• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 03 mar 2015 14:21

Welke Tomos model heb je? geen idee
Wat is het bouwjaar? oud
Sinds wanneer speelt dit probleem? vandaag
Wat is het probleem? tomos valt uit bij vol gas en loopt stationair ook niet mooi.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? voor het probleem begon niet, daarna het een en ander vernieuwd(zie tekst)

hoi allemaal misschien het zoveelste topic over dit probleem sorry daarvoor maar heb alles uit andere topics al geprobeerd.

Ik heb een wat oudere tomos bj precies geen idee...
Hij heeft een dellorto sha 14/9 carb erop zitten met geen idee wat voor sproeier.
Hij heeft nu een tijdje stil gestaan ( wel rijdend weggezet) en ik ha hem weer nodig... je raa het al niks.
Ik ben aan het sleutelen gegaan helemaal uit elkaar blijkt mijn zuiger keerringen defect te zijn,
dus hele nieuwe zuiger erin gedaan.
bleek hij nog geen benzine te krijgen,
weer uit elkaar, carburateur helemaal schoon gemaakt, ( is weer nieuwstaat)
nu is het zo dat hij wel start maar als ik vol gas geeft lijkt het net of hij droog loopt of dat hij verzuipt.
en als ik mijn choke dan naar beneden doe en weer omhoog dan gaat hij weer 2 tellen goed.
maar daarna weer het zelfde geluid, mijn bougie is zwart van kleur, dus te veel benzine lijkt mij.

dus maar weer uit elkaar.
luchtinlaat helemaal nagekeken helemaal schoongemaakt (voor de 2 de keer)

zelfde probleem blijft zich voor doen.
ik zn geluidsdemper deel van de luchtinlaat eraf gegooid zelfde probleem.
Ik ben nu een beetje ten einde raad eerlijk gezegd

helemaal omdat hij het altijd gewoon goed gedaan heeft met deze setup.
Omhoog


Gebruikersavatar
Jolt
Vaste forummer
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2010 12:07
Locatie: Nijemirdum
  • Citeer

Berichtdoor Jolt » 03 mar 2015 18:12

als bougie zwart is moet je kleine sproeier pakken.
Tomos A35 (verkocht)
Yamaha YZ 85 (verkocht)
Derbi senda Xtreme (verkocht)
Tomos A35
VW Polo 6n 1.4 8 klepper
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 03 mar 2015 19:38

dr zit al een kleine sproeier in, maatje 50
dus echt groot is dat niet lijkt mij
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 03 mar 2015 20:17

Krukaskeering misschien ? :mrgreen:
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 04 mar 2015 15:15

hij rijd inmiddels weer, al hokkend bokkend en stotend.
hij wil niet meer van zn 1ste naar zn 2de, kan dit zijn omdat hij nu niet genoeg brandstof krijgt?
Zn bougie is nu zo goed als droog als ik gereden heb, maar optrekken is 0,0
en als hij hoger in zn snelheid komt ( zo ver dat kan met een 25kmrtje) schakelt hij de ene keer wel en de andere keer niet ( meer niet als wel)
dus probleem 1 lijkt opgelost volgende probleem begint...
nu weer aan het zoeken, t liefst maak ik zn carterkap niet open als het niet nodig is maar denk dat ik daar niet onderuit kom?
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 04 mar 2015 22:27

Misschien een rare vraag: Hoe lang heeft hij stilgestaan en heb je er nieuwe benzine ingedaan?
Ik zit zelf te denken aan valse lucht. Heb je bij het monteren wel nieuwe pakkingen gebruikt?
En toen je de cilinder eraf had, hoe zagen de poorten eruit? mooi schoon of dichtgekoekt.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 05 mar 2015 09:48

bijna 2 jaar stil gestaan.
heb nieuwe benzine gedaan,
cilinder was helemaal schoon, zuigerkop was wel wat zwart maar deze vervangen omdat de ringen kapot waren
poorten zijn mooi vrij.
uitlaat was iets zwart, deze ontkoolt dmv de halve liter benzine methode.
bij monteren alle pakkingen en lagers vervangen.

met sproeier 50 waar hij altijd goed mee reed had ik nu een hele natte zwarte bougie na het test draaien. ( verzoop ook elke keer)
dus overgestapt op 48 sproeier, en sinds die overstap heb ik nu die bokkende problemen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 mar 2015 13:41

Heb je met die sproeier 50 ook een kilometer of 2 volgas gereden of alleen op de choke laten draaien? In het laatste geval kan het idd zo zijn dat de bougie lekker nat wordt. Misschien moet je ook een verse bougie gebruiken (weet niet hoe die eruit ziet) maar die hebben niet het eeuwige leven. Zet de sproeier 50 weer terug en sluit alles aan zoals het moet. Maak eventueel je carburateur goed schoon (ook kleine stationairgaatje!).

Vwb het niet willen overschakelen, dat kan kloppen als de motor niet zijn volle vermogen kan leveren en de snelheid blijft hangen op de grens van overschakelen of niet. Zie mijn opmerking hierboven, als je motor weer normaal draait zal het probleem met niet overschakelen ook verholpen zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 05 mar 2015 13:44

met sproeier 50 kan je niet eens normaal gas geven als je rijd wan dan verzuipt hij.
bougie is net nieuw, hittegraad 5 heb ik momenteel heb ook hittegraad 6 liggen beide zelfde probleem. (beide bougies zijn net nieuw)

en carb heb ik al helemaal schoon gemaakt, ziet er uit alsof het een nieuwe is zo schoon als hij is van binnen en van buiten.
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 05 mar 2015 15:48

nu net wederom omgebouwd naar sproeier 50,
maar als ik hem wil starten verzuipt hij meteen!
heb niet eens de kans om weg te rijden op hem.
is t verschil tussen 48 en 50 zo groot dat hij bij de ene te weinig heb en de ander te veel?
want 49 verkoopt de bromboer hier niet.

zou het kunnen dat het vraagtekenveertje stuk is?
dat is het enige wat ik nu nog kan bedenken omtrend het schakelen dat hij niet goed doet met sproeier 48.
want met sproeier 50 blijft hij niet eens stationair lopen maar verzuipt hij meteen. dus niet eens de kans om weg te rijden met hem.
en als je gas geeft dan is het helemaal meteen blob blob blob uit verzopen...

hij trekt nergens valse lucht heb het getest met de "deo" test maar dan met start pilot.
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 05 mar 2015 18:02

Draai je stationair schroef es wat in

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 05 mar 2015 18:07

heb met sproeier 50 de stationairschroef in alle standen gehad niks hielp.
nu inmiddels weer sproeier 48, loopt nu goed.
hield wat in heb nu mn lucht inlaat ding aangepast, gaat nu al wel wat beter.
heb zo`n tuut dr aan zitten die heb ik gehalveerd, dus wat meer lucht met sproeier 48, loopt nu netjes.
heb niet echt proef kunnen rijden want staat hier op 30 meter afstand een zeer grote politie controle en moet zn verlichting nog repareren.
dus ga t risico nu even niet lopen morgen testrijden of t goed is nu.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 mar 2015 20:18

Is die sproeier 50 niet beschadigd of opgeboord?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 06 mar 2015 17:24

vandaag voor de zoveelste keer uit elkaar.
nu nieuwe sproeier 52 geprobeerd, krijg m niet eens aangekickt.
terwijl met sproeier 48 heb ik een behoorlijk stuk gereden, maar toen bij controle was mn bougie grijs. dus niet rijk genoeg.
morgen even emt al mn sproeiers die ik heb geprobeerd naar de bromboer hier, even laten doormeten.
maar begin nu echt helemaal de draad kwijt te raken.

volgende al gedaan:
Nieuwe benzine
Nieuwe benzine kraan
Nieuwe benzine slang
3 verschillende sproeiers geprobeerd, (48 loopt hij maar bougie word grijs/wittig, 50 valt hij uit en heeft hij 0,0 vermogen. 52 krijg ik m niet eens aangekickt) en ben wel wat gewend met kicken want mn motor 500cc moet ik ook aan kicken.
Nieuwe zuiger
Uitlaat ontkoolt
carburateur helemaal uit elkaar gehaald en brandschoon gemaakt alle gaatjes alle openingen gehad...

iemand nog iets om te proberen???
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 06 mar 2015 18:40

dubbelpost
Laatst gewijzigd door Jespertje op 06 mar 2015 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 06 mar 2015 18:40

Is je vlotter ook niet lek?
Kan zo wezen en vervang je bougie es voor 1tje met een hogere hittegraad
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 06 mar 2015 19:46

vlotter is niet lek,
heb bougie met hittegraad 5 en 6 nieuw liggen beide geen succes.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mar 2015 19:50

Vreemd dat met sproeier 48 de bougie grijs kleurt en met 50 de zaak niet eens wil lopen. Terwijl je voorheen met deze setup de boel rijdend hebt weggezet. Zoals ik al vroeg heb ik m'n twijfels bij de sproeier 50 of deze nog wel is wat het moet zijn. Je zou het nog met een 49 kunnen proberen of dit beter gaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

donavan2906
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 mar 2015 13:59
  • Citeer

Berichtdoor donavan2906 » 06 mar 2015 20:44

ik ga sowieso morgen even alles op laten meten bij de bromboer, dan kijken wat er aan de hand is.
met 50 loopt hij wel, maar bij vol gas geven dan is het een hele diepe brom alsof hij verzuipt. het is wel die oude 50 waar die des tijds mee liep, morgen ook even een nieuwe 50 halen.
en anders 49, maar die had hij van de week niet op voorraad.

dus morgen maar verder, maar morgen ochtend eerst met mn dochter naar de bios :)
Omhoog

Huubfeller
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2015 16:47
  • Citeer

Berichtdoor Huubfeller » 14 jul 2015 16:56

Hallo,
Ik kijk veel op dit forum als ik problemen heb met mij tomosje. Maar ik kon nu mijn antwoord niet vinden maar het probleem is wel vergelijkbaar met deze. Ik heb een tomos snor uit 2005. De cilinder en de zuiger zijn vernieuwd. Alle pakkingen zijn vervangen en ik heb hem na laten kijken op valse lucht. Nu rijd en start hij prima. Alles is standaard, ontsteking op brom stand en een brom uitlaat. Hij loopt nu ongeveer 36 km/h en trekt niet heel snel op. Er zit sproeier 49 in. Het probleem is dat ie heel eeg sputtert op top, alsof ie harder wil. Met sproeier 50 gaat ie maar 27 km/h en met sproeier 48 loopt ie wel 42 km/h alleen heeft ie weinig tot geen trekkracht en start zeer moeilijk komt slecht op gang etc. + als ik lang op top rij slaat de motor soms inneens met een snerpend geluid vast. Ik wil graag dat gesputter op top bij sproeier 49 weg hebben. Wat kan ik hier aan doen? Luchtfilter en spruitstuk zijn al ontgrenst.

Alvast bedankt,

Huub Feller

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.