• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start helemaal niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 15 dec 2014 21:20

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? Gisterenmiddag
Wat is het probleem? Tomos start helemaal niet meer.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Goedenavond,

Gisterenmiddag nam ik met mijn Tomos een binnendoorweg naar huis toe. Dit betreft een oud zandpad vol met kuilen, dat maar zelden worden gebruikt. Aangezien het hard had geregend, lagen er nogal wat flinke plassen. Ik vond het blijkbaar nodig om flink door een van die plassen te rijden. Ik had er echter geen zicht op dat deze 'plas' bijna 50 centimeter diep was. Het was meer een flinke kuil die was vol geregend. Aangezien ik niet zo heel hard reed, kwam ik in deze plas tot stilstand.

Mijn Tomos sloeg eigenlijk direct af en liet zich niet meer aan kicken. Het laatste stuk ben ik dus maar naar huis gelopen. Thuis heb ik de bougie goed schoon gemaakt en in eerste instantie startte mijn Tomos weer. Hij had echter amper vermogen (kwam niet verder dan 15 km per uur) en er kwam vrij donkere rook uit de uitlaat. Daarna sloeg hij definitief af.

Vanmorgen nog maar eens de bougie schoon gemaakt (kopje is wel aardig zwart) en gekeken of er verder nog wat abnormaals te zien was. Nadat ik de bougie terug had geplaatst heb ik nog een aantal malen proberen te starten. Hij slaat iedere keer bijna aan, maar op de laatste seconde slaat hij toch weer af. Hij maakt dan tevens een kort 'puffend' geluid (pfff).

Iemand enig idee welke stappen nu het beste zijn om te nemen? Alvast bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 16 dec 2014 12:51

Maak je carburateur maar eens schoon, net als je luchtfilter. Zou me niets verbazen als er water e.d. in zit.

In het andere geval kan door de enorme wisseling in temperatuur (motor vs. water) een probleem geven als er componenten nat worden/ doorslaan (denk aan pakkingen e.d.) en scheuren (cilinder, carter etc.).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerA35
Tomosforummer

Berichtdoor MeneerA35 » 19 dec 2014 12:03

Maak je carburateur maar eens schoon, net als je luchtfilter. Zou me niets verbazen als er water e.d. in zit.

In het andere geval kan door de enorme wisseling in temperatuur (motor vs. water) een probleem geven als er componenten nat worden/ doorslaan (denk aan pakkingen e.d.) en scheuren (cilinder, carter etc.).
Had hem even helemaal uit elkaar gehaald. Carburateur en luchtfilter waren schoon en droog. De pakkingen van de cilinder waren echter totaal weg gerot en ook de zuiger (zaten 2 diepe krassen op) had zijn beste tijd gehad. Daarnaast was de choke op de een of andere manier blijven hangen. Ik denk dat hij daarom niet meer wilde starten, want hij verzoop continu en ook de bougie was pikzwart en vochtig.

Last but not least heb ik de olie vervangen. Ik liet de olie aflopen en er kwam bijna niets uit, dus god mag weten hoe lang hij al aardig droog heeft gestaan.

Na de kapote delen vervangen te hebben en het nodige schoon gemaakt te hebben, loopt hij weer als een zonnetje!

Bedankt!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 19 dec 2014 12:16

Thanx voor de feedback. Opgelost. Close
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Gesloten
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers