• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Wat zien we over het hoofd?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
42 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 15 dec 2013 12:58

p.s.

De stelschroef die in de carb. zit lijkt compleet niks te doen.
Of we deze nou helemaal dicht of helemaal open draaien maakt geen verschil.
De gasschuif blijft in dezelfde positie.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 dec 2013 17:16

Probeer eens de gaskabel iets strakker te stellen met de nippels op het stuur en op de carburateur. Soms kan de gasschuif wat versleten zijn en pakt de stelschroef niet, maar dat kan je wel verhelpen door de gaskabel zelf wat strakker te zetten en zo een iets hoger stationair toerental te krijgen. Zo moet ik het met mijn eigen Tosje altijd doen (heb geen stationairschroef, want ander type carburateur). Wel even met warme motor doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 18 dec 2013 14:07

Oke dank je...zal het de klusser weer even door gegeven.
Ik tik hier, hij klust...al heb ik al een hoop geleerd met 'verplicht helpen' <O~ ...maar hier waag ik me nog maar niet zelf aan.
Straks hele Tomos uit elkaar :lol:
Omhoog

pamajoor
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2013 14:52
  • Citeer

Berichtdoor pamajoor » 24 dec 2013 15:07

hallo Miranda

ik heb jou verhaal gelezen en ben een beetje verbaasd over het feit dat je de ontsteking hebt afgesteld want dit is namelijk een electroniesche en daar kan je niks aan afstellen die kan je alleen vervangen indien hij kapot is .
als ik het zo bekijk lijkt het mij handiger om toch de uitlaat eens na te kijken en evt deze eerst eens te verwijderen en te kijken of hij dan wel loopt .
en even kijken of je wel de goeie bougie hebt .
suc 6
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 dec 2013 16:37

Ik zie in de header staan dat het een S25 van (vermoedelijk) 1996. Die is naar mijn beste weten niet uitgevoerd met een pick-up unit waar jij waarschijnlijk naar verwijst. De ontsteking op deze Tomos is dus prima af te stellen (punten of electronisch).

Het gaat nu om het feit dat hij stationair nog afslaat. Aangezien de ontsteking al is afgesteld, lijkt me het idd wijselijk om eens te kijken naar de afvoer van de gassen (einddemper dichtgekoold).

@ Miranda38: Hoe staat het er nu voor qua stationair afstellen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 10 jan 2014 00:11

Excuus voor de wat latere reactie.
Shadowranger heeft gelijk, is een S25 automatic van (pas ontdekt :wink: ) 1995 zelfs.

Inmiddels rijd hij weer erg goed alleen dat stationair lopen wil niet lukken.
Gaskabel vernieuwd, die rafelde al dus was aan vernieuwing toe ook.
Eenmaal op gang rijd hij zoals ik gewend was (voor zo'n oud bessie dan) maar zodra je remt en gas terug slaat hij op het laatste stukje nog af.
Als ik het gas er een klein tikje op hou (pietsie stukje maar) gaat het goed en blijft hij aan.

Onlangs zei iemand dat hij klinkt of de carb er niet goed in zit en hij niet genoeg benzine krijgt :?
Wat we zelf nog vreemd vinden is dat de stationair schroef (rechts volgens mij) niks doet, kun je aan draaien wat je wilt maar doet niks.
We overwegen een geheel nieuwe carburateur erin te zetten, zou dat nut hebben denken jullie?

Inmiddels overigens ook mn scooter ingeruild voor een Tomos Luxe, rijd super.
Zit alleen een knopje voor richtingaanwijzers op, alleen geen richtingaanwijzers.
Is dat makkelijk erop te zetten?
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 10 jan 2014 00:15

ps.
@Shadowranger nog betreft dat afstel ding aan de gaskabel...die doet het goed en geeft verschil.
Niet genoeg om het afslaan tegen te gaan, ook niet als hij goed warm is.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jan 2014 09:18

Zoals Pinty enige post geleden in zijn bericht zette, is dat stationairgaatje wel vrij? Zie onderstaande foto en dan dat allerkleinste gaatje in het aluminium.
Afbeelding
Die moet je echt met perslucht doorblazen anders komt dat niet vrij, het liefst tegen de stroming in. Eventueel een haar van een staalborstel pakken (of iets anders wat door dat gaatje past) om vastgekoekt vuil los te prikken.

Verder kun je nog de kabel verder opstellen totdat de motor ook bij warm niet meer afslaat (dit is ook de temperatuur om stationair af te stellen).

Een nieuwe carburateur lijkt mij niet nodig aangezien deze voor de rest prima doet wat het moet doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 10 jan 2014 23:18

En het feit dat die stationair schroef die aan de carb zit niks doet?
Is dat niet vreemd:? ...anders had het er ook niet op gehoeven toch? :lol:
1 voordeel, ik ben hartstikke blond dus dat scheelt :wink: :wink:

Nog een (blonde) vraag...ik heb nu een Tomos Luxe (2012) maar er zit wel een elektrische start op...dan is het toch een luxe EX???
Maar de dealer zei dat ie loopt op brom-mix..... :x :x
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 10 jan 2014 23:20

oh ja...dat gaatje van die foto is echt helemaal goed schoon...
Zoals ik eerder zei is dat een "dicht" gaatje...kan er niet door prikken omdat ie aan de andere kant dicht is.
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 10 jan 2014 23:23

En als we de gaskabel verder open zetten giert het motortje flink maar blijft afslaan...koud, warm..maakt niet uit.
Daar hebben we alles mee geprobeerd en veranderd niet veel aan de zaak.

Als die te ver open is moet ik flink remmen en valt hij niet terug als ik gas minder (blijft het gas min of meer hangen)...is dus ook niet handig en zoals hij zou moeten lopen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jan 2014 09:48

Stationairschroef kan afgesleten zijn, zelfde geldt voor schuif. Misschien heeft vervangen van die laatste nog effect, of maak eens een foto hiervan ter beoordeling.

Je geeft aan dat het gaatje dicht zit, dat zou niet moeten. Of denk je dat ie dicht zit terwijl je anders verwacht. Heb je gekeken (laten kijken) of de haar van de staalborstel in de venturie net boven de sproeier te zien was (daar komt gaatje op uit)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

rowanvanwaas
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2010 20:24
Locatie: Noordwijk
  • Citeer

Berichtdoor rowanvanwaas » 12 jan 2014 00:03

Als je aan de stationairschroef draait, zie je dan ook geen enkele beweging in de gasschuif?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jan 2014 01:18

Zou wel moeten, met het indraaien zou de gasschuif iets omhoog moeten gaan. Vaak door slijtage (indrukken van materiaal e.d.) werkt dat op een gegeven moment niet meer waar het voor bedoeld is. Maar ik begrijp uit je laatste post dat het blijkbaar niet uitmaakt dat je datzelfde doet door de gaskabel strakker te stellen en dat de motor nog afslaat. Er moet dus wat anders aan de hand zijn.

Ik vermoed dan ook dat je het ergens anders moet gaan zoeken dan bij de carburateur. Ik kan niet herinneren of de einddemper van de uitlaat al eens is besproken, maar als deze dichtgekoold is (hetzelfde geldt voor de hele uitlaat en uitlaatpoort van de cilinder), kan de motor zijn gassen niet kwijt en smoort daarmee de motor. Dit kun je ook merken met de prestaties. Verder kun je nog wat spelen met de sproeier als de bougiekleur nog niet helemaal is wat het moet zijn.

Afbeelding
Einddemper van sigaar uitlaat. Zorg ervoor dat alle gaatjes en pijpjes open zijn en geen koolresten bevatten.

Afbeelding
Heb je deze uitlaat? Dit type is niet te ontkolen zonder hem open te slijpen. Vervangen is enige oplossing.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ericje627
Tomosforummer
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 okt 2013 19:47
Locatie: Eindhoven
  • Citeer

Berichtdoor ericje627 » 12 jan 2014 15:11

Aan de foto op de vorige pagina te zien gok ik dat het de sigaar-uitlaat is.
Ontkolen zou best kunnen helpen
Tomos A3-B (1990)
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 13 jan 2014 18:59

Dat gaatje waar we het over hebben ziet er bij deze Tomos echt anders uit.
Zelfde als op de foto van Shadowranger maar dat goud kleurige staafje heeft aan 1 kant een gaatje en andere kant is deze gewoon echt glad, niet dat verstopt zit of iets..is echt gewoon helemaal dicht...

Of de gasschuif beweegt moet ik "de klusser" weer even naar laten kijken.

Is idd een sigaat uitlaat zoals jullie die volgens mij noemen.
Geen originele uitlaat, heb deze er toen op laten zetten dat hij iets sneller liep.
Hoe maak je zoiets dan schoon??
Dat lukt mij (let wel, blond en vrouw :) ) misschien dan ook nog wel.
Klusser is er niet altijd dus wie weet kan ik zelf wat proberen...met jullie hulp dan haha.
Omhoog

Miranda38
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 nov 2013 14:03
  • Citeer

Berichtdoor Miranda38 » 13 jan 2014 19:00

Zal vast niet zijn in een lekker soppie met een lappie erbij denk? :lol:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2014 01:16

Dat gaatje waar we het over hebben ziet er bij deze Tomos echt anders uit.
Zelfde als op de foto van Shadowranger maar dat goud kleurige staafje heeft aan 1 kant een gaatje en andere kant is deze gewoon echt glad, niet dat verstopt zit of iets..is echt gewoon helemaal dicht...
Even voor de duidelijkheid. Ik bedoel het gaatje in de rode cirkel.
Bijlagen
stationairgaatje.jpg
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Rookert
Tomosforummer
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:50
  • Citeer

Berichtdoor Rookert » 14 jan 2014 04:52

Dat gaatje waar we het over hebben ziet er bij deze Tomos echt anders uit.
Zelfde als op de foto van Shadowranger maar dat goud kleurige staafje heeft aan 1 kant een gaatje en andere kant is deze gewoon echt glad, niet dat verstopt zit of iets..is echt gewoon helemaal dicht...

Of de gasschuif beweegt moet ik "de klusser" weer even naar laten kijken.

Is idd een sigaat uitlaat zoals jullie die volgens mij noemen.
Geen originele uitlaat, heb deze er toen op laten zetten dat hij iets sneller liep.
Hoe maak je zoiets dan schoon??
Dat lukt mij (let wel, blond en vrouw :) ) misschien dan ook nog wel.
Klusser is er niet altijd dus wie weet kan ik zelf wat proberen...met jullie hulp dan haha.
Zal vast niet zijn in een lekker soppie met een lappie erbij denk? :lol:

Zo kan het ook, indien je een gasbrander bij de hand heb: viewtopic.php?p=333401#p333401
Revival TS - Brom / bj. 2008 (Woon-werk)
Smeersysteem / E-Start
Puch HD Kop
PHVA 14
Tecno bullet A55

Flexer XL - Snor / bj. 2007 (Cargo)
Smeersysteem / E-Start (aftermarket)
Bromkop / Ontsteking brom
PHVA 14
Speedy uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 15 jan 2014 03:58

Als je de sproeier er uit draait ,
en een zaklamp tegen de plek houdt waar de sproeier gezeten hebt,
dan kan je de gaten verlichten en zien of ze dicht zitten.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
42 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.