• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos carter lekt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 mar 2015 09:44

Welke Tomos model heb je? Standard
Wat is het bouwjaar? 2010
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik hem naar de bromboer bracht ivm startproblemen
Wat is het probleem? Er lekt transmissie-olie uit het carter
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Bromboer heeft de staat van de keerringen gechecked en uitlaat vervangen

Welke Tomos model heb je? Standard
Wat is het bouwjaar? 2010
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik hem naar de bromboer bracht ivm startproblemen
Wat is het probleem? Er lekt transmissie-olie uit het carter
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Bromboer heeft de staat van de keerringen gechecked en uitlaat vervangen

Omdat mijn Tomos plotseling niet goed meer wilde starten (wilde steeds afslaan, en veel rook uit de uitlaat) heb ik 'm naar de bromboer gebracht voor reparatie. Ik vermoedde een lekke keerring en hij ook. Dat bleek het niet te zijn: de uitlaat was verstopt, en is toen vervangen.

Sindsdien loopt íe weer als een zonnetje, maar nu lekt er transmissie-olie uit het carter. Waar het lek zit is niet goed zichtbaar, maar het lijkt op de naad te zitten.

Dus ik weer terug naar de bromboer, het lek is er immers pas sinds hij in het carter heeft gezeten. Maar hij slaagt er ook niet in om het euvel te verhelpen. Ik ben al zeker 6x terug geweest. De pakking is vervangen, vervolgens is er een dubbele pakking geplaatst, daarnaast ook nog een vloeibare pakking, en de aftappluggen en koperen ringetjes zijn vervangen.

Maar hij lekt nog steeds. Het is niet dat er hele plassen onder staan, maar er hangt toch elke keer een druppeltje. Bij een koude motor is het nog wel te overzien, dan verliest hij om de zoveel dagen 1 druppeltje, maar bij een warme motor druppelt het (uiteraard) veel harder.

Het probleem is ook dat na reparatie het probleem aanvankelijk opgelost lijkt, maar na een paar dagen gaat íe toch weer lekken.

Dus ik word nu een beetje wanhopig. Ik kan nu wel voor de 7e keer teruggaan, maar dan vervangen ze waarschijnlijk de pakking gewoon nog een keer, en nog een keer, en nog een keer, etc, zonder dat het iets oplost.

Dus misschien heeft iemand hier nog een gouden tip?

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 17 mar 2015 12:54

Raar verhaal.
heb je misschien aan de rand van je carterkap ( waar de pakking tegen zit ) een beschadeging zoals een dikke kras ofzo?

Mvg,

Jurre Munster

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 mar 2015 17:33

Raar verhaal.
heb je misschien aan de rand van je carterkap ( waar de pakking tegen zit ) een beschadeging zoals een dikke kras ofzo?

Mvg,

Jurre Munster

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Voor zover ik kan zien niet. De bromboer zag ook niks.

Budehgong
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Budehgong » 15 apr 2015 12:22

Heb je hier nog succes mee geboekt?
Ik heb een zelfde soort probleem sinds ik het carter open heb gehad.
On the road again..

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 18 mei 2015 17:23

Heb je hier nog succes mee geboekt?
Ik heb een zelfde soort probleem sinds ik het carter open heb gehad.
Nee, nog steeds niet. De brommer is nu al bijna 2 maanden in reparatie, en het is de bromboer nog steeds niet gelukt het euvel te verhelpen :(

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 mei 2015 19:07

Hebben ze de vlakheid van de pasvlakken al eens nagemeten? Een krom deksel gaat nooit afsluiten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 21 mei 2015 00:17

Hebben ze de vlakheid van de pasvlakken al eens nagemeten? Een krom deksel gaat nooit afsluiten.
Hoe kan het dan dat 'ie niet lekte voordat ze in het carter hebben gezeten? Zo'n ding trekt toch niet ineens krom zodra je de schroeven losdraait? Of zouden ze 'm uit hun handen hebben laten vallen?

Ze zeiden trouwens dat ze al een nieuw rechter carterdeksel hadden geprobeerd, maar dat dat ook niets hielp.

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 21 mei 2015 11:08

Hoe kan het dan dat 'ie niet lekte voordat ze in het carter hebben gezeten? Zo'n ding trekt toch niet ineens krom zodra je de schroeven losdraait? Of zouden ze 'm uit hun handen hebben laten vallen?

Ze zeiden trouwens dat ze al een nieuw rechter carterdeksel hadden geprobeerd, maar dat dat ook niets hielp.
Dat zou je toch echt eens moeten controleren of je carter nog mooi recht is.
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 21 mei 2015 18:13

Vandaag was m'n Tomos dan toch eindelijk klaar. Het rechter carterdeksel was vervangen en nog iets met bussen en pakkingen, en het lekken leek dan nu toch eindelijk afgelopen te zijn. Een kort stukje mee gereden, nog steeds droog. Vreemd is wel dat ik ze al een paar weken geleden had gebeld om naar de vorderingen te informeren, en ik zou zweren dat ze toen al zeiden dat ze het deksel hadden vervangen, maar dat het niets geholpen had.

Volgens hun was het mogelijk dat het oude deksel door het continue krimpen en uitzetten tgv de hitte van de motor een klein beetje krom was getrokken. Op mijn vraag waarom het carter dan pas was gaan lekken nadat ze hem hadden open gemaakt, daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op.

Maar goed, de rekening was 100 euro als bijdrage in de materiaalkosten, het arbeidsloon hebben ze laten zitten.

Ik heb er wel een ietwat onbevredigend gevoel aan over gehouden, maar goed, het euvel lijkt verholpen, ik heb m'n brommer weer terug en voor EUR 100,- heb ik ook weer geen zin om problemen te gaan maken.

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 21 mei 2015 19:03

Mooi dat het verholpen is.
Jammer dat het bedrijf zo heeft gehandeld, ik zou er niet weer heen gaan.
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki