• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijd even volgas en zakt dan terug

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 12 aug 2015 22:07

Goedendag allemaal,
Ik zet maar even het complete verhaal neer zodat jullie weten wat er aan de Tomos gedaan is. Sorry alvast voor het lange verhaal maar weet het anders niet uit te leggen.

ik ben sinds zaterdag weer in het bezit van een tomos A35 HDA uit 2005 en zo ik het zie helemaal origineel.
Sproeier 49, sigaaruitlaat en tandwielen voor 26 (was nieuw) achter 28 vervangen.
Zaterdag met de tomos ongeveer 8 km naar huis gereden en de achterrem bleef hangen dus hij hield af en toe in, rem los gemaakt en maar naar huis met alleen de voorrem. Dit zondag en maandag opgelost en zodoende ook het achtertandwiel vervangen die was toch niet nieuw zeg maar :( . Stuk meegereden en reed probleemloos op het klein beetje stotteren op volgas na en aan de bougie (grijs en droog) te zien zou er een grotere sproeier in mogen, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat wel de pret drukte was een achterwiel onder de olie kettingzijde.
Dus ik dacht ik haal dat maar vast los en kijk wat ik allemaal moet bestellen. Deksel eraf gehaald, borgplaatje plaat gebogen zodat er een sleutel op zou kunnen, maar ik voel meteen aan de moer van het tandwiel en draai dit met de hand los, dus niet goed. Ook zie ik een splinternieuwe pakking zitten, dus ik dacht ik gok erop en draai hem vast en kijk wel waar het schip strand en misschien is het opgelost als het tandwiel goed aan zit. Carterolie vervangen (zat maar 125ml in) en ATF van Comma AQM dexron II 225ML (met litermaat van de vrouw gepikt :lol: ) erin gedaan.

Alles weer gemonteerd, en stukje gaan rijden. Hij startte meteen bij halve kick, hij trok goed op en was ook wat stiller schakelt goed over, wel nog het bekende stottertje. Maar nu komt het, na ongeveer 500 mtr volgas hield hij in ging steeds zachter rijden tot bijna stapvoets met gas vol open. Stil gestaan en beetje met gas gespeeld en weer gaan rijden en hoppa daar ging hij weer, tot ongeveer weer 500mtr en begon hij weer in te kakken /smoren. Zo ging dat ongeveer 5 keer dus naar huis en terug de schuur in, laatste stuk weer ff stilgestaan zodat ik weer volgas kon en thuis meteen uitgezet, bougie eruit en weer grijs en droog dus niet verzopen. Hij lekt iig niet meer op het tandwiel dat is over.

Dus beste mensen wie heeft een idee waar het aan kan liggen?
Moer tandwiel te strak of ligt het aan die ATF?

Als het het tandwiel is komt hij naar mijn idee de eerste 500 mtr ook niet op snelheid, toch?

Dit is de ATF http://img06.olx.ua/images_slandocomua/ ... rev003.jpg
Too much starbucks coffee, coffee, coffee!

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 12 aug 2015 22:12

P.S. in het kleine vragen topic en overigens meer topics kan ik niet reageren dus vandaar hier gedaan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 aug 2015 19:58

Vwb het niet kunnen reageren heeft te maken met je status. Check hier ook even.

2. Ik heb je bericht verplaatst naar het juiste forum.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 13 aug 2015 22:11

Sorry idd las het later, en ik zal het ff invullen

Welke model tomos heb je? A35 HDA
uit welk jaar komt de tomos ? 2005
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? 12-8-15

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Niet noemenswaardig

Wat is het probleem? staat hierboven

T-bone
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 13 aug 2015 22:44

Als er geen witte rook uit de uitlaat komt ( wat duit op een lekke krukaskeerring , motor vreet de ATF uit je versnellingsbak op ) en hij nergens valse lucht trekt dan zou ik beginnen met de dellorto en hierna de zuigerveren controleren daar je zelf al aan gaf dat de bougie grijs is wat een aanwijzing van minder goede smering is waardoor je kans hebt dat de motor de zuigerveren langzaan op aan het vreten is .

Stap voor stap alles uitsluiten brengt je uiteindelijk bij de waarheid , succes .

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 aug 2015 09:24

Dat er minder ATF olie in zat kan wel kloppen omdat die heeft zitten lekken bij het voortandwiel. Ik denk ook eerder aan een benzine kwestie zoals T-bone al aangaf, dus de carb goed schoonmaken. Ook het zeefje in de carb en de benzinekraan. Ook kan je even proberen een stukje zonder benzinedop te rijden om uit te sluiten dat de tank geen vacuum trekt.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 14 aug 2015 17:09

ATF had ik bewust bij het vullen afgemeten net eraf laten lopen en precies hetzelfde eruit als erin was gegaan.
Deo test had ik al gedaan nergens valse lucht en roken doet hij helemaal niet zelfs koude start niet geen blauwe en geen witte rook. Maar ik had zojuist even eerst de uitlaat nog eraf gehad en einddemper eruit gehaald die zat dicht met een soort touw :? dus verstopt terwijl ik hem zaterdag wel had uitgestookt. en toen zat er niks in. Dus very strange maar hij loopt weer redelijk normaal. Dus dat probleem is opgelost. iig iedereen bedankt alvast daarvoor.

Maar de grijze droge bougie blijft, nadat ik dat smoren had opgelost ben ik met de sproeiers gaan spelen maar hij blijft grijs, nu had ik ergens gelezen dat in een snor maximaal 52 mag, klopt dat? Of mag er nog groter in?
Stationar loopt hij ook niet lekker ondanks dat de schroef helemaal naar rechts staat intussen.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 aug 2015 18:36

Ik rij zelf ook met sproeier 52 op een 14/9 carb en mijn bougie is mooi koffiebruin. Dat jou bougie grijs blijft geeft toch aan dat het mengsel te arm is. Een te arm mengsel kan leiden tot een warmloper of erger nog een vastloper in het uiterste geval. Mocht je echt geen valse lucht ontdekken bij de cilinder of carb dan zou het ook nog kunnen dat de keering aan de ontstekings kant niet helemaal goed afsluit. Je ziet dan geen witte rook maar hebt dan wel valse lucht. Er van uitgaande dat het benzine traject helemaal in orde is, dus schone carb enz.
Het is toch wel zo dat je 225 ml ATF olie in het carter heb gedaan?

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 14 aug 2015 20:19

Keerring aan ontstekingszijde? Welke bedoel je precies?

En ja 225 in het carter heb ik nog gecheckt daar zat nog steeds 225 in, wel heb ik hem net bijgevuld tot het peilplugje dus nu iets meer.

De bougierand is wel vettig maar de massa en midden electrode zijn grijs. Afstand hiertussen is 0.5 mm.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 aug 2015 20:51

De keerring zit in het blok achter de onsteking dus die kan je van buiten af niet zien. ik zeg niet dat die keerring lek is maar het kan. Je zou als je dat wil ook eens een nieuwe bougie kunnen proberen maar hou er dan rekening mee dat het een tijdje duurt voordat de bougie een kleur gaat geven.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 14 aug 2015 21:14

Zat ik aan te denken nieuwe bougie (NGK B6HS) en heb ik ook liggen, ga ik morgen proberen. En gewoon de afstand fabriek af laten staan of ook naar 0.5 zetten? Nogmaals iig alvast bedankt voor de reacties en het meedenken

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 15 aug 2015 13:30

Topic kan dicht, het probleem is opgelost.
Ik was idd te snel met oordeel van de bougie hij wordt stilletje lichtbruin nu, stotteren is ook bijna weg.
Het stationar draaien is ook wat beter maar nog niet optimaal, dus ff tijdje rijden maar weer.

Iedereen bedankt voor het advies.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 15 aug 2015 17:43

Mooi zo, succes er mee.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 18 aug 2015 17:36

Toch nog even een vraag en misschien denk ik verkeerd maar dan hebben jullie wel de juiste oplossing 8) of zetten me in de juiste richting.

Vorige week hield mijn tomos dus in door een dichte uitlaat, nu heb ik zoals hierboven te lezen is het een en ander gedaan, het stotteren/ inhouden is verbeterd maar nog steeds houd hij in.

Nu voelt dit met rijden een beetje hetzelfde als de verstopte uitlaat als hij inhoud, dus ik zat te denken of het aan de ontsteking in combinatie met de uitlaat kan liggen? Met verstopte uitlaat ging ik ff stilstaan en dan ging hij weer klein stukje volgas, nu laat ik gas ff los en dan weer erop dan rijd hij weer perfect even.

De ontsteking stond tussen de 2 peilstreepjes in had ik al gezien, en aangezien je een tomos kan knijpen door de uitlaat dacht ik dat het daar aan kon liggen. En dat de ontsteking dus te "hoog"staat. Hoe kan ik dit uitvogelen?
De einddemper eruit halen levert weer te weinig tegendruk of zie ik dit verkeerd?

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 18 aug 2015 17:41

P.S.
Mijn ontsteking staat hetzelfde als op de foto bij de ontsteking FAQ

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 18 aug 2015 17:58

Probeer de ontsteking eens op het bovenste streepje te zetten, de bromstand. En check de kleur van de bougie nogmaals, als die op top snelheid iets gaat inhouden dan proberen de sproeier iets te verkleinen Zat er 52 in probeer dan 50.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 18 aug 2015 20:41

Ik heb sproeiers erin gehad van 49, 50, 52 en 54 op 52 loopt hij het beste tot nu toe.
Maar als ik hem op bromstand zet en de uitlaat kan de druk niet kwijt kan dat dan geen kwaad voor het blokje?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 18 aug 2015 20:52

Kan geen kwaad, de mijne staat ook op bromstand en ik denk dat ik niet de enigste ben op dit forum die hem op bromstand heeft.

Rossie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Rossie » 18 aug 2015 21:08

Ok wordt weer weekend projectje dan.

Thnx alvast

T-bone
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 19 aug 2015 01:15

Rossie je kan er eventueel ook nog 98 met mengsmering in gooien , je compessiedruk wordt hierdoor hoger wat de trekkracht ten goede kan komen ( hoger octaan getal hogere compressie druk ) , ik blijf dit volgen .

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen