• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Moeite met kickstarten Youngst'r

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
moped_mouse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor moped_mouse » 22 apr 2015 21:30

Welke Tomos model heb je? Youngst'r
Wat is het bouwjaar? 2014
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik de Youngst'r heb
Wat is het probleem? Als de motor koud is heb ik moeite om de Youngst'r aan te krijgen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee. Heb em net nieuw en ben de 1e eigenaar

Hallo allen,

Ik ben sinds vorige maand de trotse eigenaresse van een Youngst'r snor. Echter, ik heb soms nog steeds moeite om het ding aan de gang te krijgen als de motor koud is. Soms moet ik echt wel 10x kicken. Ook heb ik de motor al meerdere malen verzopen.

Dit is wat ik doe:

- Youngst'r op de standaard
- benzine kraan open
- chokehendeltje naar beneden
- Ik voel met de kickstart of hij op het 'hoogste' punt zit
- Startonderbreker uit
- Ik kick met rechtervoet en als ik voel dat hij aangaat, geef ik een beetje gas bij (anders slaat hij af) en soms vol gas zodat de choke er af vliegt (want soms slaat hij met een beetje gas geven ook nog af).

Ik ben al bij de bromboer geweest maar die zegt dat er niets aan de hand is met de Youngst'r. Als ik daar ben, kick ik em inderdaad heel makkelijk aan. Kost me geen enkele moeite. Het probleem ontstaat als de motor koud is. Als ie eenmaal aan is rijdt hij fantastisch.

Ook heeft de bromboer mij vorige week verteld dat als ik toch de motor verzuip, dat ik dan het benzinekraantje dicht moet doen, en flink moet kicken terwijl ik gas geef. Dit lijkt te helpen, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat ik de motor uberhaupt verzuip!

Suggesties?

Alvast bedankt!

MM

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 apr 2015 09:38

Ik zou zeggen, breng 'm naar de bromboer en laat hem een nachtje daar staan. Dan weten ze wat je bedoelt met slecht starten als ze dan met een koude motor starten. Je hebt per slot van rekening nog garantie, dus ik zou er niet zelf aan gaan sleutelen.

Ik zie niet in wat je fout doet, je volgt precies de aanwijzingen zoals deze in de handleiding staan. Misschien staat de boel een beetje te rijk afgesteld, of is de bougie vervuilt waardoor een slechte vonk ontstaat. Dat zou je wel kunnen bekijken hoe de lectroden er bij staan en of deze vet/ zwart zijn als je een kilometer of 2 volgas hebt gereden. Is de Tomos nieuw gekocht of 2e hands bij de dealer?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

moped_mouse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor moped_mouse » 23 apr 2015 15:53

Dankjewel, shadowranger. De Youngst'r moet toch binnenkort voor een kleine beurt dus dan kan ie een nachtje bij de bromboer logeren. Het is in iig goed om te weten dat ik niet iets verkeerd doe om em aan de praat te krijgen. De Tomos is nieuw gekocht bij een dealer, dus heb inderdaad gewoon garantie er op.

MM

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 apr 2015 17:31

Laat ze het liefst met jou erbij de motor koud starten, dan kunnen ze meteen uitleggen als zij het wel voor elkaar krijgen waarom het hen wel en jou niet lukt. Heb je de electroden van de bougie nog gecheckt?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

moped_mouse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor moped_mouse » 23 apr 2015 18:47

Bougie ziet er goed uit. En vandaag startte hij ook in 1x... koud. Snap er niks van.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 apr 2015 20:11

Kan het te maken hebben met de hoeveelheid brandstof in de tank of beluchting?

moped_mouse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor moped_mouse » 23 apr 2015 21:21

Denk het niet. Ik heb altijd tussen de 1,5 en 3,5 liter brandstof in de tank. Ik kreeg de suggestie om harder te kicken. Vind het zo gek dat als ik binnen een uur of 2 na een warme motor weer weg wil, het echt met heel minimale moeite gaat. Ik ga gewoon op het zadel zitten en trap rustig met mijn linkervoet en ik tuf weg.

's Ochtends als ik naar mijn werk ga is er ook weinig aan de hand (brommer staat binnen) -- tussen de 1 en 3x kicken start hij, maar als de Tomos de hele dag buiten heeft gestaan op mijn werk (wel onder afdakje) dan gaat het moeizaam. Ben benieuwd hoe het straks in de winter gaat!

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 23 apr 2015 22:09

Wat is de reden dat je het benzine kraantje dicht zet? Als er niks lekt hoef je hem eigenlijk niet dicht te draaien.

Ik zelf doe dit ook in de nacht omdat mijn carburateur lekt en dan moet ik in de ochtend vaak kicken voordat hij aanslaat. Echter wanneer ik hem op school parkeer en het kraantje gewoon open laat start hij wel in één keer.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

moped_mouse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor moped_mouse » 23 apr 2015 22:22

Hmmm, goede vraag. Ik denk niet dat mijn carb lekt maar heb het kraantje altijd dicht voor het geval dat (ik stal mijn Tomos in de gang en moet niet hebben dat mijn hele huis naar benzine ruikt). Ik zal hem morgen op mijn werk open laten staan en kijken wat er gebeurt, hoewel het eigenlijk toch niet uit zou moeten maken...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 apr 2015 08:31

Als je de motor niet binnen korte tijd gaat starten, is het beter de kraan dicht te doen. Je zal niet de eerste zijn die 's ochtends een plas brandstof onder zijn Tomos vindt. Buiten dat is het veiliger. Ik kan je echter niet aangeven waarom bij homoetje de motor sneller start als hij de kraan open laat staan, maar kan alleen vermoeden dat dit mogelijk te maken heeft met het lekken.

moped_mouse
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor moped_mouse » 06 mei 2015 21:58

Ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb. I.p.v. aan de linkerkant te staan, ga ik op de Youngst'r zitten. Ik trap em dan met mijn linkervoet aan en geef meteen behoorlijk wat gas bij. Als ik merk dat ie toch nog af gaat slaan, vol gas erop zodat de choke er af vliegt. Hij blijft vervolgens dan wel aan. Op deze manier heb ik em tot nu toe nog steeds met max 2 x kicken aangekregen. Het lijkt erop dat de timing met kicken en gas geven me op deze manier beter afgaat.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2015 07:56

Choke gebruik je iig alleen met starten bij koude motor en als de temperatuur laag is. Zodra de motor loopt kun je de choke er al weer afhalen. Je zal zelf even moeten uitvinden wat het prettigst is. In ieder geval niet te lang wachten om de choke er weer af te halen anders slaat ie af omdat de boel vet slaat (zgn. "verzuipen").

Ik kick overigens altijd kruislings, dus staand naast de Tomos (die op de bokstandaard staat) aan de linkerkant en met de linkervoet kicken (zoals je op een fiets steppend opstapt). Ik moet ook 2 a3 x kicken voordat de motor loopt dus dat is normaal. Uiteraard is de snelheid van kicken wel van belang ivm het aanzuigen en beginsnelheid van de zuiger en vliegwiel.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers