• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe kabelboom instaleren verloopt moeizaam

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 26 feb 2015 16:53

Welke Tomos model heb je? tomos a35 hda
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds drie maanden
Wat is het probleem? zie hieronder
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

ik heb een tomos a35 hda 2005, mijn koplamp doet het niet. Ik heb de schakelaar van mijn tomos uitelkaar gehaald en die zag er niet uit. Dus heb ik een tweedehandse kabelboom gekocht. Tot nu toe doet het uitschakelen van de motor en claxon het, alleen mijn koplamp schakelaar wilt het maar niet doen. Ik heb de schakelaar van de nieuwe kabelboom gecheckt en deze is nog goed.

Hieronder een afbeelding van de aansluitingen van de kabelboom met de koplamp (van bovenaf)
Afbeelding

Ik vraag me af of ik mijn CDI wel goed hebt aangesloten (zie afbeelding hieronder)
Afbeelding

Ik vraag me af, wat moet ik nou met deze kabels, in de forum kan ik nergens vinden waarop ik deze kabels (2x groene en gele kabel) kwijt kan monteren.
Afbeelding

Verder hangen er nog meer kabels, geen idee wat ik hiermee moet.
Afbeelding

Kan iemand mij hiermee helpen?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 feb 2015 23:39

Waarschijnlijk is dit een boom geweest voor een versie met knipperlichten, daar zijn die groen en gele draad op de een na laatste foto voor. Deze worden normaal aan de remschakelaars gezet.

Op de laatste foto zie ik een indicatielampje voor het grootlicht (voor in het cockpitje) en een losse stekker voor de tellerverlichting (grijze kabel). De groene is wederom voor de indikator van de knipperlichten. Niet alle stekkers hoeven aangesloten te zitten als je daar geen aansluiting voor hebt.

Jammer dat net de spanningsregelaar en de aansluitingen niet zichtbaar zijn. Zitten de 2 stekkers met de gele draden op de 1e en 2e aansluiting en de massa op de dwarse poot helemaal rechts? Zijn je lampjes niet gewoon stuk als die niet willen branden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 27 feb 2015 11:38

beste shadowranger,

hier zie je een afbeelding van de spanningsregelaar
Afbeelding

nog een aantal vragen:
Klopt het dat mijn achterlicht moet door blijven branden? Ik dacht namelijk dat deze mee zou gaan als ik mijn licht aan deed bij mijn schakelaar.
Afgeleid van mijn afbeelding in mijn vorige post van mijn koplamp. Heb ik alle draden in de juiste plug geplaatst?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 feb 2015 15:48

Spanningsregelaar is juist aangesloten.

Als ik het goed heb zou de volgorde van links naar rechts zijn: Blauw (grootlicht), leeg of grijs (klein stadslichtje = extra), wit (dimlicht), bruin (massa). Kijk anders ook even naar de tekens op de kap die onder de aansluitingen zit. Daar staan symbolen die aangeven wat wat is. Kijk anders hier even, staat een mooie afbeelding ervan.

Vwb je vraag mbt het achterlicht, dat hoort idd uit te gaan met de koplamp als je met de schakelaar de boel uit zet. Ik neem aan dat je het grote achterlicht hebt. Daarvan hoort het onderste deel te branden met de gewone verlichting en het bovenste deel (met extra reflector erin) is het remlicht. Welke van de twee blijft er branden? Heb je misschien sluiting op massa waardoor eea blijft branden achter?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

jkts1
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jkts1 » 27 feb 2015 19:20

Hallo,
Ik heb gewerkt aan mijn koplamp en alleen dimlicht doet het. Groot licht doet het niet.. Wel jammer maar ik moet daar dan nog naar kijken.

Verder over het achterlicht, hij blijft idd branden. Het bovenste gedeelte blijft branden en als ik mijn lichten aan doe door middel van de schakelaar, dan gaat het onderste gedeelte van het achterlicht aan.

Wat bedoel je eigenlijk met remlicht? Als ik rem, dan brand er geen licht achter. Hoort dit dan wel? Hoe kan ik zien of ik sluiting op mn massa heb?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2015 08:01

Dat bovenste deel van het achterlicht is bedoeld als remlicht. Als je dat niet hebt kun je de lamp eruit halen. Dan is het probleem dat je achterlicht blijft branden ook opgelost. Blijkbaar zit er wel sluiting anders zou deze alleen moeten branden met het gebruik van remschakelaars bij de hendels (en de groen en gele draden bevestigd met de kleine stekkertjes). Zit er niet 1 of 2 tegen elkaar waardoor je een gesloten circuit maakt? Tape ze anders gewoon af met isolatietape zodat ze geen contact meer maken.

Het grote licht kan komen door dat de lamp zelf nog kapot is of er geen spanning komt op de blauwe draad. Dat kun je eenvoudig controleren door met een multimeter te kijken of er spanning komt op de stekker met de blauwe draad als je de schakelaar in de meest linker stand zet. In principe zou dan ook het indikatielampje moeten gaan branden (mits deze niet is doorgebrand).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers