• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hallo nieuw en...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 12 jul 2014 10:47

Welke Tomos model heb je? ?
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? eergisteren
Wat is het probleem? trillen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja

Hallo ben nieuw hier (ik heet Rob) en met alles nog onbekend het forum en zo ook met de Tomos. :oops:
ik weet nog maar net te vertellen dat het gloof ik een snording is.
pas 2de hands aangeschaft omdat:
1 mijn vrouw hem zag staan voor de prijs van goedkoop.(kon hem gewoon niet laten staan!)
2 ik los van de auto vervoer voor mijn zoon en mijzelf nodig heb voor naar ons werk. (om en om de...)
3 ook omdat het gewoon handig kan zijn voor ff een boodschapje.
4 en NATUUUUUUURLIJK ook voor de FUN ff lekker stukje rijden.(vind ik heerlijk om te doen)

en om eerlijk te zijn!
Tijdens en na de aanschaf wat probleempjes gevonden(OOK daarom hier!)
achter remhendel was gebroken (waarschijnlijk mee gevallen) is nu gerepareerd.
hij rijd te hard(45/50KM denk ik ongeveer), zal je zeggen is toch fijn, ja maar in mijn geval hoeft dat niet!
(had ik wel een motor gekocht) daarbij op de weg naar mijn werk is heel erg vaak rollenbank controle!
daarbij (denk ik!) dat ie te veel/te hard trilt voornamelijk bij vol gas en het lijkt of ie rommelt, geef ik minder gas draait/rijd ie mooier.
dat stukje te hard werd gezegd bij de bromert zaak kwam door de uitlaat (pijp is dikker en zit geen S bochtjes in)
dus heb direct nieuwe uitlaat besteld.
hierna wil ik nog een keer gaan kijken naar het trillen!

okee beste mensen tot zo ver even,
de vriendelijke groetjes uit Rotterdam allemaal! :wink:
VrGr Rob.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jul 2014 11:22

Welkom op het forum.

Vwb je snelheid e.d. kun je ook de tandwielverhouding veranderen door een grotere achterop te zetten (weet niet wat je nu hebt). Als advies wordt dan wel aangegeven om de ketting en voorste kettingwiel ook meteen te vervangen aangezien deze onderdelen op elkaar inslijten.

Verder zou het prettig zijn voor ons om de rest van de setup te weten (is het een volledige bromversie op snorkenteken?) zodat we je wat gerichter antwoord en tips kunnen geven.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 12 jul 2014 17:30

Hallo Moderator,
je moet weten ik weet echt niets van bromerts!
tis zelfs zo erg dat ik dacht dat mijn band lek was,
werd me verteld dat ik even mijn ventiel moest aan draaien! :oops:

dit is onze nieuwe aanwinst:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-RW3FFCFX.jpg

heb even het achter tandwieltje geteld 32 tandjes kan dat?
voor kan ik niet 1 2 3 zien!

nu de achter rem goed was heeft de vrouw er even mee aan het rijden geweest,
ze vond hem wel lekker trillen :evil: :wink: grapje natuurlijk!

how en de ketting en tandwielen vervangen,
dat ga ik misschien dan doen na dat ik de uitlaat heb vervangen voor een standaard?

hoe kan ik de rest aan de Tomos bezien?
neem aan dat je meer wilt weten?

VrGr Rob.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2014 10:20

Net Tomosje hoor.

Achtertandwiel is 31 denk ik, 32 ben ik nog niet tegengekomen, maar het kan (soms staat het aantal tanden erin gestanst).

Voor zover ik kan zien op de foto zal het wel een standaard snor uitvoering zijn, misschien een snellere pijp maar daar gaat ie niet zomaar harder van. Het kan zijn dat de vorige eigenaar de begrenzers eruit heeft gehaald (busje in spruitstuk, u-bocht in luchtfilter met doorgangbeperking) en de ontsteking heeft vervroegd (af-fabriek staat bij een snor de ontsteking dicht bij het punt dat de zuiger weer in de neerwaardse slag gaat, bij een brommer staat deze verder ervoor waardoor je meer kracht per slag overhoudt= begrenzing). Hiermee is het motortje dus omgebouwd van snor naar brom configuratie.

De kop van de cilinder heeft (vor zover ik kan zien?) op de rechter koelvin (bij de benzinekraan) als het goed is in gestanst staan d25 of D25, dit is een snorkop met grotere ruimte dus minder compressie. Niets mis mee, als willen de meeste gewoon een bromkop monteren. Visueel is daar geen onderscheid in te maken, behalve door die instansing. Hetzelfde geldt voor de carburateur. Als je de rechter motorkap verwijderd (1 schroef en naar boven wegnemen) zie je op de zijkant de benaming staan (meestal SHA 14/9 voor snor, 14/12 voor brom) net onder de stationairschroef (plat stukje).

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 13 jul 2014 19:13

ja je hebt gelijk!
D25 staat op de kop en Tomos A5 op de cilinder als ik het goed lees.
moet even kijken of ik de kap er makkelijk af krijg!
.
heb nu ook even naar carburateur gekeken,
SHA 14/9 klopt ook!

en de uitlaat is inderdaad ook geen standaard want er zitten minder bochten in en is dikker.

dat andere wat je verteld daar raak ik een beetje de weg mee kwijt! :oops:
maar als ik nu de standaard uitlaat er op zet dan loopt ie hoop ik toch wel zachter :?
of wat staat me dan te wachten? :roll:

ik vergeet het bijna om te zeggen in ieder geval hartstikke bedankt voor de goeie INFO

VrGr Rob.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jul 2014 08:44

Waar de carburateur op het spruitstuk aansluit zit normaal gesproken een begrenzingsbusje om de doorlaat te verkleinen. Tomos gebruikt deze namelijk ook voor hun brommodellen, maar dan zonder begrenzingsbusje.

Afbeelding

Het luchtfilter is hetzelfde verhaal, zonder begrenzer is ie voor de brom, met begrenzer voor snor.
Ik heb er geen plaatje bij, maar als je googled op afbeeldingen zie je wel wat ik bedoel.

Vwb je vraag, ik weet niet wat de nieuwe uitlaat gaat doen. Als je een geknepen S-bocht hebt aangeschaft zal je Tomos wel wat langzamer lopen, hoeveel weet ik niet, dat is afhankelijk van de rest.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 19 jul 2014 19:55

Hallo Shadowranger,

(allereerst hartstikke bedank voor al jou uitleg! bedankt!)
ik heb het met een collega van mijn werk (ONGEVEER!) gemeten hoe snel hij liep,
het is 40KM (ik dacht veel harder 50KM) maar dan toch denk ik genoeg om een BON te krijgen!
ik heb inmiddels de uitlaat binnen en die er ook op gezet hoe hard ie nu loopt???
tis wat zachter maar geloof nog niet eens zo heel veel zachter.
ook vind ik hem nog niet echt mooi lopen alleen als ik op een heling omhoog rijd blijft ie mooi draaien,
als ik op vlak terijn rijd hou ie soms in en loopt ie lelijk.

tot zo ver even (het is me veeeeeellll te warm!)
ga weer een rondje rijden, dat houd me tenminste koel! :koning:

ik vergeet wat!
ik zal even kijken hoe dat zit met dat busje,
ik dacht eerst dat de sproeier misschien ook verwisseld was of zo.
weet ik veel hoe het allemaal in elkaar zit.

VrGr Rob.
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 20 jul 2014 07:34

ik heb nu het verhaal begrenzer door!
viewtopic.php?t=3228
begreep eerst niet waarom dat boutje er doorheen zat???
maar dat was dus om hem er uit te tikken begrijp ik nu.
zou dat busje er bij mij inderdaad niet meer in zitten?
.
luchtfilter moet ik ook nog even besnappen, wat kan daar mee loos zijn.

de hitte overleeft allemaal?
ga aan nemen dat iedereen nu op zijn bromert aan het rond rijden is,
lekker met de kop in de wind en :arrow: gaaaaaaannnnnnn

VrGr Rob.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2014 09:07

Excuses, ik had er idd even bij moeten vermelden dat de bout door dat busje er niet in hoort en alleen voor eruit halen is. Of deze er nog inzit, moet je zelf kijken door de carburateur van het spruitstuk te halen. Het zou er dan zo uit moeten zien:

Afbeelding
Met begrenzing

Vwb de marges die men aanhoudt bij rollenbankcontroles: Op het kentekenbewijs staat een maximale constructiesnelheid. Voor snorfietsen is dat 25 km/uur, brom is 45 km/uur. Daar wordt in beide gevallen 5 km/uur opgeteld, vervolgens mag tot die snelheid nog eens tot 5 km/uur overschrijding plaatsvinden. Ergo, voor snorfietsen is de maximale (rollenbank gemeten) snelheid 25+5+5= 35 km/uur voordat men een boete krijgt, naar ik het begrijp uit de uitleg van het OM. De boetes vallen in 3 categorieën:

- tussen 5 en 10 km/uur te hard: 90 euro
- tussen 11 en 15 km/uur :120 euro
- boven 15 km/uur: OvJ bepaald boetebedrag en kenteken/ voertuig wordt in beslag genomen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 21 jul 2014 17:37

ik heb nog geen kans gehad om de snelheid nu te meten en zal ben ik bang ook wel even duren.
.
ik moet misschien strakjes zelf de brandstof mixen,
zijn daar nog trucjes dingetjes of....iets wat ik moet weten?
1 : 50 heb een kannetje van 5 liter dus dan dacht ik nog een(1) tiende liter olie er in neem ik aan.
.
.
heb nu net de eerste keer maar ff makkelijk gedaan en shellina getankt!

VrGr Rob.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jul 2014 01:47

2% (=1:50) 2-takt olie, bij 5 liter zou je idd op 100cc komen, echter hou ik zelf graag een iets vettere mix en mix 125 cc bij 5 liter euro95.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 03 aug 2014 12:51

Hallo daar ben ik weer, was ff uitgeschakeld (moest even in het ziekenhuis zijn voor een klein probleempje)

ik moet het zelf nog even proberen met dat mixen, komt denk wel goed!
maar heb nu weer even aan het rijden geweest (mijn zoon gebruikt hem nu voor naar zijn werk)
maar hij is nog niet goed hoor!
wat het nu is??? ik weet het niet.
als ik een heling omhoog rijd dan doet ie het prima,
maar als ik op vlak terrein rijd dan rommelt ie met zijn toeren.
hard zacht hard zacht, als ik van uit stilstand optrekt heeft ie het naar zijn zin en bij die heling dus ook.
en als ik vol uit gereden heb en geef gas terug dan geeft ie lelijke klappen.
ik weet niet wat dat is maar is niet mooi.

misschien kan ik het filmen of zo, moet ff kijken hoe ik dat kan doen.
ik hoop iemand hier in de buurt die er meer van weet, dan laat ik die ff rijden.

voor de rest geen klachten, we halen nog adem dus vind ik alles wel goed!
(we houden ons rustig met dit weer!) :wink:

VrGr Rob.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 aug 2014 16:41

Ontsteking staat waarschijnlijk nog op snorstand en de begrenzers er nog in? Dan heb je dus last van symptomen wat wij hier overtoeren noemen (slag van de zuiger loopt achter de ontbranding aan). Zolang je motortje moet trekken is het goed, zodra het vlak(ker) wordt of bult af wind mee heb je de genoemde gevolgen.

Je kan proberen de ontsteking meer naar rechts te draaien (bromstand of meer voorontsteking).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

slowmos007
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2014 10:02
  • Citeer

Berichtdoor slowmos007 » 04 aug 2014 16:37

hoe doe ik dat? :oops:
zijn daar plaatjes van?
.
moest eigenlijk vandaag beginnen met zelf mixen/tanken,(voor mijn zoon die rijd er nu mee/op naar zijn werk)
en ik was toch in de buurt Schiedam tankstation met shellina (met de auto, moest zelf ook tanken)
denk neem het nog een keertje mee!
(liever lui dan moe! :mrgreen: )
8)
VrGr Rob.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 05 aug 2014 12:20

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Ele ... _afstellen

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.