• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival start ineens niet meer.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
oengabunga
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2009 10:38
  • Citeer

Berichtdoor oengabunga » 08 jul 2014 17:44

Hi Guys..

Ik heb jullie hulp nodig, want ik weet het effe niet meer.
Een tijdje geleden kwam mijn zoon thuis met zijn Tomos Revival...
Hij liep niet meer. :(

Nu heb ik m al een paar maal uit elkaar gehaald , maar ik kan t niet vinden .

Ontsteking gecontroleerd. Is OK , grondplaat gecontroleerd, staat op Bromstand. Brommer vonkt perfect. Bougie nieuw.
Benzine vernieuwd . Tank schoongemaakt. Carborateur vult zich goed op. ( 14/12 SHA )
Andere carborateur geplaatst . Geen resultaat.
Besloten de cylinder er af te halen , en meteen een nieuw zuigertje te plaatsen Geen resultaat.
Allemaal nieuwe pakkingen gebruikt, zelfs afgesmeerd met vloeibare pakking.
Membraam gecontroleerd, niets te vinden. Membraam nieuwe pakkingen gemonteerd.

Op remmenreiniger start hij wel , maar op benzine .... ho maar ....

Nu is de revival een snor , die ik heb omgebouwd naar brom.
Spruitstuk bus uit gehaald , bromcarb gemonteerd. hier liep hij perfect op .

Heb nu dus alleen een bromzuiger gemonteerd. ( spoelpoort naar inlaatkant :D )
Ik vermoed zelf dat ik het in de benzinetoevoer moet zoeken naar de cylinder...
Dus toch t membraam ? of toch ergens valse lucht ?
Hij heeft wel genoeg compressie ..

Iemand tips ? Shadowranger ???

:? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
Als het gebeurt.......... Dan gebeurt het
Omhoog


Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 09 jul 2014 00:10

Misschien heb je last van een slecht sluitend membraan? Tankontluchting?
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
oengabunga
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2009 10:38
  • Citeer

Berichtdoor oengabunga » 09 jul 2014 19:56

Denk t niet

Membraan dicht goed af.
Ontluchting is t ook niet . Tankdop er van af ..

Met een niet goed dichtend membraan zou hij juist wel moeten starten . Aangezien er dan wel benzinedampen in de cylinder komen ?
Als het gebeurt.......... Dan gebeurt het
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jul 2014 01:34

Wat vaak voorkomt is dat de aansluiting op het spruitstuk van de carburateur lekt. Dit tgv een luchtspleet thv de schroef waarmee de carburateur wordt vastgezet. Oplossing is om deze spleet te dichten met een nylon bus die zover inschuift dat de spleet wordt afgedekt of een rubber ring erachter te plaatsen (vaak wordt deze over het hoofd gezien).

Verder kan ik mij voorstellen dat de sproeier niet meer goed functioneert (losgetrild/ beschadigd agv het los/ vastzetten)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
oengabunga
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2009 10:38
  • Citeer

Berichtdoor oengabunga » 13 jul 2014 02:29

Vreemde is , dat ik een andere carb heb geprobeerd.
Deze heeft zelf dus een andere bus. Zelfde probleem. niet starten
Zal hier morgen eens naar kijken , Optie is anders wat teflontape er om heen draaien.
Sproeier zat goed , alles is open.
Gecontroleerd......

Zou het toch met t membraan te maken hebben ?
Even een nieuwe er op gooien ???

Het kan er niet mee te maken hebben dat ik nu een Brom zuiger er op gepleurd heb ? ( met poorten ? )
Heb namelijk t idee dat er dus geen benzine wordt aangezogen ....... :(
Als het gebeurt.......... Dan gebeurt het
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jul 2014 10:27

Ik lees ik de beginpost dat de inlaatsleuven aan de inlaatkant zitten. Dat is goed. Vwb het niet aanzuigen kan komen door een lekke krukaskeerring. Meestal als een motor er ineens mee ophoudt is dat het geval. De keerringen zorgen voor een afdichting tussen spoelruimte waar de krukas loopt en de ruimte van de versnellingsbak en ontsteking. In sommige gevallen is het duidelijk door een vette witte walm (keerring bakzijde) uit de uitlaat, soms niet (ontsteking) waardoor er een verstoring van het mengsel plaatsvind en er dus geen goed mengsel is om te verbranden. Ergo, de motor stopt ermee. Eventueel wil de motor nog wel aanslaan als je de choke erop zet, maar zodra je de choke eraf haalt valt ie weer uit.

Ik heb nog niet begrepen dat de krukaskeerringen zijn gecontroleerd/ vervangen. Ik adviseer om dit zowiezo te doen om dit uit te sluiten als mogelijk defect. Ze kosten op zich niet zoveel, maar neemt wel wat tijd om dit te doen. In onze wiki staat wel een how-to.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
oengabunga
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2009 10:38
  • Citeer

Berichtdoor oengabunga » 24 jul 2014 05:31

En zou het ook iets met de cylinder te maken hebben ?
Misschien toch een nieuwe plaatsen in combinatie met een nieuw aanzuigmembraan ?
Zal de wiki eens raadplegen om te kijken hoe dit klusje geklaard kan worden ..
Waar kan ik deze keerringen krijgen ?????

Hij start dus ook niet met de choke. Alleen met remmenreiniger.....
En dat ineens. Motortje liep , en sloeg af.... hierna niet meer aan te krijgen

( sorry voor de late reactie.... vacantie :-) )
Als het gebeurt.......... Dan gebeurt het
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jul 2014 15:26

Het lijkt wel alsof de verneveling van de brandstof niet goed gaat. Remmenreiniger is vluchtiger, dus daarop zal de motor wel kunnen starten, terwijl hij dat met de "normale" brandstofnevel uit de carburateur niet doet. Wat hiervan de oorzaak kan zijn is heel divers, maar zoals ik eerder aangaf kan valse lucht in de meeste gevallen genoemde problemen veroorzaken. Krukaskeerringen gaan na verloop van tijd ook defect, met genoemde uitval en niet meer willen starten.

Een lek membraan kan, maar is in mijn ervaring zeldzaam. Scheuren in spruitstuk komen ook voor (door trillingen materiaalmoeheid/ fabricagefouten). Cilinders slijten wel, maar naar mijn kennis zit daar een aluminium versie op met nicasil wand en is zeer slijtvast. Ik zou niet meteen naar een andere cilinder gaan grijpen, aangezien ik vermoed dat het daar niet aan ligt.

Enige wat ik je kan aangeven is systematisch onderzoeken of er in het motorblok qua afdichting iets niet goed zit. Met name krukaskeerringen zijn bij mij verdachte #1 als ik het verhaal begrijp van je zoon dat de motor er ineens mee kapte. De krukaskeerringen kun je krijgen bij de lokale bromboeren of op de online shops.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
oengabunga
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2009 10:38
  • Citeer

Berichtdoor oengabunga » 30 jul 2014 18:29

Ik zal er volgende week eens een oog op werpen
Begreep dat de keerring ontstekingkant makkelijk gaat.
Die aan de andere kant zou moeilijker zijn.
ergens een WIKI met foto's ?
Als het gebeurt.......... Dan gebeurt het
Omhoog

Gebruikersavatar
Budehgong
Tomosforummer
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jul 2014 17:29
Locatie: Deventer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 31 jul 2014 00:52

Ik zal er volgende week eens een oog op werpen
Begreep dat de keerring ontstekingkant makkelijk gaat.
Die aan de andere kant zou moeilijker zijn.
ergens een WIKI met foto's ?
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Kru ... _vervangen
2 seconden zoekwerk :wink:

EDIT: Je vroeg om fotos natuurlijk.. :roll:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Kru ... _vervangen
Hier staat wel een foto, maar da's van de rechterkant.
Volgens mij is er wel ergens een How-to met foto's, heb ik ergens langs zien komen, maar die eerste link is een vrij duidelijk verhaal volgens mij.
On the road again..
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.