• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos probleem hulp aub

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Woody
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Woody » 06 mar 2014 15:05

Welke Tomos model heb je? fletcher
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds gister (05-03-2014)
Wat is het probleem? Bij het starten van de motor slaat die niet goed aan, met vol gas komt er rook (wit achtig) uit de uitlaat en komt die niet op toeren.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Beste Tomos liefhebbers,

Ik heb recent een Tomos fletcher uit 2005 gekocht, toen ik hem starten bij de verkoper alles werkte prima, hij reed prima alles werkte netjes. Ik kocht hem en een paar dagen later wilde ik er voor het eerst op rijden. Hij starte meteen en liep als een zonnetje.

Een paar uur later ben ik gaan tanken (mengsmering aan de pomp met verhouding 1/50). Na het tanken starten die ook prima niks aan de hand en stukje gereden (5km ofzo). Ong. 2 uur nadat ik 5 km had gereden wilde ik hem starten en ging dat niet helemaal goed, hij sloeg meteen aan maar er kwam veel meer (wit achtige) rook uit de uitlaat dan normaal en hij kwam niet op toeren ik moest vol gas geven anders viel die direct uit. De choke had ik aan gezet en die sloeg ook niet meer terug met het starten (dat wss in ivm het lage toerental). Toen heb ik de motor gestart met de brandstof kraan dicht en met mijn vinger de choke (in hoevere dat kan) een beetje omhoog geduwd, wat maar een heel klein beetje is want die choke zit redelijk vast en zou automatische terug moeten springen. Toen ik dat had gedaan (brandstof kraan dicht en choke beetje omhoog) begon die wil op toeren te komen maar viel die op een gegeven moment uit omdat die (wss) geen brandstof meer had. Als ik het zelfde nog een keer deed maar dan met de brandstof kraan open ging die meteen weer veel rook produceren en moest ik vol gas geven om hem niet uit te laten vallen.

Nu is mijn vraag wat hier precies aan de hand is? Ik heb weinig verstand van motoren en zou het zeer op prijs stellen als een van jullie mij zou kunnen helpen. Alvast bedankt!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 mar 2014 19:16

Heb je niet toevallig een flexer met gescheiden smeersysteem? Dus dat je een aparte olietank hebt en gewoon euro 95 kan tanken. Want dan loopt hij nu namelijk veel te rijk als je ook nog mengsmering hebt getankt, als je niet weet wat ik bedoel moet je even een foto van je brommer plaatsen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Woody
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Woody » 06 mar 2014 21:03

Nee de eigenaar zei ook dat er mengsmering in moet

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 06 mar 2014 21:57

Dan denk ik dat je rechter krukaskeerring eruit ligt. Als je die gaat vervangen is het slim om gelijk de linker achter de ontsteking te vervangen. Hoe dit allemaal moet kan je even zoeken hier op het forum, is zat over te vinden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Woody
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Woody » 06 mar 2014 22:23

Oke voor ik allemaal verder ga zoeken hoe en wat, klein vraagje.. Is het erg moeilijk dit zelf te doen? Hoe duur zijn de nieuwe onderdelen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2014 14:09

Krukaskeerringen zijn niet zo duur, geloof ergens rond de 10 euro per set. Verder is het niet zo moeilijk om deze te vervangen, we hebben hierover in de Wiki sectie vele How-to's staan. Wel is het juiste gereedschap aan te bevelen. en een schone en opgeruimde werkplek.

Vwb je vraag mbt de choke. Als de gaskabel te slap is (door uitrekken) dan kun je dmv de stelnippel aan het stuur bij je gashandvat deze wat strakker zetten om de speling eruit te halen. Als je vol gas geeft moet de gasschuif de pal voor de choke vrijgeven. In jouw geval komt de schuif niet hoog genoeg omdat de slag van het handvat te kort is. Daarom moet je de kabel afstellen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Woody
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Woody » 08 mar 2014 19:54

Erg bedankt voor de hulp, ik ga na mijn vakantie is proberen dit te verhelpen.. Mocht er toevallig iemand dit lezen die in de buurt van Eindhoven woont en het voor een zachtje prijsje wil maken.. Laat het weten, dan kom ik hem brengen!

Woody
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Woody » 21 mar 2014 12:41

Inmiddels doet hij het weer, nieuwe bougie, luchtfilter schoongemaakt, kleinere sproeier (0,49 er zat een 0,52 op), cabarateur schoongemaakt en gaskabel strekker gezet en hij doet het weer. Gelukkig heb ik niet die krukas keering vervangen.. Daar lag het dus niet aan!

Groeten

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen