• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn Tomos Flexer start opeens niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 08 aug 2013 11:08

Welke Tomos model heb je? Tomos Flexer
Wat is het bouwjaar? 1998
Sinds wanneer speelt dit probleem? Ik heb de tomos vorige week gekocht, toen reed hij gewoon. Maar na een paar dagen rijden (4 dagen) is deze probleem ontstaan.
Wat is het probleem? Eerst deed mijn tomos het gewoon nog. Maar een dag later kwamen er opeen harde knallen uit de uitlaat. Dit gebeurde vaker. Op een dag viel die opeens uit tijdens het rijden, terwijl er gewoon brandstof in zat. En sinds dien krijg ik hem niet meer aan de praat. :(
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee.

Nu probeer ik hem al 2/3 dagen aan de praat te krijgen en heb ik heel het internet afgezocht. En het is me nog steeds niet gelukt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De vorige eigenaar zei trouwens dat de bougie en ontsteking 1 maand oud zijn.

De bouwjaar was niet te achterhalen zei de verzekering, maar ze gokte op 1998.
Alvast bedankt voor jullie hulp:)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 08 aug 2013 12:55

Vonkt de bougie nog wel? Kan wel zijn dat dit amper een maand oud is, maar dat zegt niets. Eerst constateren. Kan overigens ook aan de bougiekabel en dop liggen (aansluitingen van) en bobine/ cdi unit slechte massa.

Knallen uit uitlaat duidt meestal op ontstekingsproblemen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 08 aug 2013 15:26

Dankje voor je snelle reactie.

Ik heb de bougie nagekeken en die vonkt. De bougiekabel en dop zijn ook correct.

De bougie was nat, ik denk dat dat komt door al dat kicken. Dus had ik hem opgedroogd, maar nog steeds geen verschil.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 08 aug 2013 18:42

Vonken is 1, op tijd is 2. Controleer of de ontsteking nog op tijd staat en het vliegwiel niet is doorgeslagen over de spie op de krukas.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 09 aug 2013 13:10

Oke ik heb er niet zoveel verstand van. Waar ligt de onsteking, en hoe controleer ik dat?
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 09 aug 2013 16:25

En ik zocht afbeeldingen over dat "spie", maar snap niet wat het is en waar het ligt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2013 11:32

Ontsteking zit achter het carterdeksel waar de kickstart zit.

Daarachter zit een rond vliegwiel dat met een moer op de krukas is bevestigd.

Achter het vliegwiel zit de ontsteking (spoelen en in geval van een niet-electronische ontsteking-> contactpuntjes).
Afbeelding
Afbeelding

Het vliegwiel heeft een uitsparing in het gat waar de krukas doorheen gaat (gleuf).
Afbeelding

Daarin valt de spie (dit is een staafje van ongeveer 3 mm doorsnee) die uit de krukas steekt en ervoor zorgt dat het vliegwiel niet vrij kan draaien om de krukas.
Afbeelding
Afbeelding

Soms kan het gebeuren dat door verkeerde montage of doorslaan van de spie, of zelf afbreken van de spie het vliegwiel toch kan verdraaien en zo de timing verkeerd staat, zoals te zien op de foto:
Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 12 aug 2013 23:44

Ik kreeg de kickstarter er niet af, waarschijnlijk hard slaan met een hamer. Ik dat weer eens eerst proberen. Als ik hem open heb laat ik het gelijk weten
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 14 aug 2013 08:57

Kickstartpedaal zit vast op de as met een spie en moer. Deze eerst losdraaien en de spie eruit tikken. Let op veer staat onder spanning!

Daana is het (afhankelijk van de uitvoering) een kwestie van 3 boutjes losdraaien waarmee het carterdeksel vast zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 16 aug 2013 20:03

Oke, ik krijg hem er niet af. Het zit muurvast. Maar ik ben wel een stap verder. Ik weet nu ook dat de tomos geen compressie heeft. Dus misschien moeten we nu ergens anders naar kijken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 aug 2013 09:45

Dat veranderd de zaak, dat kan duiden op een defect aan een of allebei de krukaskeerringen. Of zit de bougie/ kopmoeren los?.

Voor het vervangen van de keerringen moet je ook het kickstart pedaal demonteren want 1 zit achter de ontsteking en de andere achter de koppeling in de versnellingsbak. Maar waarom krijg je de spie van het kickstartpedaal niet los? Spuit er anders eens wat kruipolie bovenop en in het gat waar deze doorheen komt en laat het een nachtje inwerken. Niet bang zijn met tikken het kan best wat hebben. In het ergste geval beschadig je de schroefdraad in het begin waar de moer op gaat, vandaar dat we meestal de moer erop laten zitten tot deze gelijk is met de bovenkant van de spie. Dan heb je wat meer oppervlak om te raken met een hamer (gebruik een stalen als je met de kunststof niet verder komt, want deze kan meer impact geven zodat eventuele redenen waarom iets vastreroest zit net los kan tikken).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 18 aug 2013 15:27

De bougie zit er wel goed in, die heb ik meerdere keren eruit gehaald.

Ik zal ff googlen over die keerringen, want weet niet zo goed wat het is.
Ik ga er wat olie over spuiten, want in die spie komt geen beweging in.
Ik zal morgen die kijken hoe het met de kickstarter is.

Btw, echt bedankt voor je hulp shadowranger!
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 19 aug 2013 18:42

Eindelijk, ik heb de kickstarter eraf gekregen. De olie heeft flink geholpen, na een paar keer tikken ging die er al uit.

Ik zie dat jij ook een "wiki" heb aangemaakt een paar jaar terug hoe je die krukaskeerringen moet vervangen.
Ik ga die even goed doornemen.
Omhoog

Appel741
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2013 10:57

Berichtdoor Appel741 » 01 sep 2013 15:31

Dankje wel voor al je moeite! Ik heb de brommer maar verkocht. Het werd te ingewikkeld voor me!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 01 sep 2013 19:15

Jammer dat je niet verder bent gekomen.

Ik sluit het topic.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.