• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos alleen nog kunnen aanrennen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 18 sep 2014 18:24

Welke Tomos model heb je? A35 HDA
Wat is het bouwjaar? 1995
Sinds wanneer speelt dit probleem? na een hoop reparaties
Wat is het probleem? tomos slaat alleen aan/start alleen dmv aanrennen
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? krukaskeerring vervangen, bougie vernieuwd, olie vervangen, bobine vervangen, carburateur schoongemaakt, ontsteking doorgemeten, benzinefilter vervangen

Volgens mij werd mijn oude topic een beetje te vol en onoverzichtelijk over wat ik nu wel en niet heb gedaan. dus bij deze een nieuwe als dat ok is :)
Helaas start mijn tomos alleen nog maar tijdens het aanrennen. je kunt er dan ook nog een paar meter mee rijden en hij stopt dan doordat ie natuurlijk totaal niet goed afgesteld is (met de stationairschroef dan, verder is er alleen een brom en een snor stand met de grondplaat van de ontsteking)
heb hem zelfs 2x aan de praat gekregen met trappen maar dan moet je echt enorm veel kracht zetten.
is dan de kickstartrondselveer niet gewoon versleten?
knowledge is power, strengh is just a tool

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 sep 2014 13:58

Jammer om te horen dat eea nog niet is opgelost. Mbt de vragen:

- Kickstartrondselveer heeft niets te maken met het niet willen aanslaan van de motor. Deze zorgt er alleen voor dat de aandrijflijn vrij komt als de motor loopt en je gaat rijden of achteruit loopt. In weze koppelt deze dit onderdeel de rondsel aan het aantrapmechanisme als je op het kickstartpedaal trapt. Dat deze zwaar trapt kan komen dat je een hele goede compressie hebt of dat er ergens in de bak iets te strak zit (ring teveel oid).

- Met het aanrennen wordt de zuiger langer op en neer bewogen dan met alleen kicken. Dat je motor niet aan wil slaan kan te maken hebben met:

- sproeiermaat niet juist voor de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt.
- Defect membraan (imitatiecilinders hebben niet zo'n goede afwerking waardoor er stukjes van het membraan worden afgeslagen).
- Zuigerveren niet correct/ zuiger van bromtype(sleuven) gemonteerd in cilinder zonder membraan.
- Ontsteking niet goed op tijd, verkeerd type bobine/CDI, puntjes ingebrand, condensator lek, spoel(en) defect.
- Slechte electrische verbindingen tussen bougie,- kabel, -dop en/ of bobine/ CDI, stekkerverbindingen/ massapunten geoxideerd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 22 sep 2014 21:28

even op een rijtje:

- sproeiermaat niet juist voor de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt.
-> deze is nog origineel zoals die was, hij reed altijd met de standaard sproeier, dus lijkt me niet dat dit opeens niet meer klopt
- Defect membraan (imitatiecilinders hebben niet zo'n goede afwerking waardoor er stukjes van het membraan worden afgeslagen).
-> is nagekeken, ziet er nog perfect uit. pakking is ook net vervangen
- Zuigerveren niet correct/ zuiger van bromtype(sleuven) gemonteerd in cilinder zonder membraan.
-> daar heb ik niets mee gedaan, zuiger e.d. heb ik alleen gekeken via het uitlaat gat of de zuigerveren er nog goed op zitten, die zitten nog goed. cylinderkop is er niet afgeweest
- Ontsteking niet goed op tijd, verkeerd type bobine/CDI, puntjes ingebrand, condensator lek, spoel(en) defect.
-> ontsteking heeft 2 standen, brom en snor, hij staat nu op de brom, daar kan niet veel mis mee gaan denk ik? bobine doet het op een andere brommer wel. en is ook vervangen. puntjes heeft ie niet. spoelen zijn doorgemeten, alles is goed...
- Slechte electrische verbindingen tussen bougie,- kabel, -dop en/ of bobine/ CDI, stekkerverbindingen/ massapunten geoxideerd.
-> heb alles nagekeken en bobine met nieuw bougiekabel nagelopen. *heb in totaal 3 bobines getest waarvan 1 gesneuveld is helaas en ik dus niet meer kan gebruiken. zelfs de stekker verbindingen getest en kabels doorgemeten en een stekker vervangen

als ik aantrap zie je een berg vonken in het vliegwiel en meet ik ook stroom door de bougiekabel... meer dan 300 volt iig. zou het nog een keer moeten nalopen, is wat lastig meten terwijl je trapt

ik zou het verder niet weten eigenlijk.... dacht dat de veer misschien versleten is, waardoor ie hem niet meer zo stevig doortrapt van binnen ofzo? het kicken is gewoon normaal zoals vroegah zeg maar
of heb ik iets van binnen verkeerd gedaan? volgens mij heb ik alle onderdelen perfect terug geplaatst toen ik de keerring vervangen heb

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 sep 2014 23:42

Zit de keerring wel goed om? Ik bedoel hiermee dat de dichte kant aan de buitenzijde moet zitten bij enkelvoudige keerringen, zoals de meeste geleverd worden.

Ik begrijp alleen het verhaal niet met "de berg vonken in het vliegwiel". Dat zou niet mogen. Dat de uitgangsspanning van de spoel moet je even meten, niet op de bougiekabel. Als je de stekkers van de multimeter in de aansluiting zet van de uitgangsdraad van je ontsteking (normaal zwart) en ergens op de massa, zou je ergens rond de 75 of hoger moeten komen op wisselspanning als je kickt. Ik krijg het vermoeden dat de spoel doorslaat aan de hand van je verhaal.

Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is valse lucht wat aangezogen wordt. Indien de keerringen goed gemonteerd zitten, zou ik het zoeken in de aansluiting met het spruitstuk, wat veel is besproken hier. Tussen de spleet waar de carburateur wordt vastgezet kan lucht komen als de rubberen ring niet goed afsluit. Of je hebt een andere vulbus die geheel in de opening van de carburateur moet zitten om de spleet af te dichten. Met het er afhalen van de carburateur kan het gebeuren dat deze bus een stukje mee naar buiten komt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 sep 2014 00:30

ja die ring zit goed. nouja iig me buurvrouw zei dat ze een hele hoop vonken zag.
ik zal nog een keer het spruitstuk nakijken en evt de bouten vervangen. misschien dat die afbreekbouten de boel gewoon niet goed afsluiten. (heb er een gleuf ingezaagd maar misschien is dat gewoon niet strak genoeg terug gedraaid)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 sep 2014 13:41

Vervang die afbreekboutjes gewoon door normale schroeven/ bouten M5 met dezelfde lengte schroefdraad. Hergebruiken van afbreekbouten is niet handig.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 27 sep 2014 19:01

heb alles gedaan, bougie vonkt gewoon, maar hij slaat nog niet aan. wat ik ook doe. :(
heb de handleiding voor werkplaatsen doorgekeken en alles nagelopen... maar helaas werkt helemaal niets. ik snap t niet meer

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 30 sep 2014 20:55

zo update: heb vandaag paar uur bij de brommerzaak zelf zitten sleutelen... mijn cilinder is namelijk flink er aan toe...
ze hebben hem nog redelijk voor me kunnen opknappen, maar op den duur heb ik wel een nieuwe nodig. de zuiger is wonderbaarlijk nog aardig goed gelukkig en de veren ook.
waarschijnlijk een warmloper geweest. als de juiste pakking ertussen zit kan ik er hoogstwaarschijnlijk weer mee rijden.
dit laat ik doen omdat ik geen zin heb om wéér de cilinder eraf te slopen en zo duur is t niet :)
hij bleek toch geen compressie te hebben, nu is deze weer redelijk. misschien heb ik het niet goed gemerkt omdat ik lastig kan vergelijken...

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 02 okt 2014 18:54

nou valse hoop. de brommermonteur kreeg hem wel aan het starten, maar hij sloeg weer af. toen ik hem kwam ophalen deed ie helemaal niets. komt wel een hoop zwarte plakkende blubber uit de uitlaat. ik vrees dat ik weer mag kijken of de keerring er wel nog steeds inzit en de pakking nog op zijn plek... hij wil iig niet opnieuw starten :'(

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 okt 2014 07:58

Zwarte drab uit de uitlaat wil niet altijd zeggen dat de keerring er niet goed in zit, het kan ook door het vele starten (op de choke) waardoor er overtollige brandstof (en 2takt olie) in de uitlaat terecht komt. Het nazien van de keerringen is zeker geen overbodig werk. Liever 2x gecheckt, als er vanuitgaan dat ze wel goed zitten.

Voor ik het vergeet, zit de sproeier goed vast of is deze van een te grote maat (misschien heb je het al eens gemeld, maar ben het even kwijt)? Ik heb het 1x gehad dat de sproeier was losgetrilt en daardoor de motor ook niet meer wilde starten. Helaas ben ik er destijds ook ingestonken door er vanuit te gaan dat alles verder goed op zijn plaats zat.

Als je zaken demonteert, maak er dan wat foto's van, misschien kunnen we meekijken of je ergens toch een fout hebt gemaakt (pakking van a55 ipv a35 is zoiets waardoor er valse lucht binnen komt). Niet als kritiek, maar aangezien op afstand zo moeilijk een diagnose gesteld kan worden. Vaak zeggen pics en vids meer dan woorden beschrijven.

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 03 okt 2014 10:38

De sproeier is gewoon maatje 50 zover ik weet. Heb daar nooit een ander in gedaan en hij pakte hem altijd. Heb gisteren de carb nog nagekeken.
Zal wel even fototjes maken. Misschien dat dat wat verklaard. Keerring zit ook niet verkeerd om.
Gek dat hij bij de bronmerzaak eerst startte naar niet reed en nu niks doet. Misschien toch valse lucht ergens.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Becky
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 04 okt 2014 19:01

Zo na mijn dombo actie bij het terugzetten van de carterkap en het vervangen hiervan, bleek dat mijn ATF olie op een paar ml helemaal weg was! nu nieuwe carterkap en pakking erop. zit nu goed dicht :D
heb de uitlaat leeg laten lopen. de vieze drap is eruit. komt ook geen drap meer uit het blok. maar mijn bougie blijft ook droog... vlotterbak is wel vol

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen