• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijdt stotterend

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 11 jun 2015 15:35

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2007 orgineel
Sinds wanneer speelt dit probleem? Pas
Wat is het probleem? Rijdt stotterd
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Mijn Tomos rijdt stotterend dus de snelheid wisselt steeds van hard naar zacht.
Dacht eerst een benzine kwestie dus carburateur schoongemaakt, ook de zeef
van de benzinekraan en nieuwe sproeier ingedaan, nog steeds stotteren.
Toen nieuwe bougie, kabel en kap en nog steeds stotteren (Bougie is gewoon bruin)
Deo test gedaan maar geen valse lucht.
Iemand nog een idee wat het kan zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2015 08:43

Wat voor ontsteking zit erop? Punten of electronisch/ contactloos? Is het een snor of brom versie?

Afgaande op je eerste punt (hard-zacht-hard) neem ik aan dat dit op top is en je een snorfiets zou hebben. Ontsteking tijdstip aanpassen kan verbetering geven
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 12 jun 2015 14:21

Het is een snor en de ontsteking is electronisch ik zal als ik tijd heb eens spelen met het ontstekings tijdstip.
Wel moet ik melden dat ik in het begin valse lucht had bij de voetpakking dus had ik voet, kop en uitlaatpakkingen vernieuwd.
Ik heb toen wd40 gespoten op de tapeinden van cilinder en uitlaat.
Toen ik daarna starte kwam er aardig wat wit achtige rook uit de uitlaat, hoop maar dat dat kwam door verbranding van de wd40 en het roken was maar eenmalig
wanneer het stellen van de onsteking geen verbetering brengt zou het dan toch een lekke krukas keering kunnen zijn?
Maar dan zou je toch altijd witte rook moeten zien?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 jun 2015 17:53

Dat laatste hoeft niet als de keerring achter de ontsteking lekt. Dan komt er alleen lucht door en geen ATF en zie je dus ook geen witte rook. Meestal komt dat uit de uitlaat, niet bij je cilinder.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 12 jun 2015 20:45

Je hebt gelijk, wanneer die aan de ontstekingskant lek is krijgt die ook valse lucht natuurlijk en geen witte rook.
Morgen eerst maar proberen de ontsteking anders in te stellen en als dat niet helpt kan ik nog een ander membraan proberen.
Ik laat het nog weten.
Laatst gewijzigd door John1950 op 25 jun 2015 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 15 jun 2015 17:47

Ik heb verschillende standen van de ontsteking geprobeerd maar bracht niet veel verbetering. Om de mogenlijkheid van een lekke keering aan de onstekingskant uit te sluiten heb ik ook die keering vernieuwd.
Weer deotest gedaan maar geen valse lucht. Toch nog even een carburateur van een goedlopende tomos er onder gezet maar ook geen verbetering, nog steeds rijdend met wisselende snelheid.
Zou het misschien aan de membraan kunnen liggen (in bestelling) of misschien de bobine, ik weet het even niet meer.....
Laatst gewijzigd door John1950 op 26 jun 2015 16:06, 3 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 jun 2015 11:06

Welke hittegraad bougie gebruik je en hoe is de conditie van de electroden? Niet teveel ruimte tussen de electroden en zijn deze niet afgesleten? Eventueel kun je checken of de koperen kern van je bougiekabel niet te ver is weggebrand of ge-oxideerd. Check ook de aansluitingen in bobine en bougiedop.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 16 jun 2015 16:50

Bougie is champion L86C en is nieuw even als de kap en de kabel. Ik heb zelfs van mijn goed rijdende tomos de complete bobine.bougie en kap en kabel even overgezet maar nog steeds die wisselende snelheid. De bougie geeft gewoon een blauwe vonk.
Dus lijkt mij dat het Electrische Circuit in orde is. Caburateur heb ik ook al gewisseld met nieuw busje met rubber ring. Nogmaale een Deo test gedaan maar geen valse lucht. Mijn mogenlijkheden beginnen zo langzamerhand op te raken.
Alleen membraan heb ik nog niet gekeken en daar zitten twee van die rare breekboutjes op het spruitstuk,(nog orgineel) Kan ik daar gewoon een gleuf in zagen en dan met de schroevendraaier los draaien?
Laatst gewijzigd door John1950 op 27 jun 2015 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 jun 2015 17:02

Ja, is ook een how to van meen ik. Membraan zal het imo niet kunnen zijn, dat geeft andere klachten.

Je kan proberen, als je het spruitstuk eraf hebt, het begrenzingsbusje eruit te halen. Dan is de flow naar de cilinder wat groter en wellicht geeft dat verbetering. Op zich ken ik het gedrag wel van de snorfiets dat ie op top zo gaat "pruttelen", dat komt door de begrenzers.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 16 jun 2015 18:16

Ja dat kan ik wel proberen, heb nog een 15mm carb liggen met spruitstuk dus zet ik dat spruitstuk er morgen even op, ja al die begrenzers, wordt je niet vrolijk van
Wat mij wel opviel is dat deze tomos iets minder compressie heeft in vergelijking met mijn goedlopende tomos, je voelt dat als je kickt, dan kost het toch iets minder kracht dan op mijn ander goedlopende tomos
Ik begin ook een rinkelend geluid te horen als ik het gas loslaat..
Denk dat ik er toch maar een nieuwe set zuigerveren en zo nodig ook maar gelijk een nieuwe zuiger in doe want misschien is dat wel de oorzaak..... of praat ik nu onzin?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 jun 2015 20:02

Zuigerveren kunnen in de loop der tijd slijten en daardoor minder afsluiten. Of vastkoeken in de groef door koolafzetting waardoor er lekkage langs de zuigerveren optreed. Iig wel iets om naar te kijken en desnoods te verhelpen. Zuigerveren kun je snel controleren door deze haaks in de cilinder te drukken (met de zuiger) en de slotmaat (opening tussen de einden) te meten met een voelermaat. Weet zo even de maat niet wat de maximale opening mag zijn, maar het moet klein genoeg zijn (bijna aanlsuiten) op de plek waar de zuigerveren op de wand lopen. Eventuele koolresten goed verwijderen en bij twijfel gewoon vervangen. Zuigertje kost niet zoveel. Zitten meteen nieuwe veren en pistonpen bij.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 24 jun 2015 21:30

Vandaag even een nieuw zuigertje in de cilinder gedaan,stukje gereden maar nog steeds probleem van dat steeds inhouden.
Het is geen viertakken want hij doet het ook op half gas zeg maar.
Toen de cilinder er af was wilde ik ook even het membraan van de cilinder af halen maar die zit in een aluminium blokje, die kreeg ik niet van de cilinder af. Zitten die dingen soms vast gelijmd aan de cilinder of zo?
Bij de imitatie membranen is dat huis van kunstof maar bij deze is het echt van aluminium, orgineel tomos denk ik maar hoe krijg ik dat ding los van de cilinder zonder de boel te mollen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jun 2015 11:31

Membraan zit met 2 schroefjes vast aan de behuizing. Ik denk dat je het spruitstuk bedoeld wat van aluminium is. Deze zit vast met 2 gewone schroeven en 2 breekbouten om ongeoorloofd (=opvoeren) zaken te wijzigen. Als je een sleufje zaagt in de kop kun je deze ook losmaken en het membraan van de cilinder af nemen.

Afbeelding

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 26 jun 2015 14:30

Nee, het spruitstuk is er al af (dat is niet meer van belang) en dan zit dat platte aluminum blokje waar het membraan in zit nog vast op de cilinder.
Je ziet rondom dat blokje wel een spleet dus ik vermoed dat het vastgelijmd is op de cilinder maar weet het niet zeker.
Ik laat het maar zo want het orginele tomos membraan schijnt toch van goede kwaliteit te zijn in vergelijkiing met die imitatie membranen met die metalen plaatjes.
Wanneer er met een beetje pech een plaatje abreekt dan wordt het net een koffiemolen in de cilinder en blok.

Update: Probleem van het inhouden eindelijk opgelost met een nieuwe uitlaat met dikke pijp.
Sproeier wat aangepast en rijd weer prima, alleen nog een kleiner achtertandwiel want maakt nu overtoeren.
Oorzaak was dus de orginele Kat. uitlaat die op het randje van dichslibben zat.
Shadowranger nog bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers