• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ploffen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 09 mei 2015 20:07

Welke Tomos model heb je? onbekend
Wat is het bouwjaar? 1976
Sinds wanneer speelt dit probleem? deze week
Wat is het probleem? brommer start niet, ploft soms
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja

We hebben een crossbrommer Tomos gekocht. Ik knap hem op voor mijn zoon.
Het bloknummer is 976280, blijkbaar uit 1976.

De carburateur is dellorto 1412P.
Ik heb een nieuwe inlaatmembraam op gezet, hij zuigt nu mengsel aan.
Op de sproeier geen maat aanduiding staan.

En nieuwe bougie NGK B6HS. Die vonkt wel.
De ontsteking is elektronisch, staat nu op brommer stand.

De zuigerveren heb ik vervangen, ik heb nu 6 bar compressie.

De brommer start nog niet. Hij geeft alleen af en toe een flinke knal uit uitlaat.

Wie heeft hier een idee?
Laatst gewijzigd door eduard op 10 mei 2015 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 09 mei 2015 20:56

Valse lucht? had ik last van toen mijn brommer niet starte.

Waar precies moet je zelf zien uit te vinden, misschien kun je erachter komen dmv de deo test.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 09 mei 2015 22:23

Je kan toch geen deo test doen als hij niet loopt?
Omhoog

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
Berichten: 90
Lid geworden op: 02 aug 2014 20:50
Locatie: Drunen
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 09 mei 2015 23:47

Ohja xd, even niet goed nagedacht hahaha.

Ik zou kijken of je cilinder/kop goed vast zit, desnoods even losdraaien en weer kruislings vast draaien. Kijken of je spruitstuk goed zit en je carburateur goed op het spruitstuk geschoven zit.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 06:09

Zit het vliegwiel goed gemonteerd en is de spie of de spiebaan niet kapot waardoor het vliegwiel verkeerd op de krukas zit en daardoor de timing van de ontsteking verkeerd is? Zit er verse brommix in, want die uit 1976 gaat het waarschijnlijk niet doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 10 mei 2015 12:13

Bedankt voor de reactie.

In het vliegwiel zit wel een uitsparing voor een spie, maar op de as niet.
Is dat nodig bij elektronische ontsteking?
Kan dat de oorzaak zijn?

Er zit goede brommix in.

Het lijkt er op of de brommer na een paar keer aantrappen opeens een giga plof geeft in de uitlaat.
Laatst gewijzigd door eduard op 10 mei 2015 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 12:43

Het spietje zorgt voor je juiste positionering bij montage van het vliegwiel op de kruktap. Als het spietje ontbreekt is het zeer goed mogelijk dat het vliegwiel op een verkeerde plaats op de kruktap komt te zitten en zo de timing niet goed is wanneer de vonk moet worden gemaakt. Dat ie vonkt zegt niets, hij moet op het juiste moment komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 10 mei 2015 14:03

Er zat inderdaad een spie op de krukas.
Bedankt voor de tip !
Ik heb iets gevonden op de krukas wat lijkt op een rest van een ronde bus.
Ik ga proberen het vliegwiel zo te monteren dat het vliegwiel goed zit.
Dan kan ik eventueel de ontsteking bijstellen.

Net geprobeerd, ik denk dat ik het restje van de spie uitboor en er een nieuwe spie in zet.
Laatst gewijzigd door eduard op 10 mei 2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 10 mei 2015 20:17

De spie wijst richting zuiger denk ik, klopt dat?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 20:27

De richting van de spie heeft niets met de zuiger te maken. Er steekt een rond stukje staal (3mm) uit de kruktap. Daar gaat de spiebaan in het vliegwiel overheen. Kijk ook of deze niet is uitgeslagen of beschadigd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 11 mei 2015 06:52

Dat stukje staal is bij mij dus afgebroken.
Ik heb het uitgeboord maar het gat is iets te ruim nu.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mei 2015 12:38

Op een ander deel van de kruktap kun je een nieuw gat maken van 3 mm. Zorg er wel voor dat deze in dezelfde lijn ligt als het oude gat om de timing gelijk te houden. Dus verder naar de moer of verder naar het blok is mogelijk. Hou de hartlijn van de as aan als lijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 11 mei 2015 17:32

Ik heb eerst iets teveel naar rechts geboord. Boor liep daarna naar links naar de zachtere spie.
Het vliegwiel naar rechts geduwd bij montage en nu zit ie goed.

Hij loopt nu soms !! Geweldig !!

Bougie is nog te nat. Wat is de standaard sproeier? 52 dacht ik voor sha 1412P.
Laatst gewijzigd door eduard op 23 mei 2015 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 mei 2015 06:52

52-54 idd, maar de verkleuring komt pas later en na een tijd volgas te hebben gereden. Welke hittegraad gebruik je? Misschien is het een te koud type dat de zelfreinigings temperatuur niet haalt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 15 mei 2015 17:24

Hoi

Bougie is B6HS hittegraad normaaal.

Met de sproeier die er op zat slaat de bugie nat, ik kan zien dat ie erg groot is.

De de sproeier 52 moet ik choken om voldoende benzine te krijgen.
Dus ik zal 60 proberen denk ik.

gr Eduard
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2015 10:17

1 tip, vervang sproeiers niet zomaar en zeker niet in stappen van 8 ineens van 52 naar 60. Welke sproeier zat er oorspronkelijk in, want dat is nog niet genoemd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 17 mei 2015 13:04

Ik denk ca 90, er staat geen maat op.
Kan een dellorto 1412P wel op een A5 cylinder?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mei 2015 18:55

Ja hoor, prima zelfs. Worden standaard gebruikt bij eerste typen met carburateur recht achter de cilinder ivm de langere chokehendel. 90 lijkt me wat groot voor een dergelijke carburateur. Is deze nog origineel of opgeboord?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 23 mei 2015 15:53

Hij liep toch niet nog net niet.
Maar nu loopt hij echt !

1 Had nog valse lucht, Rubber tussen spruitstuk en carburateur miste.
2 Iirridium bougie erin gezet. (die is iets te lang maar ik heb een busje gemaakt en niet helemaal ingedraaid.
3 Iets kleinere sproeier 80 er in gezet, anders verkoolt hij te snel.
Laatst gewijzigd door eduard op 27 jun 2015 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

eduard
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:52
  • Citeer

Berichtdoor eduard » 26 jun 2015 09:59

Brommer deed het even en toen toch weer niet.
Paar weken stil gestaan.

Zoog toch weer valse lucht, heb nu het originele rubber geplaatst tussen carburateur en spruitstuk. ERG BELANGRIJK. DE KIER BIJ CARBURATEUR MOET AFGEDICHT ZIJN.

En heb andere bougie geplaatst die beter tegen vetslaan kan.

Ben nu met sproeiers aan het expirementeren. Bougie sloeg vet, stationair niet af te stellen. Heb al iets kleinere sproeier geplaatst.
Laatst gewijzigd door eduard op 27 jun 2015 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.