• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Duidelijkheid A52

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 28 dec 2014 17:58

Welke Tomos model heb je? Quaddro E-start
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik het motorblok uit elkaar heb gehaald voor mijn Airsal 65cc
Wat is het probleem? Past een Airsal 65cc voor een A35 blok met kleine spoelers ook op een A52 membraam blok met grote spoelers
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Komt een 65cc op met 44mm HD kop en een 26/22 tandwielverhouding icm nieuwe ketting

Beste Tomosliefhebbers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. De ene zegt dat een A52 membraan nooit met grote spoelpoorten is geleverd en de ander weer wel. De orginele cilinder had gewoon een membraan met een 14/9 carb. Mijn vraag is nu als ik een voetpakking koop voor een carter met grote spoelpoorten ik dan mijn Airsal 65cc cilinder membraan voor een A35 carter op mijn carter kan zetten.

Foto's ter uitleg :wink:

Afbeelding

Dit zijn mijn spoelpoorten. (Kan ik trouwens zo een paar dagen laten staan zodat ik een pakking kan halen)

Afbeelding

Spoelpoorten van de Airsal voor een A35 (kleine spoelers)

Afbeelding

Links heb ik nodig, rechter heb ik nu hier liggen
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 dec 2014 08:01

Jij hebt een A55 blok, gezien de grootte van de spoelpoorten in het carter. Daar past alleen een cilinder op die aansluit op die spoelers, anders heb je:

a) prestatieverlies doordat een deel van het mengsel tegen de vlakke onderkant van de spoelpoorten van je cilinder slaan.
b) lekkage omdat de pakking niet aansluit.

Kun je de cilinder nog inruilen voor een "echte" A55 versie?

Een A55 cilinder heeft geen membraan, de A5 wel. Zelfde geldt voor een A55 blok (zgn. "powerblok" zoals op je foto) en A52 (heeft kleine spoelpoorten zoals de cilinderfoto en rechter pakking).

Is dit origineel af-fabriek zo geleverd? Of is dit een 2e hands?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 29 dec 2014 08:18

Fijn heb ik weer :lol:

Blok is fabrieks af zo geleverd dus met andere woorden, een A55 carter met een A5 Membraan cilinder had al gelezen ergens dat het niet vaak
voorkomt deze combinatie.

Cilinder komt van een sloper af en de orginele zitten krassen in :')

Is het prestatie verschil veel en schadelijk voor je blok? Want heb op dit moment niet het geld om een nieuwe cilinder te gaan halen. Dus als ik de pakking
pak van een A55 en die Airsal erop zet.

Edit:

Heb nog even gekeken naar de originele cilinder, deze heeft dus een membraan en kleine spoelpoorten!

De spoelpoorten van de Airsal zijn groter dan de originele cilinder dus het lijkt me dat als ik een a55 pakking pak de Airsal er gewoon op kan
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 dec 2014 11:38

Misschien een tip om de poorten die moeten aansluiten op het carter meer uitvijlen naar de maten van het carter voor een betere flow de cilinder in. Qua schade zal het niets doen als je het zo laat, echter doordat een deel van het mengsel tegen een platte kant aankomt waar normaal een opening zit ter grootte van de spoelpoorten in het carter zal dit de flow verstoren en de prestaties drukken.

Vreemd overigens dat er een "gewone" a5 cilinder op een A55 blok zit, want ik weet niet beter als dat lekt als een malle.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 30 dec 2014 14:24

Hij trok geen valse lucht toen hij ernog opzat alleen viertakten op top. Jammer dat de pakking verneukt is bij het eraf halen naar hoe ik er naar kijk zat er ook een pakking op met kleine spoelers. Beetje raar

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.