• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

loopt wel stationair, valt uit bij gas

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 07 aug 2014 21:50

Welke Tomos model heb je? quadro
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds het vervangen van de cilinder koppeling en uitlaat
Wat is het probleem? valt uit bij gas
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nieuwe cilinder, koppeling en uitlaat

beste forumleden,

ik heb een aantal dingen veranderd aan mijn tomos, toen ik hem wou starten deed hij het wel stationair maar toen ik gas gaf viel hij direct uit.
heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? ik ben heel nieuw met tomosjes dus daarbij ook weinig kennis ervan
Omhoog


MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 07 aug 2014 22:14

Hallo,
Ik denk dat je je carburateur schoon moet maken, en misschien heb je een andere sproeier nodig omdat je wat dingen veranderd hebt.
Mvg, Sander

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 07 aug 2014 23:35

Je hebt de cilinder vervangen. Heb je ook de zuiger of zuigerveren vervangen, dit is namelijk wel aan te raden.
Heb je alle pakkingen vernieuwd? Membraanpakking, voetpakking en koppakking.
Ik denk persoonlijk dat je valse lucht hebt OF je moet een iets grotere sproeier nemen. Probeer eens 4 maten groter en kijk wat je brommertje dan doet.

En nog een klein dingetje wat ik heb geleerd van me vader: Een 2 takt loopt altijd kut als die koud is en hij heeft minder benzine nodig als die warm is (Hier is dus ook de choke voor als die koud is)

Hoop dat je hier wat mee kan
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 08 aug 2014 01:26

Je hebt de cilinder vervangen. Heb je ook de zuiger of zuigerveren vervangen, dit is namelijk wel aan te raden.
Heb je alle pakkingen vernieuwd? Membraanpakking, voetpakking en koppakking.
Ik denk persoonlijk dat je valse lucht hebt OF je moet een iets grotere sproeier nemen. Probeer eens 4 maten groter en kijk wat je brommertje dan doet.

En nog een klein dingetje wat ik heb geleerd van me vader: Een 2 takt loopt altijd kut als die koud is en hij heeft minder benzine nodig als die warm is (Hier is dus ook de choke voor als die koud is)

Hoop dat je hier wat mee kan
kop en voetpakking zijn vervangen zowel als de zuiger en de zuigerveren, membraampakking niet
Omhoog

tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 08 aug 2014 15:11

Weet je zeker dat de voetpakking niet lekt? dit komt namelijk wel vaker voor. Daar is ook een forum over.
Heb je de zuiger wel op de goede manier gemonteerd? (Met het pijltje naar beneden/uitlaatpoort)
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 08 aug 2014 22:38

de voetpakking is gloednieuw, geen meter mee gereden dus ik zou ervan uitgaan dat deze niet lek is.. verder heb ik de sproeier gecheckt.. er staat 50 op, dus je raad aan om te kijken wat hij met een 54 doet?
bedankt voor je hulp.
Omhoog

tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 09 aug 2014 00:20

Zou ik de maat van je spruitstuk en carburateur mogen weten?
Ik heb zelf een 15/15 carburateur met gaasfilter (Powerfilter) en sproeier 62.

Uhm ja ik zou de maat 54 kijken hoe die loopt, als je geen verschil kan merken dan weet je al bijna zeker dat het valse lucht is.

De voetpakking kan wel lekken want er was iets met de grootte van de spoelpoorten die niet overeenkomen met bepaalde maten van de voetpakking maar volgensmij heeft @shadowranger daar meer informatie over
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 09 aug 2014 15:14

Ik heb een poging gedaan om te meten, ik weet niet of ik de goede dingen heb gemeten..
Carb komt uit op 18mm en spruitstuk op 11

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Omhoog

OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 09 aug 2014 15:15

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Omhoog

tomoskindje
Tomosforummer
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:18
  • Citeer

Berichtdoor tomoskindje » 09 aug 2014 23:23

Je hebt bij de carburateur de aansluiting op het spruitstuk opgemeten. ik bedoel de maat van de carburateur zoals 15/15 of 14/12 maar dat maakt verder ook niet uit.

Wat ik op de foto zie is dat je spruitstuk nog begrenst is. Zie je het zwarte buisje in je spruitstuk? Ik zou dat buisje eruithalen (daar is een forum over hoe die eruit moet) en dan is het afstellen al makkelijker. Ook zie ik dat er nu geen sproeier in zit vergeet niet die er straks weer in te doen :lol:

Wat betreft het uitvallen bij gas. Probeer een sproeier die 4 maten groter is, haal dat buisje uit je spruitstuk en kijk daarna wat die doet. Geef ook geen vol gas als die koud is maar een heel klein tikje om te kijken hoe die daar op reageert, laat hem ook eerst even 1 minuutje stationair lopen gewoon om het wat warmer te laten worden. Als dit niet helpt misschien toch de 4 moertjes op je cilinderkop nog een kwartslagje draaien (kruislings aandraaien) en daarna weer proberen NIET AANDRAAIEN ALS JE MOTORTJE WARM IS. Als dit allemala niet helpt zit het probleem denk ik toch echt bij de pakkingen en 90%zeker de voetpakking
50cc Airsal
Op maat gemaakte Polini race vonkjes voor 25 pk extra
carburateur 15/15@sproeier 64
spruitstuk 12mm
uitlaat techno cc
twv 26-24
topsnelheid 62@GPS
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2014 12:30

Ik ga er vanuit dat er een 14/9 op zit ivm de sproeiermaat van 50 wat eerder wordt vermeld. De begrenzing zou in principe geen probleem moeten zijn bij deze carburateur, met genoemde klachten. Wat wel van belang is de valse lucht bij aansluiting carburateur/ spruitstuk (let op de naad bij de stationairschroef dat deze goed is afgedicht!).

Verder kan de uitlaatdemper dichtgekoold zitten (schoonmaken) en de uitlaatpoort dichtgeslibt. Hierdoor kan de motor zijn uitlaatgassen niet goed kwijt en is het volgende deel wat in de cilinder minder brandbaar en dus minder kracht (met gevolg genoemde klachten).

Wat je ook nog kan doen is de ontsteking nog iets verdraaien naar bromstand (bovenste streepje bij 4-spoels ontsteking) zodat je meer voorontsteking hebt. Vaak loopt het motortje daarna op top ook wat lekkerder.

Vwb de voetpakking, er zijn 2 typen op de markt: Voor A3(5) en A55 motoren. Die laatste heeft grotere spoelers, waardoor de pakking van de eerste niet goed aansluit op de cilinder en blok. Andersom geldt hetzelfde, waarbij er valse lucht langs de spoelpoorten kan komen en daardoor een te schraal mengsel in de cilinder komt.

Afbeelding

Links de A55 pakking, links de pakking voor de andere motoren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 10 aug 2014 14:23

bedankt voor alle hulp!!
ik zal een sproeier halen zodra de brommerwinkel in mijn dorp weer open is
en misschien een domme vraag maar van de bovenstaande foto heb ik de rechter pakking, dat is toch ook de goede?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 aug 2014 15:11

Als het blok en cilinder samen of een ervan geen A55 zijn ja.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

OAF
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2014 21:44
  • Citeer

Berichtdoor OAF » 19 aug 2014 19:36

nogmaals bedankt voor alle hulp dat ik heb gekregen, het probleem lag uiteindelijk bij dat ik de verkeerde zuiger had gekregen bij mn nieuwe cilinder!
pure beginnersfout.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 aug 2014 08:33

Welke cilinder en welke zuiger had je gemonteerd? Misschien door feedback kan een ander er ook wat aan hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.