• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geen vonk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
nlnicholas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nlnicholas » 12 jul 2013 23:51

Welke Tomos model heb je? E-start quadro
Wat is het bouwjaar? 2005??
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds kort
Wat is het probleem? Geen vonk
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Hallo,
Sinds kort wil mijn brommer niet meer starten.

het probleem is begonnen paar weken terug.
Hij heeft ongeveer 1.5 maand still gestaan heb hem toen gestart en geen problemen mee gehad.
na paar dagen rond hebben gereden wilde ik hem starten, op laten warmen ( aluminium cilinder) ik rij weg de straat nog niet uit hij pruttelt paar keer en valt uit.
Ik kick hem vervolgens aan en ik kon weer verder rijden.
dagen erna werd het steeds slechter, moeilijker met starten tot uiteindelijk helemaal niet willen starten.

Wat heb ik gedaan:

cilinder + zuiger ( moest tog gedaan worden)
toen deed hij het heel even.

toen bougiekabel + bougiedop + bougie
Geen vonk

Bobine vervangen: geen vonk

dus ben even ten einderaad want hij heeft alleen stilgestaan...

dus ik denk alleen nog cdi of ontsteking??
maar wat raden jullie me aan :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2013 07:05

Bij langere stilstand wil de olie in de benzine nog wel eens naar beneden zakken. Mijn advies is dan ook aan anderen om de Tomos eerst even te schudden (heen en weer bewegen en de voorrem inknijpen) om de olie weer te laten mengen. Het kan daardoor gebeuren dat er ineens teveel olie in de cilinder terecht komt en de bougie beschadigd waardoor deze niet meer vonkt. Al lijkt het me na 1,5 maand dit niet aan de orde.

Verder kan het ook voorkomen dat dit er niets mee te maken heeft, maar dat er een keerring uitligt. Dit kun je vaak merken aan het lichtere kicken (minder compressie) of roken (witte rook) tijdens het rijden.

Voordat je overgaat tot vervanging van de (dure) cdi ontsteking zou ik eerst kijken of er ergens geen massapunt van de bobine e.d. is losgetrild. Verder kun je de spoelen doormeten op breuk en wat het voltage is op de draden die uit je blok komen. Let wel op dat bij de draad die naar je bobine loopt meer dan 80 volt wisselspanning kan staan.

Tot slot nog dit: Sommigen hebben een contactslot en rode uit-knop op het stuur en zien dan over het hoofd dat deze niet op de juiste stand staat en daarmee denken dat de ontsteking kapot is. Check dat ook even.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

nlnicholas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nlnicholas » 13 jul 2013 09:38

Hallo bedankt voor de snelle antwoord.

Dat was ik vergeten te melden.
benzine is er helemaal uit geweest, carburateur is helemaal schoongespoten.

Het kicken doet hij nog precies hetzelfde, en de losgetrilde massapunten van de bobine kan haast niet want die is net vervangen haha.

Ik ga dan het wel proberen door te meten op een of andere manier (heel slecht in electra)

En de rode knop die weet ik wel na een paar jaar die vergeet ik zeker niet maar bedankt voor het melden.

Heb je toevallig een linkje waar staat hoe ik de spoelen moet door meten??

M.v.G

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2013 12:13

Nee, maar kan het je wel uitleggen. Een meetstift (bijv de zwarte, dat is meestal voor massa) zet je ergens op een massapunt van het frame, de andere stift doe je aan de kabel die je door wil meten. Zet je meter op wisselspanning (~)en een groot meetbereik (>200 volt ivm de hoge spanning van de ontsteking) en kick een paar keer. Het maakt niet uit of je een analoge of digitale meter gebruikt, het voltage moet ergens tussen de 70 en 90 volt liggen.

Voor doormeten van de spoel doe je hetzelfde, alleen kick je niet, maar zet je de meter op Ohm-stand (hoefijzertje) en meet je de interne weerstand. Als het goed is en de meter slaat uit (analoog) of loopt terug naar 0 is de spoel in orde.

Ter info, aangezien jij een e-start hebt neem ik aan dat er ook 3 draden uit je blok komen, te weten zwart (ontsteking), geel (licht) en rood/wit(gelijkspanning) voor het opladen van de accu. Die laatste zit overigens met een diodebrug (om er gelijkspanning van te maken) gekoppeld aan de gele lichtspoeldraad.

In principe kun je op die manier ook de bobine doormeten. 1 meetstift op de massadraad (ingeval van plastic kastje)/ framepje (bij ijzeren bobine) waar deze in zit en de andere meetstift of op de ingaande draad/ aansluiting waar je kabel aan zit uit je blok, of aan de aansluiting van de bougiekabel. Hiermee meet je de spoelen door (geen onderling contact) op breuk. Je kan niet meten met een aangesloten bobine en dan kicken wat voor spanning eruit komt, dan blaas je je meter op!!! Ik praat over vele duizenden volts wat nodig is voor de vonk.

Mocht je kabelbreuk vermoeden kun je aan beide zijden een meetstift plaatsen in Ohm stand om de kabel "door te piepen". Hetzelfde geldt voor de dop, al kun je dat ook in 1 keer doen als de kabel en dop aan elkaar zitten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

nlnicholas
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nlnicholas » 13 jul 2013 12:18

hallo,
super bedankt voor je snelle en lange uitleg.

Ik ga even z'on ding scoren en van de week even de stappen door lopen.
Als ik het probleem gevonden heb en hij doet het weer zal ik het even vermelden

harstikke bedankt alvast...

Goed weekend

M.v.G

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki