• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kickstart is vast

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 02 jul 2014 17:23

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? kickstart vast, achterwiel zit ook vast
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? niets

Kickstart zit vast, als ik de brommer mee wilt sleuren lukt het ook niet omdat de achterwiel niet mee wilt draaien. Het zit vast. Als ik mijn achterwiel los van de grond haal en de brommer dan op kickstart start, dan lukt het wel. De kickstart draait mee met de tandwielen die vast zijn. Kan iemand mij hiermee helpen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jul 2014 18:41

Probleem zit in de bak, waarschijnlijk een defect lager van de middenvertanding (klemt door scheeflopen) of gebroken kickstartremveer (kickstart komt niet vrij). Maak je bak maar eens open, dan zie je vanzelf waar het probleem zit, denk wel eraan om de loie op te vangen en eventuele ringen van de assen te checken of deze niet in de carterdeksel blijven plakken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 03 jul 2014 02:31

Je moet me echt uitleggen wat je daarmee bedoel, kan ik dit als beginner repareren? Heb je foto's als voorbeeld? Moet ik eventueel iets kopen om het te repareren zoals olie of iets dergelijks?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jul 2014 12:46

Het carterdeksel zit aan de rechterkant (als je op de Tomos zit). Die zit vast met inbusbouten rondom en een pakking ertussen (die je moet vernieuwen). Aan de binnenkant van dat deksel zitten 2 kogellagers en een glijlager/ bus. De kogellagers zijn voor de krukas en middenvertanding, het glijlager voor de kickstartas. Het lager wat kapot kan zijn is de middelste. Hierdoor gaat de as met vertanding scheef lopen en klemmen op de vertandingen.

Als het de kickstartremveer is dan klemt je kickstartpedaal vast en als je voor- of achteruit loopt beweegt deze mee met het achterwiel.

Misschien is onderstaand Youtube filmpje wat verhelderend.

Link

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 04 jul 2014 13:51

Het lijkt erop dat het het laatste is wat je zei. Want als ik op mn kickstart trap, dan draait de achterwiel mee. Maar zodra ik tijd heb, ga ik er naar kijken en laat ik je het weten. Zitten hier kosten aan verbonden als ik de rechterdeksel eraf haal, bijv. Nieuwe olie kopen of iets dergelijks?

Gr

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2014 14:26

Iig een pakking voor het deksel en als de olie niet te oud is en zwart (dus nog lekker door de vingers glijdt zonder voelbare stukjes) kan je deze hergebruiken. Anders daar ook nieuwe voor halen. Ik weet niet wat je verder voor gereedschap hebt, maar met een standaard doppenset en inbussleutels kom je een heel eind. Misschien heb je nog een zuigerstop nodig.

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 05 jul 2014 12:08

Ik heb de rechter carterdeksel eruit gehaald en als een beginner, zag ik niet echt iets bijzonder. Ik ben toch maar voor de zekerheid naar een garage geweest. Ik heb hem uitgelegd dat als ik op mijn kickstart trap, het achterwiel meegaat met de kickstart, het achterwiel moet los van de grond zijn en die heeft gezegd dat het aan de koppeling ligt. Dat die kapot is. Klopt dit? Zo ja, moet ik een nieuwe kopen of kan het gerepareerd wordne?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jul 2014 13:23

Draai eens aan je koppelingshuis. Die hoort 1 kant op te blokkeren, de andere kant op niet. Daarmee neemt ie de krukas mee en kun je je motor aankicken. Zo hoort het te werken. Wat jouw garagist beweert slaat nergens op.

De kickstartas wordt vrijgegeven zodra de motor loopt of dat je met de brommer gaat lopen (achterwiel moet vrij kunnen draaien). Dat het achterwiel van de grond moet zijn wil alleen maar zeggen dat er minder kracht komt op het koppelingsmechanisme, maar heeft er niets mee te maken dat je wiel nu blokkeert of kickstart.

Ik vermoed een kromme of gebroken kickstartremveer (ook wel omegaveer genoemd) en zit achter het kettingwiel in de bak. Hierover zijn al diverse topics geweest en in de wiki staat ook wel wat. Als ie niet gebroken is of krom, kan deze ook niet goed in de uitsparing in het carter zitten. kwestie van goed monteren dus.

In het andere geval kan het zijn dat de afstandshim tussen koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling (waar je tegen kijkt) er niet tussen zit en daardoor klemt de koppeling tegen het huis en daardoor de boel blokkeert (zie ook mijn verhaal mbt het koppelingshuis en krukas).

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 06 jul 2014 02:17

Weet je wat het is...?? Als ik aan de moer van de koppeling draai, dan gaat de koppeling draaien en de achterwiel draait dan mee waardoor de brommer vooruit rijdt. Ik probeer het eruit te draaien maar t lukt niet, moet denk ik zo'n zuigerstop halen. Of heb jij een idee of het zonder dan zuigerstop kan...?? Moet ik ook de linker carterdeksel openen zodat het makkelijker is om alles te demonteren?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 jul 2014 17:46

Dan heb je me niet juist begrepen: je moet niet aan de moer draaien, maar aan het huis eromheen. De moer en 1e versnellingskoppeling zitten permanent aan de krukas en als je de 1e versnellingskoppeling draait aan de moer draait ook je achterwiel mee. Dat is normaal.

Zuigerstop blokkeer je de drijfstang en krukas mee zodat je de moer kan losdraaien of juist vast zetten. Heb je nog gevoelt of er zijdelingse speling is als je het koppelingshuis naar binnen en buiten duwt/ trekt?

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 08 jul 2014 15:37

Het koppelingshuis heeft geen speling en als ik een insteeksleutel erin doe en aan het huis draai dan draait de achterwiel niet mee.. Wat bedoel je met 1st versnellingkoppeling? Als e de 2 tandwielen in het midden bedoeld, de grote tandwiel zit wel los.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2014 18:54

de middenvertanding moet je even laten voor wat het is. De 1e versnellingskoppeling is wat je ziet aan de rechterzijde in het koppelingshuis. De 2e versnellingskoppeling zit aan de achterzijde hiervan en zie je pas als je de koppeling demonteert.

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 12 jul 2014 14:08

Ik ben nu bezig met het demonterenvan mn koppeling. Ik heb een zuigerstop en het moertje bij de eerste koppeling is inmiddels los. Nu is het zo dat het koppelingshuis muurvast zit. Ik heb met beide handen er aan getrokken maar hij komt niet los van zn as. Ik heb je youtube filmpje bekeken die je eerder hebt gepost en daar kreeg hij hem er heel makkelijk van af. Kan je me hierbij helpen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2014 16:57

Waarschijnlijk zit de 1e versnellingskoppeling wat vast op de vertanding van de krukas. Tik voorzichtig met een kunststof hamer of met een blokje hout ertussen en een stalen hamer op de koppeling. Dan zou deze vrij moeten komen. Het kan ook zo zijn dat de middenvertanding de boel een beetje klem zet, probeer deze iets omhoog te houden zodat je voelt dat er ruimte is om de koppelingen en huis van de krukas kunnen komen.

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 12 jul 2014 17:29

De eerste koppeling is ook al los. Maar het gaat mij meer om het ijzeren omhulsel. Die zit helemaal vast. Die kan ik er niet uittrekken. Op dit moment ziet mijn motor als op het afbeelding hier beneden.

Afbeelding

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 12 jul 2014 17:56

Ik heb nu alles los gekregen maar terug te komen op het probleem: ik heb geen een defect lager van de middenvertanding (klemt door scheeflopen) of gebroken kickstartremveer aangetroffen. hoe nu verder?

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 13 jul 2014 02:09

Shadowranger!! Het is opgelost. Ik denk dat de tandwielen erg vast zaten en nadat ik ze uit elkaar heb gehaald en weer erin heb gestopt, is alles weer goed gekomen. Bedank voor je tips en ik ben wel blij dat je me geholpen hebt. Ik ben een beginner en heb door deze ervaring zeker van geleerd. Mijn snor rijdt zoals normaal.

Groet!!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2014 10:02

Mooi. Blijkbaar zat/ stond er in de bak iets op spanning waardoor de boel klem liep. Ik vermoed dat toch de kickstartremveer niet goed in de uitsparing heeft gezeten (is mijn ervaring wanneer de bak vast zit). Door de spanning weg te nemen (middenvertanding en koppelinghuis) is deze alsnog goed komen te zitten waardoor de bak wel weer kan functioneren. Hieronder wat foto's wat de resultaten zijn van klemmende remveren en het onderdeel waar het om gaat en postitie ervan:

Afbeelding

Uitsparing in het carter.

Afbeelding

Hier zit de rembeugel en zie je ook hoe die zit achter het kettingwiel. Je kijkt hier vanuit het middencarter

Afbeelding

Als de rembeugel niet tussen de 2 randjes zit in de opening van het carter (zie 1e foto beschadiging) maar erop dan kan de kickstartmof (onderdeel 4 op de tekening) zich niet vrijmaken van het kettingwiel (zit een soort van gedraaide spiebaan op de as (onderdeel 1) ) en staat de aandrijving vast aan het achterwiel. Dit vindt de bak niet fijn omdat het de bedoeling is dat de tandwielen vrij van elkaar moeten kunnen bewegen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers