.

Ik ben nog eens met de ontstekingstijd bezig geweest en denk dat die nu goed is. Ik heb een encarwie carburateur en ben aan het experimenteren met sproeiers. met sproeier 50 kreeg ik die warmloper en 56 is te groot, dus moet er tussenin zitten :-) . Hij hakkelt en houd nog steeds in :-(, dus moet nog verder zoeken.

Alvast bedankt voor meedenken. :-D
Een echte vent rijdt een tweewieler: een Sparta(fiets), een Tomos A3b en een Kawasaki GTR1000 ;-)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers