• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos vonkt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
tomosboy_24
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosboy_24 » 19 jul 2014 14:27

Welke Tomos model heb je? S25
Wat is het bouwjaar? geen idee
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds 2 weken
Wat is het probleem? Tomos start niet meer omdat die niet meer vonkt
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Carb is vervangen met een andere exact zelfde carb

Hallo Mensen,

Ik heb een beetje een frankenstein Tomos omdat ik niet zo heel erg veel weet op motorisch gebied.
Ik had eerst een beetje een gare Tomos S25 gekocht om op te knappen met een vriend. Echter heeft dit heel lang geduurd en kregen we het uiteindelijk niet voor elkaar hem werkend te krijgen.
Toen heb ik een compleet 2e hands blok gekocht op de ontsteking na. Dit is volgens mij een A3 blok durf ik niet zeker te zeggen maar ben van zon ei cilinder naar zon rechthoekige cilinder gegaan.
Toen heeft de Tomos het een tijd goed gedaan. Daarna kreeg ik een lekke band en werd het winter en heeft die een hele winter buiten gestaan tot nu. Ik heb de lekke band gemaakt alleen nu start die niet meer. Ik heb geprobeerd de bougie tegen de cilinder te houden alleen dan vonkt die niet.

Ik heb de contact puntjes geschuurd en ze gaan gewoon open en dicht.
Ik heb met een multimeter de gele en zwarte draad die uit de ontsteking komen gemeten en dan met een dop 17 het vliegwiel aangedreven met een boormachine. Ik krijg dan een waarde van ongeveer 31 volt wisselspanning. Had ergens gelezen dat dit tussen de 20 en 40 volt moest zijn dus dat is goed denk ik.

Verder heb ik er een nieuwe bougie in gedraaid maar nog steeds krijg ik geen vonk.
Ook heb ik het voltage gemeten rechtstreeks op het puntje van de bougie dit was ongeveer 158 volt.
Ik heb nu het vermoede dat de bobine kapot is. Denken jullie dat ook?
En ik ben geen fan van de oude ontsteking die er nu in zit die met 2 spoelen.
Kan ik er ook een met 4 spoelen inzetten? Past dat zeg maar? Dan ben ik toch van die vervelende contactpuntjes af?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jul 2014 09:25

Hoe heb je de uitgaande spanning gemeten op de draden uit het blok? Ik mag aannemen 1 voor 1 en de multimeterdraden op 1 van de draden en de andere kant van de multimeterdraden op een massapunt. Nooit de 2 draden aan elkaar zetten!

Vwb je vraag over bougiespanningen, wees blij dat er "slechts" 158 volt uitkwam, je kan met gemak de multimeter opblazen, want normaal zijn de spanningen een veelvoud van enkele duizenden volts! Nooit meer zo doen. Het enige wat je kan meten is weerstand of breuk (dmv Ohm stand) of de verbinding nog in orde is tussen bougie, -dop en -kabel

Bobine kan ik je zo niet zeggen of deze defect is. Je kan er weinig aan meten, hooguit spoelbreuk in primaire en secundaire windingen. In principe gaan deze niet zo snel kapot (oude type met ijzeren lamellen kern) aangezien er geen mechanische delen is zitten. Enige wat de werking van een dergelijke bobine kan verhinderen is:

- geen goede massa naar het frame (witte draadje aan de beugel of massapunt op het frame).
- geen/ onvoldoende werkspanning uit het blok vanuit de zwarte draad op de bobine.
- In geval dat de bobine met een beugeltje op de linker carterhelft is gemonteerd, dienen de pasvlakken schoon en vetvrij te zijn (anders heb je geen electrische geleiding) of de bevestiging aan het frame van het motorblok heeft teveel overgangsweerstand.
- bougiekabelaansluiting niet/ onvoldoende electrisch aangesloten (de vezels waar de bougiekabel aan de bobine zit geschroefd kunnen na verloop van tijd wegbranden/ oxideren). Hetzelfde geldt ook voor de dopzijde. Kwestie van een stukje afknippen (indien voldoende lengte) en hermonteren, of vervangen. Check meteen ook de "pin" waarop de kabel wordt geschroefd of deze niet door vonken is weggebrand.

Verder kan het zijn dat de punten ingebrand zijn of de condensator lekt. Daardoor komt er geen voorspanning en krijg je niet de gewenste vonksterkte. Vwb je vraag mbt de 4-spoels ontsteking, daarvoor moet je ook het vliegwiel en bobine uitwisselen met een daarvoor bestemd type. De 4-spoels past niet zomaar in een voor punten-ontsteking bestemd carter en vice-versa.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tomosboy_24
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosboy_24 » 21 jul 2014 22:22

Hallo Shadowranger,

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga morgen even de bougie kabel afknippen en proberen of die het dan wel doet.
Bobine is idd met zon beugeltje gemonteerd. Dus zal ook al die dingen even checken.
Wat denk jij persoonlijk wat de oorzaak is?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jul 2014 01:43

Eerst maar eens de handelingen uitvoeren die ik je hierboven heb aangegeven. Zo op afstand is het moeilijk in te schatten wat de oorzaak kan zijn. Het kan iets heel kleins en simpels zijn, of extreem verborgen en complex.

Ik wacht even je bevindingen af, voordat ik verder antwoord.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tomosboy_24
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosboy_24 » 26 jul 2014 15:09

Hey Shadowranger,

Ik heb je punten gecheckt:
- Massa ( witte draadje ziet er goed uit en maakt zeker contact)
- Hoe kan ik de zwarte draad checken? Multimeter ? Welke voltage moet die geven?
- Bobine beugeltje ziet er ook nog goed uit en zou gewoon moeten geleiden
- De bougie kabel en dop heb ik vervangen door gloed nieuwe
- Pin van de bobine heb ik ook gecheckt en is ook nog in orde

Hij vonkt nog steeds niet.
Verder wilde ik nog even toevoegen dat de voorlamp wel lichtjes aangaat tijdens het kicken.
Wat kan ik nu het beste doen? En wat denk jij dat het is?
Iig bedankt tot nu toe voor al je wijsheid en advies!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 jul 2014 16:28

Vwb het licht, dat wordt door een andere spoel gegenereerd, namelijk via de gele draad en heeft niets te maken met de ontsteking. Dat je licht gaat branden geeft alleen aal dat die spoel ok is.

Multimeter zet je op wisselspanning 250 of 1000 volt (iig hoogspanning, afhankelijk van model en merk). De rode draad van je multimeter druk je in de stekker van de zwarte draad uit je blok, de andere zet je ergens op een punt op het frame waar je massa hebt (bijv. een schroef oid).

Bij licht kicken (draai de bougie er uit tegen compressieslagen) zou de meter dan al rond de 75 volt moeten geven. Hoe harder je kickt deze te hoger het voltage.

Vwb de bobine, als je spoel en ontsteking in orde lijken, kun je aan de bevestiging waar de witte draad aan zit, ook een extra draadje maken naar het massapunt waar je eerder een draad van de multimeter op hebt gehad. Zo weet je zeker dat er altijd een goede massaverbinding is tussen bobine en frame. Doe dit eventueel ook tussen motorblok en frame (normaal gebeurd dit via de blok-ophangingsbouten, maar door corrosie/ roest kan de massa verbinding nihil zijn en kan de bougie niet vonken.

tomosboy_24
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosboy_24 » 29 jul 2014 12:00

Hallo Shadowranger,

Ik heb de oorzaak eindelijk gevonden! De contact puntjes waren toch niet helemaal goed.
Deze hebben we nog een keer echt grondig gescheurd en nu loopt mijn tomos als een zonnetje!
Bedankt voor alle moeite :)
Als je intresse hebt kan ik nog wat foto's maken van mijn tomos.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jul 2014 19:44

Schuren is slechts een tijdelijke oplossing. De oorzaak moet worden gezocht in waarom de punten inbranden. Uiteindelijk is het wel slijtage, maar als de condensator goed is heb je nauwelijks vonkvorming.

Heb je de punten wel netjes en vlak op elkaar afgeschuurd en ontvet en ontdaan van schuurstof?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers