• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos snor overtoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 27 mar 2015 08:57

Welke Tomos model heb je? tomos snor standaard
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? wil hem weer als snor laten rijden toen ik hem kocht
Wat is het probleem? overtoeren snor
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? veranderd. heb de uitlaad veranderd naar snor. prop in luchtfilter, kleinere sproeier. de tandwiel verhouden moet ik nog aan passen, er zat 24 achter.

Hallo, ik heb een tomos snor bj 2005.waarschijnlijk met brom kop ipv snor kop.(probleem??) die liep 60. nu heb ik de uitlaad terug gedaan naar snor.
in de luchtfilter een luchtfilter prop in gedaan, andere sproeier 46 zat 52 in.. toen liep die nog 40. nu heb ik de tandwiel voor is 26 en de tandwiel achter heb ik 31 en 33 liggen. nu is mijn vraag gaat mijn brommer overtoeren draaien met tandwiel 33 achter.
zat 24 achter dan liep die nog 40. kan mijn snor 30 gaan rijden met tandwiel 28-31-33 ??

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 mar 2015 12:03

Tandwiel 28 voor gaat niet werken, die loopt aan aan de binnenzijde van het carter. Voor is alleen 26 mogelijk. Standaard achter is 31 of 33 achter.

Wat ik je wel wil afraden is om zomaar een andere (te) kleine sproeier te monteren zonder het waarom. Hoe zit het met de overige begrenzers (spruitstuk, carburateurtype (14/9 ipv 14/12 of 15mm), ontsteking)? Zijn die ook weer teruggezet op de standaard snorconfiguratie?

Je hoeft niet bang te zijn voor overtoeren, bij een standaard setup voor een snorfiets.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 27 mar 2015 12:58

tandwiel voor wil ik sowiesow al 26 laten, maar wat ik boven neer zette is alles wat ik weet. en toen ik er een andere uitlaad onder zette viel hij bij sproeier 52 uit. heb sproeier 46 tot 52 liggen. maar de kleinste zit er nog niet in 49 volgens mij. hoe kan ik zien welke cabarateur ik heb en spruitstuk kan ik die gewoon meten. onsteking terugzetten wat is hier dan het voordeel of nadeel van. ?? maar ik weet ook niet zeker welke cilinderkop ik er op heb. of het nou van een snor of van een brom is. maakt dat ook iets uit. of strekt hij met een andere kop harder op ?? al vast bedankt

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 27 mar 2015 13:11

ik heb gekeken naar de cabarateur er daar staat 14/9 op
spruitstuk begrenzer heb ik ook naar gekeken het lijkt net of er een extra buisje in zit.
onsteking hoe weet je wanneer die op snor of brom staat
Laatst gewijzigd door arjen.faber1990 op 27 mar 2015 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

pinty
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 27 mar 2015 21:14

Ik zou nu eerst maar eens een ander achter tandwiel erop zetten. Ten eerste krijg je veel meer trekkracht en ten tweede gaat je top flink lager. Ik meen zelfs dat het 3km/u per tandje (achter) meer was.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 mar 2015 09:17

In onze wiki sectie staat hoe je de ontsteking kan afstellen. Vwb je vraag over voor-/ nadelen van snor vs. bromstand:

- latere ontsteking (snor): daardoor minder kracht per slag, lagere topsnelheid, (kan) 4-takten op top.
- ontsteking op bromstand: eerdere ontsteking en betere verbranding van het mengsel (schoner uitlaatgas), meer trekkracht, hogere snelheid, 4-takten kan hiermee op top verholpen worden

Maar zoals gezegd, als je de begrenzers erop hebt zitten en je achtertandwiel veranderd naar 31, dan scheelt dat al aardig in snelheid en je krijgt er een hoop trekkracht voor terug. Verder kun je kijken of je op de rechter koelvinnen van de cilinderkop d25 staat ingeslagen. In dat geval is het een snorkop en zou je daar niets aan hoeven te veranderen. Staat er niets ingeslagen of is het geen originele Tomos kop, dan kan het wel eens een brom of HD kop zijn.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 28 mar 2015 15:10

ik heb me brommer weer rijdent tandwiel 33 achter prop in de luchtfilter, draaid die niet lekker prop van luchtfilter er uit rijd die beter maar ook nogal wat sneller.
prop verkeerde plek in luchtfilter, sproeier??valse lucht?? heb de prop in de luchtfilter er zelf in gedaan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mar 2015 11:49

Heb je de slang met begrenzer zo in je luchtfilter gedaan zoals op de afbeelding in de link (afbeelding zelf kan niet opgevraagd worden, staat nog in cache van Google maar is fysiek verwijderd)?

Verder moet je de rubberen manchet wat je op de carburateur zet loshalen en de ringvormige "flippo" netjes in de groef doen van de kraag die in het huis komt. Anders heb je kans dat de opeling van de begrenzer de luchtinlaat van de carburateur afsluit. Dan komt het er zo uit te zien:
Afbeelding

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 29 mar 2015 14:05

ik heb de prop er nu goed ingedaan in de luchtfilter. merk duidelijk verschil

maar op top doet die woemwoewoem steeds wat lagzamer en dan weer sneller.

het viel me ook op dat er veel bezinne bij de luchtfilter licht.

sproeier??

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 mar 2015 10:22

Dat "plasje" is normaal, dat hebben de meeste al wordt dat extra versterkt bij een 14/9 carburateur. Die hebben normaal een pijpje om dit op te zuigen (zie afbeelding) maar als je die niet hebt is het niet erg.
Afbeelding Zonder pijpje
Afbeelding met pijpje

Wat is de kleur van de bougie electroden als je 2 kilometer volgas hebt gereden? Als ie grijs/ wittig is is het mengsel te arm en moet er een grotere sproeier in. Zwart/ vettig is een te grote sproeier, dus een kleinere maat nemen. Met alle begrenzers erin is in een 14/9 carburateur gebruikelijk een 49 of 50 sproeier te monteren. Verder zul je moeten afgaan op de kleur van de electroden om te bepalen of je goed zit.

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 01 apr 2015 21:00

Een collega van me zij dat er ook een luchtschroef op een caberateur zit. Heb ik die ook Is dat ook voor afstellen. Want die schroef kan ik niet vinden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 apr 2015 17:00

Nee op dit type zit alleen een stationairschroef.

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 05 apr 2015 09:05

Hallo jongens me brommer heb ik weer rijdent. Heb een tijdje volgas gereden en viel die ineens uit.sproeier 49. heb de boizie er uit gehad en er weer terug in gedaan maqar was droog en donker , toen ik hem terug gedaan heb rijd die ineens wel wat anders terwijl ik heb goed vast gedraaid heb. .??????

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 09 apr 2015 16:59

Heb nu 14"km gereden en viel niet meer uit. Is het normaal dat er bruin vocht uit de uitlaad komt. pa heeft op de auto teller 32 als hij achter me gereden. Ik wil er een fietscomputer op monteren iemand tips.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2015 18:14

Bruin vocht duidt mij op roest. Staat er soms water in de uitlaat? Beter even leeggieten en meteen de demper ontkolen. Misschien rijdt ie dan ook lekkerder.

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 09 apr 2015 18:26

Maar de uitlaad Is nieuw. Zit er net 4 weken onder

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2015 08:39

Dan zal het misschien conserveringsolie zijn wat er door de warmte nu uitkomt. Niet teveel druk om maken als dit geen probleem oplevert qua rijden. En eventueel een doekje erlangs halen om dit weg te vegen. Stopt/ wordt vanzelf minder.

arjen.faber1990
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor arjen.faber1990 » 13 apr 2015 16:10

hallo, mijn brommer start wel wat moeilijker nu. zou dat nog kunnen komen dat er een grotere of kleinere sproeier.in moet heb 49 er in als ik kleiner doe dat doet die woemwoem langzamer en dan weer wat sneller. zou ik sproeier 50 proberen als ik weer tijd heb. als hij koud is gaat hij niet gelijk naar de top. ik wil ook de andere kant open hebben van me brommer, omdat ik daar geratel hoor als ik wat gas geef en weer los laat, als ik die kap er af haal heb ik dan gelijk last van olie ??. heb namelijk het vermoeden dat daar iets los zit. kun je trouwens elke uitlaad onder een tomos doen. die tenminste past. heb namelijk niet de originele snor uitlaad er onder. maar een andere snor uitlaad. Wat ik ook merk Is als ik volgas rij een tijdje en ik laat het gas los dan duurt het even voordat hij afremd. Is dat 4 takten

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers