• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Lucht vs geluid

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Stone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stone » 20 mei 2015 19:28

Welke Tomos model heb je? Disco
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? sinds 15/15 carb erop zit
Wat is het probleem? teveel herrie
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? 60cc erop gezet

Set up.

60cc airsal
15/15 carb.
Sproeier 68
twv 26/22 (wordt 26/24)
Snelheid ± 75km/u
snelle uitlaat.

Beste Tomos liefhebbers.

Sinds ik een 60cc met 15/15 carb erop heb gezet merk ik dat het luchtverbruik enorm is toegenomen.
Mijn oude lucht filter vervangen door het plastic kapje met beugel maakt teveel herrie naar mijn zin.

Aangezien haast iedereen hier met een 15/15 carb een powerfilter erop heeft zitten.
wil ik deze ook erop monteren, maar
nu is de vraag: past zo'n powerfilter recht achter de carburateur tussen het frame waar nu het originele rubber met daaraan filterbak (met wit tuitje zit), of lukt dit enkel met een schuin spruitstuk.

Stone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stone » 21 mei 2015 11:50

Anyone !!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2015 07:41

Qua maatvoering zal dit prima moeten passen zoals bij je oude SHA carburateur die je (naar ik uit je verhaal mag aannemen) er eerder onder had. Of het voldoende lucht naar de carburateur kan leiden moet je zelf uitzoeken, anders kun je het gat in de ruisbox (officiële naam van die zwarte doos in je frame) groter maken. Let wel op, het gaasfilter moet er wel tussen blijven aangezien de lucht vlakbij je achterspatbord wordt aangezogen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Stone
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Stone » 25 mei 2015 13:51

Many thanks,...

ik heb inmiddels de powerfiltertje die standaard bij de 15/15 carb zit erop gezet,
met beugel paste hij net niet met ijzerdraadje net wel.
Schilt qua geluid en krijg volop lucht nu.

Met de oude ruisbox kreeg ik niet genoeg lucht, zelfs met afgezaagde achterkant.
en aangezien er verder geen gaasfilter in de box zit (vreemd) wat wel belangrijk is zoals jij ook vermeld, heb ik het bovenste gedaan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 mei 2015 19:07

De box is alleen aanzuiggeluiddemper. Er zit niets verder in. Als je de ruisdemper en de carburateur verbindt, doe je dat met een rubber verloop (met rond gat en passende ruisdemper (bromversie), niet plat/ ovaal, die is voor de snorversies). Achterop de carburateur komt het gaasfilter net als je nu hebt en door het rubber wordt deze op zijn plek gehouden.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

zoeloe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor zoeloe » 29 mei 2015 14:26

he mensen

ik heb een tijd geleden een 2e hands tomos gekocht, bleek een miskoop te zijn, waarom: het was een oud frame met een "nieuwer blok".

Maar nu: ik heb geen luchtfilter, en ik hoef jullie natuurlijk niet uit te leggen waarom ik dat wel neem.
Het probleem is dat ik geen "gat" in me frame heb waar dat tuutje dat aan de zijkant van de luchtfilter in gaat. De brommerzaak heeft geen raad meer en daarom ben ik hopeloos op zoek naar een oplossing. Ik heb een 2e hands luchtfilter gekocht met z'n breed tuutje, maar waar moet die me frame in? Het is lastig te beoordelen zonder dat jullie het niet kunnen zien zonder foto's...
dus mijn vraag ik ook: kan ik een gat boren in me frame? zoja hoe wat en waar ??? of weten jullie het zo te vertellen ?? of dient dat tuutje nergens voor?? en maak ik me "druk" om niks.

Met vriendelijke groet,
Arthur
(mailen kan ook naar: arthurvz22@hotmail.com)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 mei 2015 20:20

Wat bedoel je met "breed tuutje"? Is dat ding de ruisdemper voor in je frame achter de carburateur of een ander type luchtfilter? Maak er een foto van en post deze in je bericht voor de duidelijkheid.

Gat in je frame kun je met een geschikte metaalboor doen, echter de grootte ervan kan ik mij voorstellen dat dit niet met een handboormachine gaat (te snel draaien en niet vast te houden als ie vastslaat).

Ik wacht eerst je foto af voordat ik verder commentaar geef en je advies kan geven.

zoeloe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor zoeloe » 01 jun 2015 10:00

Wat bedoel je met "breed tuutje"? Is dat ding de ruisdemper voor in je frame achter de carburateur of een ander type luchtfilter? Maak er een foto van en post deze in je bericht voor de duidelijkheid.

Gat in je frame kun je met een geschikte metaalboor doen, echter de grootte ervan kan ik mij voorstellen dat dit niet met een handboormachine gaat (te snel draaien en niet vast te houden als ie vastslaat).

Ik wacht eerst je foto af voordat ik verder commentaar geef en je advies kan geven.
He shadowranger,

Ik bedoel met breed tuutje dat stukje van een luchtfilter dat in je frame gaat om het lucht op te zuigen. Als je op deze onderstaande links klikt heb ik een foto geplaatst van mijn rechterkant.

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2ufu ... WwQVUse4pE
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=nv7f ... WwQlUse4pE
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=246n ... WwQz0se4pE

Ik heb inmiddels een oud model van een luchtfilter er in weten te krijgen zonder gat te hoeven boren in mijn frame. Helaas rijdt mijn tomos niet harder 10 km per uur :? Ik heb geen idee wat ik nu verder moet doen.

Groetjes,
Arthur

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jun 2015 14:46

Om te beginnen, op de foto zie ik een u-bocht, die normaal in het luchtfilter aan de zijkant zit. Dit is een begrenzer voor snorfietsen en beperkt de luchtdoorlaat. Deze kun je beter niet gebruiken tenzij je een 14/9 carburateur hebt.

Kun je het luchtfilter niet op zijn kop plaatsen (dus met dat tuutje naar de buitenzijde achter de kap)? Is daar geen ruimte voor?

zoeloe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor zoeloe » 01 jun 2015 15:12

de u-bocht heb ik er inderdaad al af gehaald. het probleem is dat het grote standaard luchtfilter gewoon niet past qua ruimte. Vandaar dat ik bij een tweedehands zaak een kleinere heb weten te regelen (zie link voor foto's). de kleinere luchtfilter zit er nu op met het grijze pijpje naar beneden i.p.v. m'n frame. Gelukkig start de tomos in ieder geval wel, maar rijdt de brommer niet harder dan 10km per uur. Hij maakt nu ook een ratelend geluid net als een mitrailleur. Zal het kunnen dat er te weinig lucht doorheen gaat?

foto's:

grote luchtfilter
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2ebf ... WxY7UKFc7g
kleinere filter
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2aeq ... WxZFEKFc7g

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jun 2015 17:39

Sorry, maar ik zie bij jouw links van de foto's geen "oud model" luchtfilter, alleen die van de u-bocht uit het nieuwe type.

Ik neem aan dat je met oud deze bedoelt?
Afbeelding

Dit is geen filter, maar een ruisbox die inlaatgeluid dempt. Hier hoort een gaasfilter bij die je achterop je carburateur hebt zitten en dan met een rubber verloop verbindt.

zoeloe
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor zoeloe » 01 jun 2015 18:38

Dat is gek. Ik heb dat onderdeel gekocht bij een tweedehands zaak; loods 41. Dit product staat op hun site onder het kopje 'luchtfilter'. Daarom heb ik deze aangeschaft en erin laten zetten. Wat een gezeik allemaal :? :( . Mijn ideeën raken op. Misschien een luchtfilter Dellorto? Dat zou gewoon passen?!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jun 2015 08:51

Lees nou eens meer als alleen maar de eerste regel.... o|O

Zoals ik meermalen aangegeven heb komt je gaasfilter (zoals deze is geleverd bij je 15/15) gewoon achterop je carburateur alleen zonder dat eindkapje. De rubber verloop van deze ruisdemper naar je carburateur houdt het filter op zijn plek. Moeilijker moet je het niet maken.

Het enige waar ik nu geen antwoord op heb is waarom je Tomos maar 10km/uur rijdt. Er kan iets heel anders aan de hand zijn.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers