• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

rem veer en kickstarterveer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
johndub
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johndub » 01 aug 2013 13:21

Welke Tomos model heb je? quadro e-start
Wat is het bouwjaar? 2009
Sinds wanneer speelt dit probleem? paar weken
Wat is het probleem? remveer en kickstartveer
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

hallo
mag ik me even voor stellen, mijn naam is john dubach kom uit''s-hertogenbosch.
Ik zit met probleem dat van mijn tomos bij een kmstand van 3600 km de krukas aan de koppelings kant is af gebrokken,ben nu 2 weken verder om bij de importeur een andere te claimen maar dat is niet gelukt.
ik heb dus al een week of 3 mijn blok uit elkaar liggen,wat ik van jullie graag wil weten (want ik ben het een beetje vergeten) hoe de remveer achter de aantrapas moet zitten en hoe span je je de kickstartveer. en graag van jullie kant uit dingen waar je ook op moet letten.
graag uitleg en eventueel duidelijke foto's
gr john

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 aug 2013 15:42

Remveer steekt vooruit (in de rijrichting gezien) in de opening van het carter. De tandjes naar het kettingwiel gericht.

Ik ga ervan uit dat het kickstartdeksel met veer gemonteerd zit op het motorblok. De kickstartveer opspannen doe je zo:

- kickstartas zo draaien dat het platte deel boven zit (voor de spie)
- De veer in het kleine gaatje van de kickstartbevestiging steken en op de as schuiven
- Met behulp van het kickstartpedaal de veer op spanning zetten door deze achterwaarts te bewegen (zet hiervoor het kickstartpedaal meteen in de juiste stand op de bevestiging) als of je kickt
- de veer zover opspannen totdat het gat waar de spie doorheen gaat gelijk ligt met het platte deel van de kickstartas. Let erop dat de bevestiging gelijk ligt met het uiteinde van de as anders past de spie niet
- de spie van links naar rechts door de bevestiging heen drukken (met het platte deel over de as) en eventueel met lichte tikjes verder helpen totdat de spie niet verder kan
- gecontroleerd het kickstartpedaal terug laten komen totdat de spie rust tegen de aanslag onder aan het blok en vervolgens de bus, ring en moer monteren.

Een minder geoefend persoon kan wellicht hulp gebruiken van een 2e persoon om eea uit te voeren.

Maar ik heb een vraag, hoe kan de krukas breken bij de koppeling? Heb je een slecht lager gehad of heeft het uiteinde niet in een lager in het deksel gezeten? Mij is niet bekend hoe dit kan gebeuren en het is de eerste keer dat ik daarvan hoor. Heb je nog garantie bij de verkoper of is het een particuliere koop?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

johndub
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johndub » 01 aug 2013 17:18

nee deze tomos is nieuw gekocht en de zaak waar ik deze gekocht heb heeft contact gehad met de importeur en deze vergoed het niet omdat hij al 4 jaar oud is,en hoe deze heeft kunnen breken is niet duidelijk

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 aug 2013 13:04

Ik neem aan dat je bij de verkoper gewoon garantie hebt. Hij moet jou schadeloos stellen, hoe hij dat met TN wil uitvechten is niet jouw probleem. Het zou niet zo moeten zijn dat pas wanneer de importeur (Tomos Nederland) aangeeft de boel te vergoeden dat jij dan pas recht hebt op garantie.

Geef het anders uit handen aan een rechtbijstand, als je die hebt of via je ouders.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

johndub
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johndub » 03 aug 2013 00:07

ben inderdaad bij de verkoper geweest die heeft contact gehad met de impoteur en die vergoed niks,maar ik heb rechtsbijstand ingeschakeld nu.
maar nu wil ik nog weten hoe de remveer precies moet zitten

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 aug 2013 09:33

Afbeelding

Dit is hoe de kickstartremveer achter het kettingwiel zit. Let op: de assen staan in het carterdeksel, dus wat je op de foto ziet zit normaal in het carter. De veer (onderdeel 3 op de tekening) staat, zoals je ziet op de foto, naar de middenvertanding zoals ik je al in mijn eerdere postst heb aangegeven.

Afbeelding

johndub
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johndub » 03 aug 2013 13:39

dank je wel voor de duidelijke foto nu kom ik erwel uit

johndub
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor johndub » 06 sep 2013 21:19

het blok zit onder tussen al in elkaar een rijd weer lekker zonder bij geluiden,het enige wat me wel opvalt is dat hij nu wel iets minder hard rijdt als voorheen,zou dat komen door de nieuwe krukas en lagers dat het nog moet inslijten of zo

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers