• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Welk soort blok heb ik + problemen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Matthew_V
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Matthew_V » 10 apr 2015 21:46

Welke Tomos model heb je? a3/automatic/s25
Wat is het bouwjaar? 2008
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds vorige week
Wat is het probleem? Mijn cilinder ploft (ja ploft) als ik rij. soms wilt de tomos uitvallen en hij ploft meerdere keren achter elkaar.
Ook heeft deze moeite met optrekken sinds vorige week.
Ik wil ook graag weten welke olie in mijn blok moet.
Ik wilde ook graag weten welke soort blok ik heb. foto zit er bij
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Niet echt.

Welke model tomos heb je? a3/automatic/s25 - heeft A3 op papier staan, het is een automaat maar heeft s25 cilinder en uitlaat.
uit welk jaar komt de tomos ? volgens papieren 2008
Is het een snor of een brommer? brommer, met snor onderdelen, zo gekocht.
wanneer ontstond het probleem? Vorige week

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Niet echt.

Wat is het probleem?
Ik wilde weten wat voor soort blok ik had, foto heb ik erbij gezet. Verder heb ik een probleem dat mijn cilinder sinds vorige week ploft tijdens het rijden/optrekken. de brommer heeft ook moeite om op te trekken sinds vorige week.
Harder dan 30 rijdt hij niet, ik wil dit graag veranderen maar met een 14/12 carb start hij niet ( 2 carbs geprobeerd ).
Dus daarom heb ik er een 14/9 eronder hangen.
Ik heb sproeier 49 erin zitten, hierdoor is de kleur van de bougie ongeveer koffiebruin, maar heeft nog steeds zwarte aanslag.
Bougie schoongemaakt, carb ook. Hielp niet bij het ploffen.
Ook wil ik graag weten wat voor soort olie er in mijn bak moet, ik heb er 10w 40 in gegooid, want er zat bijna niks meer in.
Het is een automaat, hoeveel versnellingen geen idee.
Tomos is zonder contactslot, gewoon kickstart dus rijd er niet echt ver mee.
Spoiler: show
http://imgur.com/FpWAWMp
http://imgur.com/egIsxdo
Tomos zelf:
http://imgur.com/vTBow6u

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 11 apr 2015 03:11

Hoi,

Als eerste: Welkom op dit forum!

En dan nu naar je brommer.
Het blok wat eronder zit, is een ei-cilinder. Het is een ouder blok van tomos, tegenwoordig zijn ze groter en vierkant (en nog wat meer veranderingen, maar daar vermoei ik je nu niet mee)
De 14/9 carb moet in principe gewoon goed werken. Wil je wat meer vermogen, dan zou ik als eerste de uitlaat met s-bocht vervangen voor eentje zonder bocht, bijvoorbeeld een standaard snel.
De olie die je erin hebt gegooid, gelijk er weer uit laten lopen!!! Dit is motorolie voor een auto en niet bedoeld voor een tomos.
Loop daarvoor even langs een bromfiets-zaak voor transmissie olie voor tomos en puch (kost ongeveer 8 euro)
Voor het ploffen zou ik nu zo snel geen antwoord kunnen geven.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2015 09:31

Als ik je eerste foto mag geloven van het detail spruitstuk/ aansluiting op de cilinder valt mij iets op wat ik niet kan thuisbrengen. Het lijkt wel of hier een pakking zit van de uitlaat (er steekt iets onderuit). Misschien kun je daar wat duidelijkheid in geven.

Vwb het model/ type. Wat Pinty al aangeeft is het idd een oud model blok met ei-cilinder (zgn. A3 blok). Als het idd een origineel snorblok is (wat bij de S25 =type werd geleverd) heeft deze maar 1 versnelling. Het overschakelen voel je echt wel als het een 2-speed is. Wat jij op je papieren hebt staan is hoe de RDW jouw Tomos in de administratie heeft staan. In de verkoop termen is dit model gewoon S25 genoemd. (S van snor). De bromversies werden A3 genoemd. Mbt je vraag om deze sneller te krijgen is dit verspilde moeite en als je dit later wel wil zou ik je adviseren een blok eronder te hangen met 4-kante cilinder met 2 speed.

Vwb de olie in de bak, 10W40 is idd niet zo'n goede zet geweest. Ik snap de bedoeling, en het kan geen direct kwaad, maar beter is om de zaken even goed schoon te maken en er ATF in te doen. Je kan kant en klaar bij de brommerdealer halen of een grotere fles en zelf tot max. 225 cc in de bak gieten. Het peil kun je controleren via de peilopening aan de zijkant van het blok. De Tomos moet dan wel rechtop staan. Het niveau is correct als het net onder de opening staat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Matthew_V
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Matthew_V » 11 apr 2015 14:20

Hoi, bedankt voor de reacties en de info die jullie mij hebben kunnen geven.

Wat betreft de pakking, die had ik er per ongeluk verkeerd op terug gezet :x
Ik zal dit weekend of volgende week olie halen voor transmissie.
Waarom ik a3/s25 zei, is omdat hij een gele plaat heeft en staat ingeschreven als Brom terwijl deze snor onderdelen heeft.
Dus een brom uitlaat kan verschil maken met snelheid?
Het ploffen/moeite met optrekken is er nog steeds, kan dit een verkeerde afstelling zijn? - wel vreemd dat het opeens gebeurd.
2 bougies geprobeerd en hetzelfde resultaat. Ik zal een filmpje maken en hier op zetten voor duidelijkheid.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2015 20:16

Een gele kentekenplaat is een brommer dus A3, geen S25. Het lijkt wel een allegaartje van zaken om deze Tomos compleet te maken. Vwb het ploffen, dit kan worden veroorzaakt door een slecht afgestelde/ onderhouden puntenontsteking.

Als het idd een brommer is (op kenteken) hoort er een 14/12 SHA carburateur op (sproeier 54-56) en is de cilinder voorzien van een 12mm inlaat. Dit betekent dan ook dat er wel degelijk 2 versnellingen op zitten, tenzij het een origineel S25 blok is die maar 1 versnelling heeft. Zoals gezegd, het overschakelen hoor en merk je echt wel tijdens het rijden. Enige nadeel wat je hebt is dat de lagering van de pistonpen een bronzen bus is van 10mm inwendig, terwijl de huidige blokken allemaal zijn voorzien van een naaldlager en 12mm inwendig. Wat overigens niet betekent dat er geen pen 10 zuigers te koop zijn, je bent alleen erg beperkt.

Voor zover ik van de foto's moet uitgaan zou er al een brom model sigaar uitlaat op zitten, tenzij deze is geknepen door een begrenzer bij de aansluiting op de cilinder. Je kan kijken of deze erin zit. Zo nee, dan misschien eens de demper schoonmaken als deze is dichtgekoolt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers