• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bougie geeft geen vonk meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 13 sep 2013 13:59

Welke Tomos model heb je? A3/S25
Wat is het bouwjaar? 1988?
Sinds wanneer speelt dit probleem? 2 dagen
Wat is het probleem? Bougie geeft geen vonk meer
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Welke Tomos model heb je? A3/S25
Wat is het bouwjaar? 1988?
Sinds wanneer speelt dit probleem? 2 dagen
Wat is het probleem? Bougie geeft geen vonk meer
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Beste forumlezers,

Gebruik al jaren mijn Tomos voor woon/werk verkeer; maar nu even niet....., bougie vonkt niet meer.
Heb al enkele items op dit forum gelezen, maar kom er niet goed uit hoe precies ik moet meten, om te weten wat er mis is.
(Weet wel iets van electra, maar niet veel).
Als ik de spanning op de gele (voor verlichting?) en zwarte (ontstekings?) draad meet die uit het blok komen meet ik na een kick ongeveer 3,5~ Volt wisselspanning (digitale multi-meter) op beide draden, is dat een juiste waarde?
Zo ja, hoe meet ik dan de bobine door?

Alvast bedankt voor de info,

Vriendelijke groet,

Henson

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 14:11

3,5 volt is wat weinig. Op de gele hoort 12 volt wissel te komen en op de zwarte 70-90 volt (afhankelijk hoe hard je kickt). Meet eens de weerstanden op de spoelen door de meter op Ohm stand te zetten en de testdraden op een draad uit het blok te zetten en de ander op het frame/ masssapunt.

Bobine kun je doormeten op dezelfde manier. Een draad op de massa-aansluiting, de andere testdraad of op de bougiekabelaansluiting, of op de aansluiting waar de zwarte draad op komt. Dan weet je of daar spoelbreuk zit. Verder kun je er niets aan meten aangezien dit een non-contact overdracht is dmv electrische velden.

Over wat voor ontsteking praten we hier overigens? Gezien het bouwjaar vermoed ik punten, dan zouden de punten ingebrand kunnen zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 13 sep 2013 21:51

Hallo shadowranger,

Bedankt voor je snelle reactie; heb zojuist de weerstant op de spoelen gemeten en die is 0 op beide draden, dus geen weerstand. Bobine geeft ook geen weerstand aan op zwarte draadaansluiting; maar de bougiedop geeft 8,4 ( op de 20K stand) aan.
De ontsteking is er inderdaad eentje met ouderwetse punten ....zien er grijs uit, maar nog niet weggesleten.
Zal morgen een nieuw setje kopen, zien of ie het dan weer doet.

Vriendelijke groet,

Henson
CIMG4675 (Large).JPG

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 23:12

Punten kun je ook iets opschuren met waterproof schuurpapier als je deze er tussendoor haalt. Misschien kan de condensator (dat ronde tonnetje rechts op de foto) lek zijn. Bobine staat denk ik ook op de carterdeksel, misschien maakt die wat slecht massa. Probeer eens een draadje te leggen van de buitenkant van de bobine (ijzeren deel) naar het frame op een schroef. Soms werkt de ontsteking dan wel weer. Eventueel een stukje van de bougiekabel afknippen als deze wat is gecorrodeerd of geen goed contact meer maakt in de dop of op de bobine. De aansluitingen daarvan zijn wel nog goed of is dat ook weggebrand?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 14 sep 2013 17:04

Hallo shadowranger,

Heb dit weekend weinig tijd, maar zal zeker komende week je tips opvolgen. Bedankt alvast daarvoor.

Goed weekend,

Henson

Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 15 sep 2013 22:14

Hallo,

Vanmiddag toch nog even een uurtje gevonden en heb de kontaktpunten glad gevijld. Bougie vonkte prima in de teststand en dus alles weer gemonteerd. Proefritje in de buurt gemaakt, eerste 500 meter ging prima......daarna viel de motor weer uit.
Weer geen vonk.
Moet dus iets zijn wat het onregelmatig laat afweten, en geen blijvende storing, maar wat veroorzaakt deze uitval?

Vriendelijke groet,

Henson.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 16 sep 2013 19:24

Kan de condensator zijn, of toch de punten die te ver zijn ingebrand (icm of als gevolg van een defecte condensator). Haal de punten maar eens los en kijk hoe de oppervlakte eruit ziet van beide kanten. Als deze dof zijn, kun je ze beter vervangen, misschien ook wijs om meteen de condensator mee te nemen.

Heb je verder nog gekeken hoe het zit met de aansluiting van de zwarte draad op de bobine, massa van de bobine en staat van de aansluitingen van de bougiekabel in de bobine en dop? Door een te grote overgangsweerstand bij die laatsten kan het zijn dat je verlies hebt en dat daardoor de vonk niet over wil springen. Dit kan ook nadelig zijn voor de conditie van de punten.

Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 16 sep 2013 20:59

Hallo Shadowranger,

Punten had ik al los gemaakt en geheel afgevijld met een sleutelvijltje; waren inderdaad dof en een beetje schuin afgesleten, maar nu dus weer blank en zouden het goed moeten doen...
De aansluitingen op de bobine zijn goed, heb de zwarte draad zelfs even direct op de bobine geplaatst, maar dat gaf ook geen vonk dus het zit hem niet in de lus naar het kortsluit/lichtknopje op het stuur.
- Bougie-draad aansluiting op de bobine zag er goed uit, geel koper, niet grijs of groen, en de mantel was goed. Bougie-draad aansluiting op bougie krijg ik niet zonder veel geweld los...zit waarschijnlijk gegoten/gelijmd, maar ziet er van buiten goed uit. Lijkt mij het ook niet te kunnen zijn...immers als de vonk daardoor niet wil overspringen zal hij dat in het begin ook niet doen en kun je er geen 500 meter mee rijden.
Ok, dat was het dus allemaal waarschijnlijk niet; zal dus dan wel in de condensator zitten, ga er morgen maar eentje kopen (hopen dat ze die op voorraad hebben) en zet ik er gelijk nieuwe punten op.

Mvg. Henson

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 17 sep 2013 11:56

De punten moeten wel recht op elkaar komen. Los afvijlen loop je kans dat dat niet meer het geval is. Daarom had ik gezegd om met WP schuurpapier tussen de punten door te gaan terwijl deze nog gemonteerd zitten op de grondplaat. Denk er wel aan om de nieuwe punten even vetvrij te maken voor je ze monteert.

Vwb het niet vonken, heb je de bobine rechtstreeks op het frame of op een plaatje op de deksel van de ontsteking staan. In het laatste geval kan dat slechte massa geven naar het blok toe. Beter monteer je dan nog een extra draad vanaf de plaat naar het frame een extra massadraad om uit te sluiten dat daar het probleem wordt veroorzaakt.

Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 17 sep 2013 20:46

Hi,

Nieuwe punten en condensator gemonteerd (moeilijk te vinden uiteraard, is antiek;-). Maar dat veroorzaakte dus niet de storing.
Doorverbinden van de massa van de bobine/ frame helpt ook niet.
Heb gehoord van bromfietsmonteur hoe de ontsteking makkelijk en snel is te testen: houdt de zwarte draad iets van de cylinder af en geef een kick...........Zwarte draad geeft bij goede ontsteking direct een krachtige vonk; en dat is bij mij het geval. Moet dus de bobine zelf zijn, ga morgen tweedehandsje kopen en we zullen zien of dit het is, alhoewel bij het doormeten geen weerstand wordt gevonden.

Mvg. Henson

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 18 sep 2013 00:41

Krijg dan toch het vermoeden dat het probleem misschien in de bougiedop zit. Je zegt dat het lijkt alsof deze aangegoten zit maar je zou deze gewoon als een soort schroefdraad eraf kunnen draaien. Als het een harde dop is moet de in de dop de metalen connector die je op de bougie drukt eruit kunnen draaien. Wellicht zit daar toch iets niet goed.

Henson
Pindabrein

Berichtdoor Henson » 18 sep 2013 22:07

Yep, het was de bobine...Vanmiddag andere opgehaald en hij loopt weer prima! Waarschijnlijk was er een slechte verbinding van de witte aarddraad binnen in de bobine.
Even over de bougiedop; is een harde dop en volgens mij oem; maar daar lag het probleem dus niet

Bedankt voor alle hulp, groet,

Henson

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 20 sep 2013 19:47

Ok, dank voor de feedback. Close

Gesloten
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers