• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

is mijn tomos nog goed ??

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
tomosKapoet
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosKapoet » 09 okt 2014 15:39

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? toen ik hem kocht
Wat is het probleem? mijn vriend de tomos loopt 45 max precies hij haalt mij in ook met helm
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? zuiger,tandwielen, uitlaat dike bocht

ik kocht de brommer in geen slechte staat egter hij rijdt te zacht
mijn vriend tomos rijdt max 45 en haalt miju IN
ik wil hem sneller laten lopen harder dan 50/55 hoeft niet
is 49,99 cc dike bocgt uitlaat tandwiel achter 28 voor 28
autos irriteren zich aan mij als ik niet 50 kan rijden :C
heb carb al x schoon gemaakt

HELP IS MIJN TOMOS in goeie staat

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 okt 2014 17:35

Tandwielverhouding 28/ 28 lijkt me niet kunnen, eerder 26 voor en 28 achter. Daarmee kan je het probleem al hebben getackeld door een kleiner tandwiel achter te plaatsten. Als je net zo hard wil rijden als en bromfiets heb je minimaal de volgende setup nodig:

- Bromkop (als er d25 op de rechtervin staat is het een snorkop en heb je minder compressie).
- Carburateur 14/12 en begrenzers uit spruitstuk en luchtfilter (sproeier 52-54 is standaard)
- Uitlaat zoals je die beschrijft is goed
- Ontsteking op bromstand of punten goed afstellen
- tandwielverhouding 26 voor, 24 achter
- bromzuiger met sleuven voor inlaat (alleen voor membraancilinders)

Ik mis dus nog wat cruciale informatie zoals welke carburateur zit er nu op, instelling ontsteking, is het van origine een snor of bromfiets, (ik begrijp uit je template dat jij zonder helm rijdt, en hij met?) etc.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tomosKapoet
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosKapoet » 09 okt 2014 17:38

het is met helm zit een power filter[zit in power filter begrenser?] op standaard carb en 49cc zit een 60sproeier in en ik had 26 tandwiel voor en 26 achter srry voor dat
mijn vraag is egter of je een idee hebt wrrm hij niet sneller loopt door mijn aanpassingen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 okt 2014 17:46

Powerfilter zit geen begrenzing in, standaard lichtfilter wel (bij snorversies). Ik heb zo geen idee waarom jouw Tomos langzamer/ minder snel wil rijden dan die van je maat. Elke motor is anders en reageert anders op veranderingen, dat heet "tunen". Het kan zomaar zijn dat jouw en zijn setup gelijk is, maar op bepaalde onderdelen toch anders moet qua afstelling omdat dat nodig is. Dit is moeilijk op afstand zo aan te geven wat precies, maar daar kom je wel uit aan de hand van de kleur van je bougie en afstellingen proberen. Maar kapot lopen doet ie niet, tenzij je dikke overtoeren draait. Dan zou ik kiezen voor een kleiner tandwiel achter, 24 of 22 als je genoeg trekkracht hebt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tomosKapoet
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosKapoet » 09 okt 2014 17:51

op mijn vriend zijn tomos is allen een andere filter veder standaard, ik vind het ook raar.
ik zat eraan te denken om 50cc te kopen,
ik heb wel beetje verstand van motoren ik studeer laatste jaar autotechniecus niveau 3
maar als je een goeie tip hebt hoe het kan zal ik het graag willen weten want andere mensen doen alleen een andere uitlaat en bam 70km/h dus ik snap dit effe niet voledig

/ mijn bougie is mooi wit en niet verbrand hoe kan ik carb beste afstellen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 okt 2014 18:06

Bougie die "mooi wit" is duidt mij op een te schraal mengsel (meer lucht dan brandstof). De bougie-electroden horen, in ideale omstandigheden koffie-met-melk- bruin te zijn. Als laatste jaar autotechnicus zou je dat moeten weten als je 2-takt hebt gehad.

In de volksmond is de cilinder die op je Tomos zit 50cc, maar vanuit de wetgeving moet dat net eronder zijn, vandaar 49,9 cc. Een andere cilinder lijkt met dan ook niet nodig. Afstelling is het advies. Kijk niet hoe het bij een ander is, jouw motor reageert blijkbaar op eenzelfde setup anders. En denk nou niet dat je alleen door de uitlaat te vervangen ineens 70 km/uur gaat. Dit is een utopie waar de meesten hier van dromen. Door dingen stap voor stap anders te maken, afstellingen te veranderen en te experimenteren met sproeiers (om even een voorbeeld te noemen om de verbranding zo ideaal mogelijk te krijgen met maximale power).

tomosKapoet
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosKapoet » 09 okt 2014 18:15

ik snap uw punt ik tank bij pomp met mengsmering als ik de kleur soms iets te licht vind doe ik vaak nog beetje apart 2-takt olie bij /
ik snap dat uw mij goed wil helpen maar het is te begrijpen als je niet ziet wat er aan de hand is [snap ik ook]
toen ik kocht liep hij 40km/h mij lijkt het egter niet egt logisch als je met power filter dike bocht 60 sproeier maar 3km/h sneler gaat ik heb inderdaad 2-takt gehad maar bij een tomos leek mij het meer logisch door de buiten luckt niet zo snel verkleurd

en ikstel u tijdt zeer op prijs daty uw mij helpt

en op mijn kop staat a5

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2014 12:36

Bougie electroden kleuren, niet het porselein waar de bougiedop op zit. Dus daar waar de verbranding plaatsvind.

De uiteindelijke topsnelheid is van zoveel factoren afhankelijk dat er niet in 1 woord te zeggen is wat je moet veranderen. Dat zul je zelf experimenteel moeten uitvinden door 1 voor 1 onderdelen uit te wisselen en te kijken hoe daar de motor op reageert.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers