• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Overtoeren in stationair

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 17 nov 2013 17:49

Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? Van voor 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de carburateur los geweest is.
Wat is het probleem? Brommer schiet vol in de toeren als ik hem start
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Beste tomos rijders allereerst een hallo :koning:

Ik heb een tomos, net overgekocht, en wilde eens kijken of ik de begrenzer uit het spruitstuk kon halen. Affin dat lukte me niet, dus huppa carburateur er weer op en het brommertje weer in elkaar zetten.

Maar wat er daarna gebeurt: Als ik start (zonder gas!) schiet de brommer VOL in de toeren (Harder dan ik ooit gereden heb :lol: ) maar als je de choke aanzet dan tuft die gewoon normaal (zoals die in stationair hoort te doen).

Nou dacht ik vandaag het zal de pakking wel zijn of false lucht O.I.D. dus alles uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer bevestigd maar het probleem doet zich nog voor.

Weet niet zo goed waar het probleem nu ligt, kunnen jullie me helpen?

groetjes.
Omhoog


banaan89
Tomosforummer
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 jun 2013 22:14

Berichtdoor banaan89 » 17 nov 2013 18:50

Rubber ringetje weer terug gedaan in de carburateur aan de kant die over het spruitstuk gaat?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 nov 2013 19:26

Wat gebeurd er als je met deo spuit op de aansluiting spruitstuk-carburateur?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 17 nov 2013 19:31

Rubber ringetje weer terug gedaan in de carburateur aan de kant die over het spruitstuk gaat?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
ja, de eerste keer niet maar tweede keer wel, eerst het rubberen ringetje en daarna het plastic buisje

@shadowranger
je bedoelt een deo-lek test? dat zou ik morgen wel even kunnen doen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 nov 2013 19:38

Ja, die bedoel ik. Meestal zal je motor reageren op een verstoring van het brandstof-lucht mengsel als daar een lek zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00

Berichtdoor freak » 18 nov 2013 19:31

zit je gas kabel niet te strak???? als je je carburateur er af draait en je kijkt er in, zie je dan als je aan je gas handel draait ook de gas schuif heen en weer gaan???
heb je ook aan de schroef gedraait aan de zij kant van je carburateur???
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 19 nov 2013 17:09

OP hier,

Zowel shadow als freak hadden gelijk, de kabel zat iets te strak en de carborateur zat niet lekker om het sproeistuk.

Echter is nu probleem 2 doorgerold, het benzine slangetje wil niet lekker. Denk dat hij door de jaren heen wat gekrompen is dus die moet ik nu opnieuw kopen. Hoop wel echt dat het het slangetje is, en niet de kraan.
Nu ik toch nieuwe onderdelen moet kopen, is het misschien tijd te spreken over wat zoal aan te schaffen. Er zit nu een standaard (groot) luchtfilter op en die wil ik vervangen door een kleinere (power) filter. Daarnaast wil ik de pakking tussen de carborateur en spruitstuk vervangen- omdat die niet lekker aan sloot. (En natuurlijk een nieuw slangetje.)

Nog verdere adviezen?
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00

Berichtdoor freak » 19 nov 2013 17:36

de hele ellende is gekomen omdat je graag wou dat hij wat harder loopt.
ik zou de luchtfilter laten zoals hij is en er een proma uitlaat onder zetten, teminste als deze er nog niet onder zit.
er zal dan waarschijnlijk een iets grotere sproeier in moeten, maar er zijn er wel hier die weten welke maat het beste past bij zo,n uitlaat.
maargoed ik kan niet in jou knip kijken dus, miss zijn er nog wel anderen met een goedkopere tip.
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 19 nov 2013 17:39

OP.

Ik kan misschien morgen wel wat fototjes uploaden. En er zit inderdaad al een sport-uitlaat onder.

Luchtfilter betreft, dat is zo'n oud plastic rot ding. Niet luchtzuiver- en geeft ook te weinig lucht voor de afstellingen die ik wil gebruiken.
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00

Berichtdoor freak » 19 nov 2013 17:43

ok...dan is een andere uitlaat dus niet nodig.
heb je enig idee hoe hard hij nu loopt???
het kan best zijn dat je al op je taks zit met de afstelling die je nu hebt.
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 19 nov 2013 17:45

^Exact 36 km/h (ook al zegt de snelheidsmeter 50- die klopt ook voor geen kant :mrgreen: , het is een brommer)
Upd: ik weet zeker dat die nog harder kan, met betere afstellingen- want als ik boven de 36 km/h raak wil die wel harder maar valt hij terug of schiet hij in de overtoeren waardoor hij stottert.

Als ik heuvel op rij trekt hij daar dan weer wel doorheen...
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 23 nov 2013 15:07

Ik vermoed dat het probleem inderdaad bij de pakking tussen carburateur en spruitstuk zit. Ook heb ik het idee dat ik hem niet helemaal 100% op het sproeistuk krijg.

Maargoed, het is gemonteerd zoals het moet (rubberen ring in carb- plastic pakking om spruitstuk) - en toch blijft hij het doen. Toch maar een nieuw plastic pakking kopen? (neem aan dat er met het rubbertje weinig fout kan zijn...)
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland

Berichtdoor homoetje » 23 nov 2013 16:09

Rubber ringetje kan verrot zijn. Dan kan hij daar wel degelijk vals lucht langs lekken.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 23 nov 2013 16:17

@Sticky: Ik heb je PM beantwoord. Heb je de carburateur ook aangedrukt gehouden op het spruitstuk tijdens het vastschroeven?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 24 nov 2013 15:05

@Sticky: Ik heb je PM beantwoord. Heb je de carburateur ook aangedrukt gehouden op het spruitstuk tijdens het vastschroeven?

jazeker
heb alleen geen klem of iets dergelijks voor extra kracht... dus misschien dat mijn zwakke armen niet sterk genoeg zijn <O~
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 25 nov 2013 21:32

Pakking vernieuwd, gaskabel vervangen- en hij draaide weer. Rondje gereden, en toen kwam het volgende probleem:

Hij slaat af als je gas geeft. In stationair draait hij soepel, en kan je even rijden. maar als je na een paar seconden gas geeft slaat hij af (alsof je hem uit zet terwijl die nog rijdt, met dat woooooooooobb geluid).

Enig idee?
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle

Berichtdoor HiawoutaH » 25 nov 2013 22:57

Hey Sticky.
Weet je welke maat sproeier in je carborateur zit.?
Kan het zo zijn dat je brommer afgesteld was op valse lucht, wat je nu dus niet meer heb.
Waardoor je mengsel te rijk is geworden,dus misschien een idee kleinere sproeier te proberen.
Als je vol gas rijd merk je soms valse lucht minder maar bij het starten/kicken,
en gas geven bij het stationair draaien des te meer.
Dat is wat ik denk.
Je zegt dat je op een heuvel wel doortrekt trekt tie het vlotterbakje niet leeg.
Of zit die witte band in het vlotterbakje niet goed waardoor je vlotterbakje niet goed volstroomd.
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 26 nov 2013 12:50

hey wouta, nee- ik denk origineel maar kan aangepast zijn.

Is mogelijk, toen ik hem ontvang was hij "rijklaar" gemaakt. Ik zal zoeken voor sproeiertjes. Welke maat raad je aan?

De laatste twee opmerkingen (starten kicken met gas en stationair met gas) komen overeen met de symptonen.

Vlotterbakje is zuiver dat is helemaal nagelopen.
dankjewel- verdere tips welkom.

Even een vraag ter interesse, er zit een buisje in de carburateur ( aan de kant van de luchtinhaal) die aan een clipje vast zit en de lucht-toevoer lijkt te beinvloeden. Weet iemand exact waar het voor is?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 26 nov 2013 15:31

Afbeelding

Dat staande pijpje is voor eventuele olie/ brandstofresten op te zuigen. Heeft geen invloed op de inlaat en kan ook verwijderd worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

sticky
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:39

Berichtdoor sticky » 26 nov 2013 16:51

Probleem is opgelost!

Het eerste probleem deed zich voor, door een hangende gaskabel.
Het tweede probleem was opgelost, toen de venturi (voor de tweede maal) werd schoongemaakt.

Dank allen- ik ga nu trachten de onderdelen bij elkaar te sparen die ik wens te plaatsen en misschien tot snel;)
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.