• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

schokkerig werijden vanuit stilstand

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 06 mei 2015 16:53

Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2003
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds nieuwe cilinder en zuiger, en deze is vrij snel stil gaan staan onder rijden (warmloper) gehad
Wat is het probleem? bij stilstand gaat het wegrijden met klapperende koppeling/ketting
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? uitlaat vervangen, en vanwege afgebroken tapeinden, ook nieuwe cilinder en zuiger gemonteerd door erkende bromfietszaak,
ondertussen zelf de inlaat begrens busje verwijdert voor iets meer power

ik heb pas geleden een warmloper gehad (nieuw gemonteerde cilinder/zuiger via vakhandel) en in 1 klap onder rijden bleef blokje staan, toen gestopt en via kickstarter weer gestart en kon direct weer verder rijden, echter....
nu zit er een grote vrij slag in de as, als ik wil wegrijden komt de koppeling bij een bepaald toerental vrij hard in waarbij je een klap op mijn voortandwiel en ketting krijg, als deze eenmaal gekoppeld is loopt alles weer normaal, doet me alleen pijn om het materiaal zohard te laten koppellen, ook al probeer ik heel langzaam toeren op te laten lopen tot de koppeling pakt en dat gaat dan heel hard, vreemde is dat ik met een koude start wegrijd dan koppelt ie juist heel relaxed zoals het hoort, maar bij warme motor dus niet, liefst stop ik dus niet meer maar ja hoe communiceer je dat met de andere weggebruikers :-)
wie heeft een idee van dit probleem.
Groetjes Kees
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mei 2015 19:01

Kijk eens naar het vraagtekenveertje of deze niet gebroken is en de rollenkooi of daar geen innesteling heeft plaatsgevonden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 06 mei 2015 19:27

okee, dank je voor je snelle reactie, ik zal eens kijken/googelen hoe ik daar bij kan komen, ik hoop dat het niet weer een hele weekeinde klus wordt en dat er speciale gereedschappen aan te pas komen, we zullen voorzichtig proberen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mei 2015 08:03

Vraagtekenveertje zit in de versnellingsbak. Net als de rollenkooi. Om daar bij te komen moet de olie eruit en de carterdeksel eraf. Op zich hebt je geen specialistisch gereedschap nodig: inbusset, ring-/ steeksleutels, doppenset, hamer (voor spie van kickstartpedaal) en zuigerstop ( komt in het gat van de bougie te zitten) om de moer los en vast te kunnen zetten van de koppeling. Enige specialistische is wanneer de rollenkooi los moet een seegerring of veerringtang om deze los te maken boven de kooi als deze kapot is of vervangen moet worden.

Let wel op met het openmaken van het carter of eventuele ringen die op de assen horen. Soms plakken ze aan de binnenkant bij de lagers. Leg de onderdelen in volgorde van demontage neer of maak foto's zodat je weet hoe eea in elkaar heeft gezeten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 15 mei 2015 21:59

Vandaag de handel voorzichtig losgehaald en kijken waar het mis gaat, alles ziet er keurig uit en laat zicht geheel volgens plan en (bovenstaand) verhaal. Tot mijn verbazing zat er hellemaal geen vraagtekenveer in maar het was wel vrij duidelijk hoe deze moet zitten, ook na het bekijken van een instructie filmpje op YouTube.
Alles weer gemonteerd en nu beginnen de problemen.. p.s. alles exact weer gemonteerd qua ringen zoals ze eruit kwamen want daar was ik al speciaal op voorberreid door alle waarschuwingen en kans van plakkende ringetjes tegen de lagers...
als ik het carterdeksel stevig vastzet blijft de kickstarter onbeweegbaar vast zitten, deze boutjes iets losser gemaakt en gaat het wel goed, echter grootste probleem nu....ik kan niet meer achteruit lopen want dan blokkeerd het achterwiel via de motor.
mischien iemand die dit probleem herkend?

Groetjes Kees.B
Omhoog

pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 15 mei 2015 21:59

Vandaag de handel voorzichtig losgehaald en kijken waar het mis gaat, alles ziet er keurig uit en laat zicht geheel volgens plan en (bovenstaand) verhaal. Tot mijn verbazing zat er hellemaal geen vraagtekenveer in maar het was wel vrij duidelijk hoe deze moet zitten, ook na het bekijken van een instructie filmpje op YouTube.
Alles weer gemonteerd en nu beginnen de problemen.. p.s. alles exact weer gemonteerd qua ringen zoals ze eruit kwamen want daar was ik al speciaal op voorberreid door alle waarschuwingen en kans van plakkende ringetjes tegen de lagers...
als ik het carterdeksel stevig vastzet blijft de kickstarter onbeweegbaar vast zitten, deze boutjes iets losser gemaakt en gaat het wel goed,
Hij rijd nu inderdaad heel rustig weg zoals het hoort zonder schokken, super.....maaar
echter grootste probleem nu....ik kan niet meer achteruit lopen want dan blokkeerd het achterwiel via de motor.
mischien iemand die dit probleem herkend?

Groetjes Kees.B
Laatst gewijzigd door pa3fgq op 15 mei 2015 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2015 10:08

Hoeveel ringen zitten er op de as van de kickstarter aan de zijde van het carterdeksel? Misschien kun je er 1 afhalen en helpt dit de blokkade op te heffen met achteruit lopen. Maar kijk eerst of de de remveer niet is verbogen/ gebroken/ niet goed zit in de opening van het carter waardoor deze klemt en daardoor het mechanisme van de kickstart niet vrijgeeft.

Heb je ook de ring gemonteerd tussen 1e versnellingskoppeling en huis?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 17 mei 2015 15:52

Ik heb bij de kickstarter-as,daar zaten 2 vulplaatjes, een dikkere en een dunne,, in eerste instantie weer beide teruggezet en bij het terugzetten ook heel goed opgelet of de kickstart veer (Omegaveer) op de goede plek zat. hierbij werd de hele kickstart geblokkeerd, alles weer losgemaakt en de as weer iets losgetrokken en bij de montage de dikste vulring weggelaten, nu gaat het iets beter maar kan alleen met stilstaande motor achteruit lopen, niet met draaiende motor, echter twijfel ik nu bij de 2e poging of de Omegaveer goed op de plaats is blijven zitten.

Je spreekt over de ring tussen de eerste versnellingskoppeling en het huis, dan moet ik even kijken of we over de zelfde ring spreken.....
de eerste as (rechts) met de trommel erop zaten 2 kleine ringetjes, daarna de grote moer hierachter de ring met die karteltjes, dan kon ik de trommel eruitpakken, achter deze trommel zit ook een ring die belangrijk is en ook heb laten zitten.
Op de middelste as, met de 2 tandwielen heb ik zo geen (losse) ringen gezien..

Op de linkse as (kickstartas) heb ik 2 segeringen los gehad en ook weer gemonteerd, maar de segeringen vallen beide toch in dezelfde groef, of hebben die beide een eigen groef waar ze invallen dicht achter elkaar, want dan zit daar denk ik iets verkeerd.of werd daar de as gewoon iets dunner dat beeld ben ik nu even kwijt, oja uitteraad zat achter die segeringen een lange vulbus..


Gr. Kees B
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mei 2015 18:51

Op de krukas kan nooit een ring zitten, alleen op de as met de tandwielen en de kickstartas. Op de krukas is de volgorde als bij demontage:

-moer, ring (kartel), 1e versnellingskoppeling, afstandsring, koppelingshuis met bronzen bus en 2e versnellingskoppeling, afstandsring (ter bescherming van de keerring).

De seegerringen vallen in 1 groef, waarom ze deze 2x zo breed hebben gemaakt is mij niet duidelijk. Za wel te maken hebben met een bepaalde afstand halen. Ze hadden ook de bus kunnen aanpassen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 19 mei 2015 11:56

Dank je voor je reactie nogmaals
alles klinkt toch wel heel vertrouwd, alleen de krukas zitten voor de bout dus nog 2 kleine ringen, die passen ook alleen op deze as, de andere assen zijn dikker .
de beide koppelinghuisen zijn in 1 keer gedemonteerd en weer terug gezet dus daar zijn geen ringetjes tussen of tussenuit gehaald..

op de as van de beide tandwielen zitten GEEN ringen, die is zo weer teruggeschoven in het blok en in de carterdeksel valt deze weer in het lager, de 2 ringetjes die dus teveel op de krukas zitten zijn niet van de tandwielas (middelste as) deze is te dik

ik denk dat ik bij goed weer nog eens alles rustig uit elkaar haal en nog eens goed bekijk,

overigens hij rijd prima nu, en ook zonder schokken weg, waar het mij om ging, vind alleen dat hij iets meer geluid maakt uit de versnellingsbak in de vorm of er allemaal knikkers inliggen,

Kan het zijn dat de kleine ketting in de versnellingsbak meeloopt met rijden terwijl hij misschien alleen hoort te bewegen met kicken, of draait deze altijd mee onder het rijden? dat is mijn vraagje nog vanwege dit bijgeluidje, of mischien verbeeld ik me dit allemaal.

Gr. Kees B.

p.s. wilde wel wat fotootjes mee sturen maar weet niet hoe dat werkt hier ( en of dat mogelijk is)
Omhoog

pa3fgq
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2015 16:31
  • Citeer

Berichtdoor pa3fgq » 19 mei 2015 14:13

http://youtu.be/6RtAssnfJDA

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 mei 2015 18:18

Naar ik weet loopt de kleine ketting altijd mee, daar deze verbonden is met de rollenkooi achterop het 1e versnellingstandwiel. Met kicken grijpt de schuifmof (waar de omega- of remveer op zit) in de vertanding achterop het grote kettingblad waar deze kleine ketting overheen loopt. Enige bijgeluiden kan dit wel maken, maar zou niet overheersend mogen zijn.

Echter wat ik in jouw filmpje hoor baart mij wel enige zorgen. Het komt op mij over alsof er een lager kapot is (geen knikkergeluid maar schaven). Het geluid is alleen hoorbaar als het achterwiel draait, niet bij stationair of beetje gasgeven zonder dat de koppeling aangrijpt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.