Wat is het bouwjaar? Onbekend
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aanschaf in februari
Wat is het probleem? Bij stationair draaien klinkt uit de cilinder een storend gerammel. Bij het aangrijpen van de koppeling is het direct weg, bij het loslaten van de koppeling ook direct aanwezig. Omdat het ook wel te beschrijven is als een knikkergeluid dacht ik in eerste instantie aan de diafragmaveer in de koppeling, maar hier bleek het niet vandaan te komen. Ook op de krukas zit geen speling in de richting van de cilinder. Verder komt er op topsnelheid soms een bijna oorverdovend gierend geluid onder de Tomos vandaan, maar ik denk niet dat er een relatie bestaat tussen dit gierende geluid en het gerammel. Verder rijdt het allemaal prima, topsnelheid van zo'n 52 km/u.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Achtertandwiel verkleind van 33 naar 24. Voortandwielkeerring vervangen, carterolie vervangen (gevuld tot aan de schroef).
Bij stationair draaien klinkt uit de cilinder een storend gerammel. Bij het aangrijpen van de koppeling is het direct weg, bij het loslaten van de koppeling ook direct aanwezig. Omdat het ook wel te beschrijven is als een knikkergeluid dacht ik in eerste instantie aan de diafragmaveer in de koppeling. Ik heb de koppeling dan ook losgehaald en de diafragmaveer bekeken. Deze leek inderdaad wel wat plat, dus ik heb de veer terug op spanning gebogen. Hierna alles weer gemonteerd met de hoop dat het geluid weg zou zijn, maar nee..
Daarom heb ik maar gewoon het hele blok onder het frame vandaan gehaald om de cilinder en zuiger te bekijken. De cilinderkop heb ik losgehaald. Hier was op een beetje koolvorming na niet zoveel aan te zien. Bougie is overigens ook gewoon de juiste kleur. Wel zag ik direct dat in de cilinder wat kleine groeven zitten.
Hierna heb ik de cilinder eraf gehaald om ook de zuiger te kunnen bekijken. Op de zuiger zit vrijwel geen koolvorming. Wel zitten hier dezelfde groeven als in de cilinder. Ook op de zuigerveren zijn de groeven zichtbaar. In de cilinder zitten de groeven aan de compressiezijde dus dat zou wellicht wat problemen kunnen veroorzaken.

De zuiger is een originele Tomos zuiger, maar aangezien er extra sleuven zitten voor de inlaat is het een bromzuiger of zijn de sleuven er achteraf in aangebracht. De sleuven zitten er zeer netjes in dus ik vermoed dat het een bromzuiger is, maar anders is het in elk geval nauwkeurig gedaan.
De naaldlager en pistonpen heb ik eruit gehaald en bekeken. Wat mij betreft zien ze er allebei prima uit. Enige wat niet goed zou kunnen zijn is dat er minimale speling (loodrecht op lengterichting pistonpen) zit op de naaldlager wanneer deze over de pistonpen geschoven zit. Het lijkt alsof deze speling in het midden van de pistonpen sterker aanwezig is dan aan de randen, wat erop zou wijzen dat de pistonpen versleten(?) is.
Nu blijft het dus de vraag waar het gerammel vandaan komt. De naaldlager zou wellicht het gierende/jankende geluid op topsnelheid veroorzaken, maar of dat het gerammel kan veroorzaken? Of zou het kunnen dat de zuiger versleten is en dit gerammel veroorzaakt? Maar waarom dan alleen in stationair?