• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Flexer (A2) 2005 stotter en piept

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
thijsm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thijsm » 20 jun 2014 17:30

Welke Tomos model heb je? Flexer (A2)
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? 3
Wat is het probleem?
Tomos A5 cilinder
Carburateur: Dell'Orto Sha 14.9

De brommer rijd de eerste 3km goed. Als de brommer goed warm is gaat deze stotteren en snelheid minderen. Hij trekt steeds minder goed door en naar verloop van tijd ben ik genoodzaakt te gaan lopen. Laat ik hem even staan, dan kan ik daarna ongeveer een kilometer rijden alvorens hij weer hetzelfde gaat doen Hij maakt daarnaast een soms piepende geluiden op de momenten ik hem uit laat lopen zonder gas. Als ik met de Tomos ga lopen hoor ik dit geluid ook en voel ik weerstand.
Van start t/m de eerste 3km gaat het goed. Daarna treed het probleem op.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Heb zelf nog niet veel ervaring met het sleutelen aan de Tomos. Zou graag tips ontvangen over waar ik moet beginnen met onderzoeken. Wellicht dat iemand weet wat de oorzaak van het probleem kan zijn. Zou mooi als ik handvaten krijg om er mee aan de slag te gaan
Laatst gewijzigd door thijsm op 21 jun 2014 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jun 2014 09:19

Kijk eerst eens naar de kleur van de electroden van je bougie. Als deze wittig zijn of elke andere kleur dan koffie-met-melk-bruin is er iets mis met de verhouding brandstof/ lucht. Vaak is dit op te lossen door een andere sproeiermaat te monteren, maar voordat je dat gaat doen zijn ook onderstaande zaken op van toepassing.

Kun je een deotest doen en zoeken naar valse lucht. Vaak ligt het probleem bij de aansluiting carburateur en spruitstuk waar de lekkage optreed ter hoogte van de schroef waarmee je de carburateur vastzet. Dit komt door de witte vulbus icm een rubber ring die ervoor moeten zorgen dat de boel luchtdicht is afgesloten bij de zaagsnede waar het spruitstuk aansluit op je carburateur. Kwestie van goed aandrukken als je de carburateur monteert.

Vwb de piepende geluiden, klinkt dat als metaal op metaal? Het kan zijn dat je te weinig mengsmering gebruikt (mix je zelf of kant en klaar tanken?) en daar houden 2-takts niet van met genoemde klachten tot gevolg. De boel loopt warm (vandaar warmloper) of in het ergste geval kan de boel ook vastslaan (vastloper) door gebrek aan smering.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

thijsm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thijsm » 21 jun 2014 14:03

Ga vanmiddag is een kijkje nemen. Bedankt voro de informatie
Aan de voorkant, bij de cilinderkop, komt aardig wat lucht vandaan. Volgens een vriend van mij moet de cilinderkop strakker gezet worden. Alleen heeft hij geen ervaring met een Tomos. Is dit normaal bij een Tomos of hoort daar zo min mogelijk lucht vrij te komen?

Tanken doe ik kant-en-klaar; mix van de tank. Ga er vanuit dat dit goede verhoudingen zijn. Aan te raden om het zelf te doen?

Daarnaast vraag ik mij af wat voor mijn brommer een goede maat sproeier is. Is hier op voorhand iets voor te zeggen? Of wordt het echt een kwestie van verschillende maten proberen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jun 2014 23:48

Lucht bij de kop is nooit goed, daaruit kan ook mengsel ontsnappen. Dit kan overigens ook dat piepgeluid veroorzaken. Soms helpt het om de bouten (kruislings en gelijke kracht!!) van de kop aan te draaien, anders pakking ertussen als de pasvlakken niet netjes op elkaar aansluiten.

Vwb de sproeiervraag, standaard in een 14/9 hoort een 50-52, maar als ik het zo begrijp is deze niet vervangen of van een andere maat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

thijsm
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thijsm » 25 jun 2014 09:22

Gisteren uitgebreid naar de Tomos gekeken.
De cilinderkop goed schoon gemaakt en er weer op gezet. Daar bleek de lucht niet vandaan te komen, maar bij de aansluiting van de uitlaat. Hier komt nog steeds lucht door. Wellicht dat hier de pakking vervangen moet worden.

Verder de carburateur schoon gemaakt, luchtfilter schoongemaakt. Zag dat sproeier 54 in de Tomos zat. Is dit te ruim? Is verder helemaal standaard behalve dat de begrenzer eraf is.

Verder lijkt bij wat olie te lekken. Hier moet ik me nog op storten. Begreep dat de olie ook eens in de zoveel tijd ververst dient te worden. Zijn hier ook regels voor en hoe gaat dat exact bij een Tomos.

Ga vandaag een stuk rijden en kijken hoe hij loopt. Stationair loopt hij in ieder geval goed.

Nog meer aandachtspunten waar ik naar moet kijken wat betreft onderhoud cq goed afstellen?

Daarnaast zou ik nog wel een hogere top willen zonder al teveel kabaal. Iemand hier suggesties voor?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

rikkert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 25 jun 2014 09:49

De blokolie zou ik inderdaad regelmatig verversen. Dat kan heel makkelijk: je haalt je luchtfilter er af, draait aan de onderkant van je blok de aftap bout eraf (leg hier een teiltje onder om de olie op te vangen). Draai de aftap bout er weer op, draai vervolgens bovenop je blok de vulbout eraf en aan de zijkant van je blok de schroef (aan de rechterkant als je er op zit). Vul je blok met ATF olie tot het aan de zijkant eruit begint te lekken (zorg ervoor dat je brommer in evenwicht is). Vervolgens draai je de schroef en de vulbout er weer op en heb je weer schone carter olie.

Voor wat betreft de sproeier maat: dat kan je testen door een paar km te rijden en vervolgens de kleur van je bougie te bekijken.
Koffiebruine kleur: goede maat sproeier.
Lichter dan koffiebruin: de sproeier is te klein.
Donkerder dan koffiebruin: sproeier is te groot.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers