• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Gerammel uit cilinder bij stationair (is niet de koppeling)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 28 apr 2015 17:26

Welke Tomos model heb je? A35-HDA

Wat is het bouwjaar? Onbekend

Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds aanschaf in februari

Wat is het probleem? Bij stationair draaien klinkt uit de cilinder een storend gerammel. Bij het aangrijpen van de koppeling is het direct weg, bij het loslaten van de koppeling ook direct aanwezig. Omdat het ook wel te beschrijven is als een knikkergeluid dacht ik in eerste instantie aan de diafragmaveer in de koppeling, maar hier bleek het niet vandaan te komen. Ook op de krukas zit geen speling in de richting van de cilinder. Verder komt er op topsnelheid soms een bijna oorverdovend gierend geluid onder de Tomos vandaan, maar ik denk niet dat er een relatie bestaat tussen dit gierende geluid en het gerammel. Verder rijdt het allemaal prima, topsnelheid van zo'n 52 km/u.

Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Achtertandwiel verkleind van 33 naar 24. Voortandwielkeerring vervangen, carterolie vervangen (gevuld tot aan de schroef).

Bij stationair draaien klinkt uit de cilinder een storend gerammel. Bij het aangrijpen van de koppeling is het direct weg, bij het loslaten van de koppeling ook direct aanwezig. Omdat het ook wel te beschrijven is als een knikkergeluid dacht ik in eerste instantie aan de diafragmaveer in de koppeling. Ik heb de koppeling dan ook losgehaald en de diafragmaveer bekeken. Deze leek inderdaad wel wat plat, dus ik heb de veer terug op spanning gebogen. Hierna alles weer gemonteerd met de hoop dat het geluid weg zou zijn, maar nee..

Daarom heb ik maar gewoon het hele blok onder het frame vandaan gehaald om de cilinder en zuiger te bekijken. De cilinderkop heb ik losgehaald. Hier was op een beetje koolvorming na niet zoveel aan te zien. Bougie is overigens ook gewoon de juiste kleur. Wel zag ik direct dat in de cilinder wat kleine groeven zitten.

Hierna heb ik de cilinder eraf gehaald om ook de zuiger te kunnen bekijken. Op de zuiger zit vrijwel geen koolvorming. Wel zitten hier dezelfde groeven als in de cilinder. Ook op de zuigerveren zijn de groeven zichtbaar. In de cilinder zitten de groeven aan de compressiezijde dus dat zou wellicht wat problemen kunnen veroorzaken.

Afbeelding

Afbeelding

De zuiger is een originele Tomos zuiger, maar aangezien er extra sleuven zitten voor de inlaat is het een bromzuiger of zijn de sleuven er achteraf in aangebracht. De sleuven zitten er zeer netjes in dus ik vermoed dat het een bromzuiger is, maar anders is het in elk geval nauwkeurig gedaan.

De naaldlager en pistonpen heb ik eruit gehaald en bekeken. Wat mij betreft zien ze er allebei prima uit. Enige wat niet goed zou kunnen zijn is dat er minimale speling (loodrecht op lengterichting pistonpen) zit op de naaldlager wanneer deze over de pistonpen geschoven zit. Het lijkt alsof deze speling in het midden van de pistonpen sterker aanwezig is dan aan de randen, wat erop zou wijzen dat de pistonpen versleten(?) is.

Nu blijft het dus de vraag waar het gerammel vandaan komt. De naaldlager zou wellicht het gierende/jankende geluid op topsnelheid veroorzaken, maar of dat het gerammel kan veroorzaken? Of zou het kunnen dat de zuiger versleten is en dit gerammel veroorzaakt? Maar waarom dan alleen in stationair?

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 29 apr 2015 12:44

Teveel speling tussen de zuiger en de cilinder? Zuigerveren zijn prima; geen koolaanslag op de zuiger noch op de cilinderwand.

Link

Link

Link

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 apr 2015 13:02

Misschien is het raadzaam om de cilinder eens te laten meten of deze niet is gehoond. Dit kan het "rammelen" van de zuiger (=standaard i.p.v. overmaat?) verklaren. Het is jammer dat je geen filmpje hebt gemaakt van het geluid bij stationair en bij wegrijden en stil gaan staan zoals je beschrijft in je eerste post dat het geluid dan hoorbaar is.

Misschien maak je je zorgen om niets. Speling op de pistonpen is idd groter in het midden dan bij de rand. Maar je kan ook een andere pen monteren zodat je dit hebt uitgesloten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 29 apr 2015 13:10

Gehoond zal deze cilinder niet zijn. Of iemand moet het spruitstuk weer met nieuwe afbreekboutjes hebben vastgezet, al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk. Maar zal straks voor de zekerheid eens even meten. Moet de diameter van de cilinder precies 38.00 mm zijn? En de zuiger op het breedste punt 37.90 mm?

Andere pen monteren kan ik van de week wel eens proberen. Heb hier twee Tomosjes staan dus dat is alleen even gauw verwisselen. Ik neem aan dat de complete zuigers i.v.m. inslijten niet zomaar verwisselbaar zijn, wel?

Schadelijk zal dat gerammel heus niet zijn, maar aangezien ik nog geen 1000 km per jaar rijd vind ik het wel de moeite waard om de Tomos tot in detail op te knappen.

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 29 apr 2015 17:21

Ik heb de zuiger en cilinder opgemeten. De zuiger heeft in horizontale richting een diameter van 37,88 mm en in verticale richting een diameter van 37,84 mm. De cilinder heeft in zowel horizontale als verticale richting een diameter van exact 38,00 mm. Verschillen zijn dus 0,12 mm in horizontale richting en 0,16 mm in verticale richting. Dat lijkt mij wat aan de hoge kant, dus ik zal hier wat aan moeten doen.

Nu kon ik eigenlijk nergens vinden wat de juiste maat van de cilinder dan wel de zuiger moet zijn, dus ik kan niet bepalen of ik alleen de zuiger of ook de cilinder moet vervangen. Iemand?

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 29 apr 2015 18:09

Onze meneer van Klaveren heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt zie ik zojuist:
Over de pistonpenlagerbus
[...] Nu over het nieuwe Tomos lager.
Daar kan ik kort in zijn. Het scheelde duidelijk. Uiteraard heb ik er een foto van gemaakt. De pistonpen kantelde niet meer. En natuurlijk ook de zuiger niet.

Vervolgens was ik benieuwd hoe het zou zijn als het motortje liep.
Wel, het tikken was weg. Mooi toch. [...]
Uit mijn openingspost:
[...] De naaldlager en pistonpen heb ik eruit gehaald en bekeken. Wat mij betreft zien ze er allebei prima uit. Enige wat niet goed zou kunnen zijn is dat er minimale speling (loodrecht op lengterichting pistonpen) zit op de naaldlager wanneer deze over de pistonpen geschoven zit. Het lijkt alsof deze speling in het midden van de pistonpen sterker aanwezig is dan aan de randen, wat erop zou wijzen dat de pistonpen versleten(?) is.

Nu blijft het dus de vraag waar het gerammel vandaan komt. De naaldlager zou wellicht het gierende/jankende geluid op topsnelheid veroorzaken, maar of dat het gerammel kan veroorzaken? [...]
Zal dus ook sowieso het small-end naaldlager moeten vervangen. Maar aangezien de pistonpen in het midden wat smaller is, zal ik die denk ik ook moeten vervangen om vroegtijdige slijtage aan het naaldlager te voorkomen. Ik zal C. van Klaveren even een PB sturen, hopelijk reageert hij hier ook. Mocht dit de oplossing zijn, dan zou het zeker interessant zijn om als tip te vermelden in de wiki bij het koppeling geratel.

Maar zou het ook nodig zijn om de zuiger te vervangen of valt die speling wel mee?

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 02 mei 2015 17:02

Heb de Tomos weer in elkaar gezet met een nieuwe pistonpenlager. Nog steeds gerammel :shock:

Wel heb ik ontdekt dat het gerammel enkel aanwezig is wanneer er compressie is. Zonder een bougie of zonder de moeren van de cilinderkop aan te draaien is het gerammel niet aanwezig. Zou het dan toch de zuiger of de krukas kunnen zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 17:15

Ik denk toch dat de diameter van de zuiger er toe doet. Mijn cilinder is al enige duizenden kilometers oud (nooit gehoond) en de zuiger hoor ik echt kantelen. Als ik gas loslaat is het weg, zodra ik gas geef is het hoorbaar. Hoe hoger de compressie, des te beter is het te horen. Leer ermee leven als het de prestaties niet beïnvloed of koop een passende zuiger.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 03 mei 2015 20:01

Filmpiee

Link

Het vervangen van het pistonpenlager heeft toch wel wat veranderingen aan het geluid meegebracht. Het fluitgeluid klinkt weer lekker zoals het volgens mij hoort, en op topsnelheid is het niet zo oorverdovend. Bovendien lijkt het alsof de Tomos nu zelfs meer toeren maakt. Wel heb ik het idee dat het gerammel nu nog meer aanwezig is dan met de oude lager.

Zou iemand eens een zuiger en een cilinder kunnen opmeten zodat ik weet welke van de twee bij mij wellicht versleten is?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 00:45

Het gerammel komt echt van de zuiger af (kantelen in de cilinder bij het omdraaien van de bewegingsrichting), zeker in gebruik met een HD kop is dit makkelijker te horen. Ga met de cilinder en zuiger langs bij een motor revisiebedrijf en laat de zuigerdiameter en de diameter van de cilinder nameten met een klok. Dan weet je het zeker.

In principe is de zuiger 38 mm rond en heeft de cilinder (nieuw) een diameter van 38,045 mm, dit ivm het uitzetten van de aluminium zuiger door de verbrandingswarmte anders heb je meteen een vastloper. Overmaat zuigers zijn er in 2 varianten, wat betekent dat je de cilinder 2x kan laten honen op de maat van de overmaat zuiger. De speling tussen de cilinder en zuiger mag variëren van 0,045 t/m 0,065 mm.

1e overmaat is 0,25mm groter (dus totaal 38,25), 2e overmaat 0,5 mm groter tov standaard.

japper
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor japper » 23 mei 2015 12:13

Er zit inmiddels een andere cilinder op. De nieuwe Airsal zuiger die ik had besteld was nog een tiende mm kleiner dan de originele Tomos zuiger. Echter, mijn cilinder was dan weer net wat minder nauw dan de cilinder op mijn reserve Tomos. Ik heb de originele (bredere) zuiger uit mijn goede Tomos in de (nauwere) cilinder van mijn reserve Tomos gezet, en dat heeft het probleem vrijwel opgelost. Het rammelt af en toe nog een beetje, maar niet meer zo storend hard als met de originele combinatie.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers