• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

transmissie tikt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 02 jul 2014 19:03

Welke Tomos model heb je? Tomos a3
Wat is het bouwjaar? 1983
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds de motor draaid
Wat is het probleem? stationair loopt de tomos prima,
hij rijdt ookwel. maar maakt een tikkend geluid, en hoe langer er op gereden word hoe minder vermogen ( 4 rondjes en je staat bijna stil)
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? hij loopt pas net.

mijn tomos a3 opknap brommertje is niet lopende gekocht.
loopt pas net, maar heeft een erg slecht vermogen. na ongeveer 4 rondjes rijden begon ik te merken dat er vermogenverlies was. na een uurtje pauze, en weer 4 rondjes ( a 300m) had de brom steedds meer moeite met het behouden van snelheid,

het blok tikt zachtjes als je goed luistert.
maar alleen alsdeze in beweging is. stationair loopt deze zeer prima!

iemand een idee?

mvg
jakob

edit.

hij loopt ook niet meer stationair.
Laatst gewijzigd door j-head op 08 jul 2014 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 04 jul 2014 21:00

Ik zou de carburateur goed schoonmaken en de sproeier veranderen (2-4 maten groter). Lijkt wel of die te weinig benzine/lucht krijgt en dat daarom het vermogen wegvalt. Kijk even de hele weg van benzine tank na of er geen blokkades in zitten (Benzine kraan, Benzine slang, Sproeier)

Zou je ook even de sproeiermaat en carburateurmaat willen geven?
Zit er ook een goede bougie in? (Het liefst een nieuwe)
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 05 jul 2014 10:16

het getik komt volgendsmij dus echt uit de transmissie.
het blok loopt stationair namenlijk prima

ik heb en dellorto carb maar weet eigenlijk niet welke maat ( nieuwbinnen dit gebied) kan ik dit meten?
bougie vonkt ook gewoon goed.

ik heb de kant van de transmissie eens opengemaakt. maar heb eigenlijk niet echt een goed idee hoe dit er uit zou moeten zien. met de exploded views kom ik een eind. maar er nog niet helemaal.

zelf denk ik dat hij alleen de eerste versnelling pakt.en af en toe de tweede. want hij wil soms wel wat harder rijden (40-45km/h)
maar meestal niet (20km/h max)


jakob woltjer
Omhoog

tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 05 jul 2014 13:10

Dan is je vraagtekenveertje kapot als die meestal niet over wilt schakelen. Daar zijn vast wel meer topics over. Ik zou even zoeken naar vraagtekenveertje en dan kijken of de symptomen hetzelfde zijn.
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 07 jul 2014 23:50

ik heb zojuist preventief n nieuw vraagtekenveertje besteld.
ik ben benieuwd waar het aan licht.
mijn brommertje die voorheen nog makkelijk 20 haalde. kan nu nog net zen eigen gewicht vooruit duwen, als deze uberhaupt start. als ik hem eenmaal fatsoenlijk lopende heb moet ik er maar eens kilometers mee gaan maken. want hij heeft hoogstwaarschijnlijk al behoorlijk lang stil gestaan.
maar hij trekt voor geen meter, ik kan er niet meer op vooruit komen als de motor driaad op vol vermogen.

ook als ik teveel gas geef ( 30-50% gas) valt deze spontaan uit. maar met een verderuitgedraaide stationairschroef loopt deze ook niet.

het gaat nu allemaal even mijn petje te boven, ik hoop dat jullie goeie tips hebben!

DEO test geeft geen veranderingen

j-head

edit.
iemand tips om uitgesleten imbusboutjs uit de carterkap te draaien ?
t lukt nietzo
Omhoog

rikkert
Tomosforummer
Berichten: 91
Lid geworden op: 23 jun 2014 09:50
Locatie: Lelystad
  • Citeer

Berichtdoor rikkert » 08 jul 2014 09:35

edit.
iemand tips om uitgesleten imbusboutjs uit de carterkap te draaien ?
t lukt nietzo

Zet er een (net te grote) Torx bitje op, die er voorzichtig in slaan met een hamer en dan losdraaien (werkt bij mij altijd).

Vervang trouwens meteen al je inbusbouten (ik heb me laten vertellen dat je ze na 5 keer open draaien moet vervangen en het zijn de grootste kosten niet).
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 08 jul 2014 16:32

het is inmiddels gelukt ( uitboren voorzichtig) zonder de carter te beschadigen.

ik ben nu dus aan de binnenkant vd carter aan het beunen, waarna ik enkele problemen vind:
er mist een tand van het grootste tandwiel op de middenas.
ik heb meteen een vervangend tandwiel geregeld maar ik ben er nog niet uit hoe ik de twee tandwielen van elkaar ga schijden om de grootste te kunnen vervangen. ( iemand die weet hoe het kleine tandwiel is beverstigd?)

na het verweideren van de circlips ( hoe heten die in t nederlands?) en de bout,
kom ik op t probleem dat het kleine tandiwel vastgeperst lijkt te zijn, ik krijg hem gewoon niet los.

ook heb ik een koppelsigment vervangen want het kurk van dit sigment was compleet verdwenen ?(!)


jakob woltjer

edit
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CMQMygCMAI

dit is de exploded view van de as die ik bedoel.
hoe krijg ik onderdeel nummer 2 weg? zodat ik tandwiel (11) kan verwijderen en bij t andere tandwiel kan komen ?

jakob
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2014 19:00

Kleine tandwiel zit met de moer vast op de as dmv een spieverbinding. De moer is geborgd met een omgeslagen plaatje. Om de moer los te draaien moet je dus het plaatje wegbuigen. Vervolgens het kleine tandwiel wegnemen en dan kan de grote eraf. Voordat je het grote tandwiel verwijderd ook even het vraagtekenveertje en rollenkooi met rollen verwijderen door de seegerring (met die twee gaatjes veerring) te verwijderen met een speciale tang. Let erop met het monteren dat het gaatje waar de veer in komt van de kooi precies 90 graden links van het palletje op het rollenring(deel) staat. Kijk anders eerst goed hoe eea nu zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 09 jul 2014 14:15

super dit is inmiddels gelukt !
nu nog eventjes wachten tot mijn nieuwe vraagtekenveertje binnen is en dan alles weer monteren.
iemand enige tips voor het vervangen van de keerringen?
nu ik daar toch bij kan kan ik het beter meteen goed doen.


jakob
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2014 15:02

Oude eruit wippen met een smalle schroevendraaier, de nieuwe kun je er met de hand indrukken (recht houden!!) of met een plankje hout waarin een gat is gemaakt ter grootte van de krukas zodat deze gelijk komt te liggen met de rand van het carter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 09 jul 2014 23:53

het lijkt allemaal wat moeilijker te gaan dan gehoopt.

de lagers die achter de oude keeringen zaten hebben geen lagerhuis meer dus deze dienen vervangn te worden.
dus het hele blok uit ellkaar gedraaid.
en toen uitgevonden dat ook de zuiger aan vervanging toe is.
een nieuwe zuiger is onderweg, ik heb de oude lager er uitgetikt.
de nieuwe licht al in de diepvries.heeft iemand nog een (aantal) tip(s) met het plaatsen van de nieuwe lager?
want dit lijkt mij een lastig karwij.

en echt alles lijkt tegente vallen want ook de keeringen blijken de verkeerde maat te zijn,
maarja dat terzijde.

iemand ideen over t plaatsen van lagers?
het is een overgangspassing dus het zal in een keer goed moeten gaan.

j-head
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jul 2014 01:25

Plaatsen van lagers moet je altijd met de leesbare kant naar buiten plaatsen, zodat type zichtbaar is. Eventueel een tikje na geven om zeker te zijn dat het lager echt goed in de zitting zit (met een dop die je op de buitenring plaatst) en recht staat in de carterhelft. Vervang je ze allebei meteen, want dat lijkt met wel wenselijk. En vergeet niet de afstandshims (voor zover aanwezig) weer te plaatsen.

Verder kan het wat stroef lopen als je de carterhelften weer samenbout, eventueel een klein tikje op de kopse kant van de krukas om de spanning van het lager te halen en voelen of eea nog soepel loopt. Niets forceren!!. Denk ook aan de middenpakking en knip/ snij het verbindingsstukje bij de cilinderaansluiting pas weg als alles goed op zijn plaats zit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 11 jul 2014 00:17

kijk dat is nog eens duidelijk ik dank u hartelijk, ga na mijn welverdiende vakantie weer hard aan de slag.

wat is precies de "kopse kant van de krukas" ? de axiaal op de as toch?

ik ga zaterdag ochtend nog even aan de bak, om alles dicht te krijgen voor opstlag tijdens de vakantie.

heel erg bedankt shadowwranger,

jakob woltjer
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2014 00:19

Ja, aan de zijkant tikken (met kunststof hamer of met blokje hout tussen krukas en stalen hamer).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 26 jul 2014 15:59

Is helemaal gelukt!
Ik heb meteen de keering vervangen en de pakkingen.

Ik krijg nu alleen mijn tandwielen niet meer helemaal terug,
De twee tandwielen die aan de middelste as zitten lijken niet in de lager te kunnen komen?
Zijn er nog tips en tricks voor het terugplaatsen van de twee assen(kickstartas & middelste as

Alvast bedankt
J-head

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jul 2014 16:20

Licht draaien aan de middenvertanding. Soms staan de vertanding van het grote tandwiel in het midden van het carter en de vertanding op de as niet in lijn, kwestie van draaien dus. Hetzlefde geldt straks ook als je het koppelingshuis weer gaat monteren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 28 jul 2014 23:48

ik ben echt even onhandig geweest.

ik heb de as op zijn plek gekregen maar heb de kickstart as er nog even afgelaten omdat ik de aandrijfas alleen wilde passen,
annyhow, mijn aandrijfas ( de middelste) zit ram vast in de lager en kan deze niet los krijgen, heeft iemand tips of tricks om deze weer lost te krijgen, ik ben er gelukkig inmiddels achter hoe die vast moet !

j-head
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jul 2014 20:06

Zit deze klem in het lager achterin het carter? Probeer of je de as door te draaien en liften uit de klem kan krijgen. Normaliter pak je hem er zo uit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

j-head
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2014 18:56
  • Citeer

Berichtdoor j-head » 31 jul 2014 21:08

Ik heb em er uiteindelijk uitgekregen.
Met grof geweld en heb hiermee de lager gesloopt
Na meten van de as bleek de as .03(!) mm dikker te zijn dan het lager gat. Ik heb de as in de boormachine gezet en het erafgeschuurt.
Ik heb een nieuw sloopblok gekregen van een vriend en deze hierin geplaatst(*)
Toen alles eenmaal weer in elkaar zat brak de kickstartveer, heb deze vervangen, maar nu pakt de kickstart nogsteeds niet lekker. Hij pakt hem niet meteen hij werkt wel maar pakt niet meteen, (pas na 1/2 of 1 rondje met de klok mee.)

* het nieuwe blok heeft geen bobine. En is een 4 spoels blok. Moet er nu een ander bobine op? Of kan ik de oude blijven gebruiken?


Bvd
J-head

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 aug 2014 17:14

4-spoels electronisch heb je een cdi bij nodig, de oude punten bobine kan hier niet mee werken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
31 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.