• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Funtastic loopt ineens minder hard

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 03 mar 2015 08:45

Hallo mensen,

Ik heb afgelopen zaterdag een Tomos Funtastic gekocht. Waar ik uiteraard ontzettend blij mee ben.

Bij de aanschaf liep hij gewoon 40, maar de laatste twee dagen doet hij dit alleen in het begin en loopt het terug naar 30.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?

(Als ik de choke open doe loopt hij wel naar de 40)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mar 2015 09:13

Check eens op valse lucht bij warme motor. Misschien heeft het te maken met afstelling, kan ook zijn dat door gebruik zaken vervuilt/ verstopt raken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 03 mar 2015 10:03

Check eens op valse lucht bij warme motor. Misschien heeft het te maken met afstelling, kan ook zijn dat door gebruik zaken vervuilt/ verstopt raken.

Thanks voor je antwoord!

Ik heb zondag tegen de benzine toevoer (ik ben niet bekend met die termen) gezeten, en kwam dus valse lucht in de cilinder. Kan het hier aan liggen dan het vuil is?
Omhoog

ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 03 mar 2015 10:04

Check eens op valse lucht bij warme motor. Misschien heeft het te maken met afstelling, kan ook zijn dat door gebruik zaken vervuilt/ verstopt raken.

En wat bedoel je precies met afstelling?
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 03 mar 2015 10:21

Afstelling van je tomos is de Lucht/Brandstof verhouding wat naar je blokje gaat. Lucht word geregelt door de grootte van je carb en valse lucht dat je trekt. Benzine door de sproeiermaat in je carb. Je zou je carb kunnen schoonmaken en kijken of je motor reageert op deo. Moet je spuiten onder de cilinder, bij de aansluiting tussen cilinder en kop, spruitstuk op cilinder en carb op spruitstuk.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 03 mar 2015 11:22

Afstelling van je tomos is de Lucht/Brandstof verhouding wat naar je blokje gaat. Lucht word geregelt door de grootte van je carb en valse lucht dat je trekt. Benzine door de sproeiermaat in je carb. Je zou je carb kunnen schoonmaken en kijken of je motor reageert op deo. Moet je spuiten onder de cilinder, bij de aansluiting tussen cilinder en kop, spruitstuk op cilinder en carb op spruitstuk.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Als ik tijdens het rijden de choke open doe rijd hij wel door naar de 40. Aardig raar
Omhoog

ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 03 mar 2015 11:24

Afstelling van je tomos is de Lucht/Brandstof verhouding wat naar je blokje gaat. Lucht word geregelt door de grootte van je carb en valse lucht dat je trekt. Benzine door de sproeiermaat in je carb. Je zou je carb kunnen schoonmaken en kijken of je motor reageert op deo. Moet je spuiten onder de cilinder, bij de aansluiting tussen cilinder en kop, spruitstuk op cilinder en carb op spruitstuk.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Mar zou je dit verhaal misschien even in de "dummyversie" kunnen vertalen. Ik ben nog niet heel bekend met deze termen hahaha.....
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 03 mar 2015 12:21

Als je teveel brandstof naar het blok krijgt verzuipt hij als het ware erin. Hierdoor start de tomos moeilijk tot niet en krijg je veel kool in je uitlaat en cilinder omdat er olie in je brandstof zit dat niet volledig verbrand. Als je teweinig brandstof krijgt en teveel lucht kan je vergelijken met te weinig olie in een auto. Je brandstof is namelijk ook je smering dus heb je meer kans op een vastloper. Lucht kan je niet afstellen op je carb dus gewoon zorgen dat het blok niet via andere kiertjes lucht krijgt. Dit heet valse lucht en wil je niet. Als je deo spuit in die kiertjes en hij heeft valse lucht dan verbrand je blok dit mee dus hoor je verandering in hoe hard het blok loopt. Brandstof kan je afstellen door een grote sproeier in je carb te draaien. Een sproeier is in feite een boutje met een gaatje erin.waar je brandstof doorheen gaat. Hoe groter het gat hoe meer brandstof. Je sproeier zit in je carb geschroefd en afgeschermd door de vlotterbak. Dit is het zwarte kapje wat op je carb zit met 2 schroefjes. Daarin zit ook je vlotter met een naald. Als deze met benzine vult gaat het vlotter drijven en opent het de opening naar je benzineslang. Je vlotterbakje zit meestal aan de onderkant van je carb en zie je metteen. Schadowranger probeerd dus te zeggen dat je moet kijken of alle kiertjes naar je blok wel goed gedicht zijn door pakkingen. Controleer alle kiertjes die van je carb naar je blok gaan en ook de koppakking deze zit bovenop je cilinder. Spuit ook aan de onderkant van de cilinder want hier zit ook een pakking.

PS. Het schroefje aan de zijkant regelt het stationair toerental. Dus hoeveel toeren het blokje maakt als je niet rijd maar wel aan staat. Als je eraan draait hoor je verandering in het toerental. Loopt hij rustig ploffend dan is het goed :)

Edit: Als hij met choke wel normaal loopt moet je controleren op valse lucht. Choke verminderd namelijk de lucht doorgang van de carb

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 03 mar 2015 13:17

Als je teveel brandstof naar het blok krijgt verzuipt hij als het ware erin. Hierdoor start de tomos moeilijk tot niet en krijg je veel kool in je uitlaat en cilinder omdat er olie in je brandstof zit dat niet volledig verbrand. Als je teweinig brandstof krijgt en teveel lucht kan je vergelijken met te weinig olie in een auto. Je brandstof is namelijk ook je smering dus heb je meer kans op een vastloper. Lucht kan je niet afstellen op je carb dus gewoon zorgen dat het blok niet via andere kiertjes lucht krijgt. Dit heet valse lucht en wil je niet. Als je deo spuit in die kiertjes en hij heeft valse lucht dan verbrand je blok dit mee dus hoor je verandering in hoe hard het blok loopt. Brandstof kan je afstellen door een grote sproeier in je carb te draaien. Een sproeier is in feite een boutje met een gaatje erin.waar je brandstof doorheen gaat. Hoe groter het gat hoe meer brandstof. Je sproeier zit in je carb geschroefd en afgeschermd door de vlotterbak. Dit is het zwarte kapje wat op je carb zit met 2 schroefjes. Daarin zit ook je vlotter met een naald. Als deze met benzine vult gaat het vlotter drijven en opent het de opening naar je benzineslang. Je vlotterbakje zit meestal aan de onderkant van je carb en zie je metteen. Schadowranger probeerd dus te zeggen dat je moet kijken of alle kiertjes naar je blok wel goed gedicht zijn door pakkingen. Controleer alle kiertjes die van je carb naar je blok gaan en ook de koppakking deze zit bovenop je cilinder. Spuit ook aan de onderkant van de cilinder want hier zit ook een pakking.

PS. Het schroefje aan de zijkant regelt het stationair toerental. Dus hoeveel toeren het blokje maakt als je niet rijd maar wel aan staat. Als je eraan draait hoor je verandering in het toerental. Loopt hij rustig ploffend dan is het goed :)

Edit: Als hij met choke wel normaal loopt moet je controleren op valse lucht. Choke verminderd namelijk de lucht doorgang van de carb

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Hier heb ik een hele hoop aan! Dankjewel, super tof!
Omhoog

ihofland
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:40
  • Citeer

Berichtdoor ihofland » 05 mar 2015 10:42

Het probleem is gevonden! In het inlaatspruitstuk zat een scheur, wat met een plakbandje dicht is gemaakt, wat natuurlijk niet houd. Hij staat nu bij een tweewieler shop en word nagekeken. :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Jespertje
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:09
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 05 mar 2015 18:04

Kon je met een setje schroeven draaier en een inbus setje ook zelf doen, maar zo kan het ook haha :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.