• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Elektra

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Bammetje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bammetje » 14 apr 2015 16:31

Welke Tomos model heb je? Youngst'r
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? 2 à 3 weken
Wat is het probleem? Eerst verbrande zuiger, nu elektra (vermoed ik)
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Zuiger vervangen, nieuwe sproeier (zelfde maat)

Goedemiddag jongens,

Sinds enkele weken heb ik problemen met mijn Youngst'r. Na enige tijd zoeken erachter gekomen dat de zuiger helemaal gekoolt was, dus deze vervangen. Tevens hierbij ook de tank gespoeld en een benzinefilter er tussen gezet.

Nu is het probleem dat ik op hele wisselvallige momenten stil val tijdens het rijden. Het gekke is dat ik binnen 30 sec dat ding weer aangekickt krijg, waardoor ik weer een bepaalde tijd kan rijden.

Toen heb ik het kapje van de elektra er eens afgehaald. Wat blijkt, op een bepaalde plek is een kabeltje afgeknipt, bij het rode omhulseltje naast de gele kabel en ook hangt er een zwart kabeltje geheel los. (Zie foto's) Ook ziet er helemaal niets aan het 'stekkertje' naast dat rode omhulseltje.

Ik heb al rond gezocht op het forum, maar bij de meeste zie ik alleen een bobine en niet zo'n regulator. Wie kan mij iets wijzer maken over welk kabeltje loos is of dat er iets ontbreekt wat voor een prestatieverlies of probleem zorgt.
(Aanvullende info, mijn verlichting dimt ook tijdens het inknijpen van de remmen)

Alvast bedankt!

Bammetje
Bijlagen
IMG_20150414_151755.jpg
IMG_20150414_151732.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 apr 2015 16:56

Dat zwarte kabeltje is voor zover ik het kan bepalen bedoelt om de motor uit te zetten dmv de uit-knop op het stuur. Deze ligt (koper zit gedraaid om de massa van de bobine) nu tegen massa maar nergens verder aan vast. Aan de rode kabel van de cdi unit zit een stekker waar normaal 2 zwarte kabels uit komen. 1 komt er op de draad uit de ontsteking, de andere gaat naar de uit-knop. In principe doe je hetzelfde met de uit-knop, namelijk tegen massa sluiting maken zodat de energie die normaal zou dorvloeien naar de cdi naar het frame gaat en daardoor geen vonk meer komt en de motor stopt.

Dat het geen schoonheidsprijs verdiend klopt wel, er is iemand stevig aan het hobbyen geweest. Het lijkt wel of ze op een nieuwe kabelboom een oud type blok hebben gehangen. Die vierkanten zilveren doos is de spanningsregelaar. De bruine zit goed, de linker gele ook, maar de middelste zou dubbel geel moeten zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Bammetje
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Bammetje » 15 apr 2015 12:22

De uit-knop op het stuur werkt op dit moment gewoon. De motor valt netjes uit bij het omzetten van die knop. Die zwarte kabel is nu dus eigenlijk loos en kan ik verwijderen. Dat er iemand aan het hobbyen geweest is was mij duidelijk, jammer genoeg reikt mijn knutselverstand niet verder dan een zuiger of sproeier vervangen. :D

De middelste gele waar je over spreekt, zouden dubbel geel moeten zijn. Naar welke twee punten zou deze moeten?

Even terug naar het probleem, het uitvallen van de brommer. Zoals je zegt, dat het geen schoonheidsprijs verdiend, maar het wel klopt. Er is dus geen aanleiding om te denken dat het probleem in het elektrisch gedeelte van het scheurijzertje zit?

Alvast bedankt weer!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2015 08:42

De dubbele gele is een output (uitgang) naar de electrische componenten. Vaak wordt deze afgesplitst om makkelijker meerdere gebruikers aan te sluiten (toeter/ licht) zonder een ellenlange kabelboom te krijgen met het doorlussen van kabels. Een enkele gele kan wel, maar dan zal je minder kunnen aansluiten.

Vwb het andere gebeuren, ik kan je zo niet aangeven of het probleem te wijten is aan de electrische hobby van de vorige eigenaar. Enige wat ik je wel wil aanraden is dit netter te maken door de stekkertjes goed en juist gemonteerd op de bedrading te zetten zoals deze bedoelt zijn (en niet zoals nu afgestript onder een stekker erop gedrukt, dat is vragen om problemen).

Ik vermoed dat het is gekomen door het extra filter wat je ertussen hebt gezet. Dat geeft zoveel weerstand dat je waarschijnlijk je vlotterbak leegtrekt en dat deze niet snel genoeg wordt aangevult. Geen brandstof = uitval.. In principe zitten er op de kraan in de tank en achter de aansluiting van de brandstofleiding op de carburateur al filtertjes. Een extra is niet nodig en geeft alleen maar extra weerstand om de brandstof in je carburateur te krijgen. Haal deze er tussenuit en kijk nog eens.

Andere mogelijkheid is dat je tankdop vacuum zuigt (geen goede werking van beluchting) waardoor de brandstof niet uit de tank komt door verschil in luchtdruk. Ik meen dat er ook een knopje onder het zadel zit in je frame om eventuele lucht uit de tank te krijgen met tanken (alle ronde frames hebben dit). Als het weghalen van het extra filter geen oplossing biedt, kun je nog eens kijken als je de dop van je tank losneemt als je motor uitvalt of deze meteen weer oppakt. Dan zit het dus in de dop.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers