• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos a3 S25 schakelt niet en trekt niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 27 jul 2015 18:41

Welke Tomos model heb je? A3 S25 Snor
Wat is het bouwjaar? 1990
Sinds wanneer speelt dit probleem? Het probleem doet zich al voor sinds ik hem heb gekocht, 1,5 week geleden
Wat is het probleem? Mijn tomos trekt niet echt snel op, schakelt naar mijn weten niet door en lijkt te stotteren op topsnelheid(30)
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Niks veranderd

Mijn tomos trekt niet echt snel op, schakelt naar mijn weten niet door en lijkt te stotteren op topsnelheid(30) dit lijkt mij niet normaal? Ik heb er een 14.9 carb opzitten, staat er iig op.. en een bullet techno uitlaat eronder. 28 tandjes achter en 26 voor. Ik heb voor de rest weinig verstand van brommers, dus als ik iets vergeten te melden ben hoor ik het graag. Als deze topic niet op de goede plek staat excuses hiervoor.

Mvg

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 27 jul 2015 19:30

Even een toegevoegd item, zou dit te maken kunnen hebben met de afstelling van de ontsteking? Op het moment dat deze niet goed staat loopt hij toch zowieso voor geen ene sodemieter?

TomosS25Power
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosS25Power » 27 jul 2015 20:02

Als de ontsteking niet goed staat zal die idd niet lekker lopen. Ik weet niet wat voor begrenzers er in een a3 zitten maar heb je die er al uit? Je kunt denken aan luchtfilter en spruitstukbegrenzing. Mocht je deze eruit halen vergeet dan niet je sproeier aan te passen indien nodig. Vwb het overschakelen, dit kan aan je vraagtekenveer liggen. Als het wiel van de grond staat en je draait hem met de hand vooruit en meteen daarna achteruit, hoor je dan een klap/tik uit de vernellingsbak? Zoja, dan is dat je vraagtekenveer. De vraagtekenveer heb ik vervangen en sindsdien schakelt ie soepel maar wel langzaam, maar dat komt omdat ik weinig vermogen heb door een verstopte uitlaat.

Mvg,
TomosS25Power

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 27 jul 2015 22:43

Kijk, bedankt voor de informatie, ik ga morgen gelijk even proberen, ga ook naar de afstelling kijken van de ontsteking, maar die vraagtekenveer is ook een goede ja, en heel simpel te testen dus.. Ik zal het morgen proberen en dan kan ik deze topic misschien wel afsluiten:P thanks anyway!

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 28 jul 2015 22:20

Ik heb mijn ontsteking afgesteld, en het trucje geprobeerd met de band heen en weer, ik hoor geen tik? ik ga toch kijken of ik deze kan vervangen, gelijk even olie verversen, maar bedankt nogmaals voor de reactie.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 jul 2015 22:35

Als je een S25 type 1 hebt met ei-cilinder dan kan het wel zijn dat het een 1-speed is. Maar ik begrijp dat dje de bak open gaat maken, dus zie je het vanzelf. Als er maar 1 tandwiel op de middenas zit is het een 1 speed en die schakelt idd niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 30 jul 2015 21:50

Hij komt uit 1990 en heeft idd een ei cilinder, maar hoe kan het dan dat ik hem niet harder krijg als 30? Ik heb gisteren de carb open gemaakt en schoongemaakt, shoke klepje zat ook niet helemaal lekker, maar nu momenteel eventjes geen tijd om het blok open te maken. Dat word dus volgende week, maar het is dus mogelijk een automatic te hebben, zonder dat hij schakelt? Op internet is hier niet gek veel over te vinden, maar het moet toch mogelijk zijn om deze een beetje op de 45 km/h te krijgen?
Ik zal snel even een update plaatsen.

thanks voor de tips igg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 jul 2015 21:01

Nope, deze ga je nooit op de 45 km/u krijgen, gewoon omdat de inlaat gegoten is op 9 mm, terwijl de destijds uitvoering in brom (ei) 12 mm is zoals de mijne. Daarnaast is de eindoverbrenging van de 1-speed anders dan van de 2-speed.

Automatic wil zeggen dat je bak automatisch aangrijpt zonder dat jij de koppeling hoeft te bedienen zoals bij echte schakelbrommers. Afhankelijk van het model is er 1 of zijn er 2 centrifugaalkoppelingen gemonteerd en heb je dus een 1 of 2 speed bak.

Volgens mij zwerft er ergens op het forum wel een topic over de verschillen tussen de 1 en 2 speed bakken. Het principe en werking blijft echter voor beide hetzelfde.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 31 jul 2015 23:40

Dankje voor de tips alweer, ik heb inmiddels wel een busje ontdekt in mijn inlaat, die idd 9 mm knijpt waar het origineel 12 mm is.. ik zal eerst maar eens het blokje opentrekken en kijken wat het precies is. dus als ik het goed begrijp, is het automatic dus eigenlijk het zelfde als de modernere vario zegma?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 aug 2015 00:34

Nee, geen vario. Het is een centrifugaal koppeling, dwz dat de koppelingsegmenten door het draaien van de krukas (hoe meer toeren hoe verder ze naar buiten komen) contact maken met het huis. Een vario werkt met poelies.

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 04 aug 2015 18:52

ahh dan was mijn idee bij de vario verkeerd, momenteel bezig met het uitfrezen van het busje in de cilinder.. wil nog niet echt lekker lukken maargoed, hoop dat hij dan al een stuk beter loopt, nog niet in het blok gekeken verder.

MkIIGTI
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MkIIGTI » 09 aug 2015 22:47

motor loopt beter sinds het verwijderen van de bus, maar topsnelheid is nog niet echt ideaal, vermoedelijk komt dit door de carbarateur of het inlaatspruitstuk.. maargoed bedankt voor alle tips iig, de rest kom ik zelf wel uit allemaal denk ik.

Jantje073
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jantje073 » 09 aug 2015 23:42

Je zult dat blok nooit echt snel krijgen.
30-35 dan houd het wel op.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij