• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Benzine lekkage en waggelend achterwiel

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Viepert
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Viepert » 08 aug 2013 09:16

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? +/- 9 maanden
Wat is het probleem? Lekkage benzine en waggelend achterwiel bij gas los.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Hallo mannen (en dames),

Aangezien ik nieuw ben wil allereerst mij even kort voorstellen.
Naam is Bas Kaandorp, 31 en woon in Heiloo.
De Tomos heb ik nu iets meer als een jaar en gebruik hem voornamelijk voor woon/werk verkeer. (36km p/d)
Stuk goedkoper als de auto en reistijd is ongeveer hetzelfde.
Heb een mooie auto en ook al jaren motor gereden. Nou zou je denken, waarom niet lekker op de motor.
Nou een Harley zuipt ook aardig als je rij zoals ik doe :wink:
Ik ben voor de rest helemaal nieuw in de brommer scene zogezegt en weet dus ook totaal niet wat voor Tomos ik heb, maar dat zullen de kenners hier ongetwijveld gelijk kunnen zien. Het enige wat ik op het kenteken bewijs kan vinden is A3.

Nou over op het probleem.....

Probleem 1 :
Sinds dat ik dit jaar weer ben begonnen met rijden lekt de Tomos benzine. Zo erg zelfs dat er nu mooie vlekken in mijn garagevloer heb zitten. Ik ben zelf al een beetje op onderzoek uitgeweest, carb schoongemaakt en gekeken of het vlotternaaldje nog goed was. Dit was hij ook. En ook de benzinekraan nagekeken. Daar was wel wat raars mee aan de hand.
Hij heeft een wat andere werking dan de tekst aangeeft. Res = dicht / Fuel = open / Off = reserve.
Dat klopt dus al niet helemaal. Maar de werking zelf was wel goed. Dicht is ook echt dicht.
Daarna mijn aandacht op de slangen gericht. Deze leken allemaal in redelijke staat, maar voor de zekerheid toch wat nieuwe slangen gemonteerd. Dit bleek geen uitkomst.
Ik ben nu op een punt gekomen dat ik het niet meer weet. Wat zou het dan nog kunnen zijn.
Een lek in de tank zelf. Ik hoop het niet, want dat is toch één geheel met het frame?

probleem 2 :
Dit is een vrij korte vraag. Na het wisselen van de banden vorig jaar had ik nog geen probleem met de Tomos.
Nu heb ik echter een waggel in het achterwiel zitten als ik van volgas mijn gas dichtdoe.
Volgas is bij mij ongeveer 50/52 km/h als ik die borden langs de weg mag geloven.
Ik heb zo'n idee dat het of de lager as is of het lager zelfs. Wat denken jullie?

Ik hoop dat iemand een uitkomst heeft voor mij of mij iniedergeval in de goede richting kan sturen.
Want ik wil nog wel wat jaartjes door met de Tomos.
Als jullie nog meer info willen weten over de problemen, vraag het gerust.

Groetjes Bas

PS
Natuurlijk ook nog wat foto's van hoe de Tomos er onderhuids uitziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 08 aug 2013 11:32

welkom op het forum. leuk dat je voor tomos hebt gekozen.

benzine lek: ik denk dat je vlotterpakking die tussen de carb en het vlotterbakje zit lekt. en als die dan volstroomt en daar lekt.

hobbel: kun je es kijken of de speling op de achterbrug zit of op het wiel zelf.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Sjonnie1989
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Sjonnie1989 » 08 aug 2013 12:41

Op je benzinekraantje zit boven een schroefdraad, een moer verbind dit schroefdraad met het schroefdraad van de tank. Kijk voor de zekerheid of die ook goed vast zit aan beide kanten. Een kleine speling kan er al voor zorgen dat er benzine begint te lekken. (ik spreek uit ervaring :D )

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 aug 2013 12:53

Vwb de hobbel: Na de bandenwissel heb je deze wel weer goed op de velg gemonteerd? Ik doel hiermee of de buitenband wel rondom hetzelfde op de velg ligt en of de binnenband niet op de eoa manier is getwist. Draai je wiel maar eens rond en let op de rand van de velg en een randje op de band. Als deze ergens niet parallel lopen zit daar een hoogteslag
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Viepert
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Viepert » 08 aug 2013 15:11

welkom op het forum. leuk dat je voor tomos hebt gekozen.
benzine lek: ik denk dat je vlotterpakking die tussen de carb en het vlotterbakje zit lekt. en als die dan volstroomt en daar lekt.
hobbel: kun je es kijken of de speling op de achterbrug zit of op het wiel zelf.
Dank U !
Die heb ik ook nagekeken en zag er nog als nieuw uit. Er zit ook een "nieuwere" carb op. Ook als de vlotterkamer nagenoeg leeg is (kraan dicht en wachten totdat hij uitvalt) dan lekt hij nog met het kraantje dicht.
Speling ga ik vanmiddag nog even bekijken.
Op je benzinekraantje zit boven een schroefdraad, een moer verbind dit schroefdraad met het schroefdraad van de tank. Kijk voor de zekerheid of die ook goed vast zit aan beide kanten. Een kleine speling kan er al voor zorgen dat er benzine begint te lekken. (ik spreek uit ervaring :D )
Ga ik ook vanmiddag ff checken, bedankt!
Vwb de hobbel: Na de bandenwissel heb je deze wel weer goed op de velg gemonteerd? Ik doel hiermee of de buitenband wel rondom hetzelfde op de velg ligt en of de binnenband niet op de eoa manier is getwist. Draai je wiel maar eens rond en let op de rand van de velg en een randje op de band. Als deze ergens niet parallel lopen zit daar een hoogteslag
Daar had ik niet eens aan gedacht. Ik zal morgen het wiel er ff uithalen en kijken of hij ergens getordeerd is.
Zo op het eerste gezicht lijk de buitenband goed te zitten. Bedankt!

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 09 aug 2013 10:16

Laat de tomos ergens tegenaan leunen en zet je voet op de velg aan de onderkant of tegen de as vh wiel.
Duw de velg nu met je voet heen en weer .
Nu kan je zien waar er evt speling zit

Denk aan speling in de wiellager of het bekende speling in de bussen van je achterbrug ( waar de brug aan het frame vastzit )
9 van de 10 keer zit de speling in de achterbrug ..

Maar zoals Shadowranger al zegt kan het ook in de band zitten,

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Viepert
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Viepert » 10 aug 2013 01:09

Dat is raar, ik had gisteren al antwoord gegeven. Maar die is ineens weg....

Maarja, heb de boel nog een keer uit elkaar getrokken en de moer die de tank met de kraan verbind zat inderdaad een beetje los. Alles eens schoongemaakt (schroefdraad) en weer opnieuw vast gezet. Nu met wat meer kracht dan. Hopen dat het helpt.

Wat betrefd het achterwiel heb ik niet veel kunnen vinden qua speling. Zoals Ping al zegt heb ik hem met mijn voet geprobeerd te "buigen" maar hij gaf geen krimp. Zowel de naaf niet als de achterbrug. Morgen dan toch maar de band er eens afhalen.
Misschien dat dat het is.

Viepert
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Viepert » 24 aug 2014 10:28

Na een nogal bewogen jaar achter de rug gehad te hebben ivm ziekte, eindelijk weer eens op het forum gekeken.
Brommer heeft al die tijd stil (droog) gestaan. Omdat ik nu weer dagelijks de beschikking heb van een motor, gaat deze de verkoop in.

Link : viewtopic.php?f=4&t=21532

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen