• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos mist kracht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
36 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 12 aug 2015 15:26

Zojuist is de pakking tussen de cilinderkop en de cilinder weggehaald. Zuigt geen valse lucht aan, dus dat is in orde. Ook trekt die nu weer beter op. Top is nog wel maar 23km/u maar verder nog geen problemen. Oude uitlaat zit er nu wel weer onder.

Ohja, waarschijnlijk kan er nu ook weer een kleinere sproeier in, maar dan moet ik er eerst weer mee hebben gereden haha

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
T-bone
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 aug 2015 17:55
Locatie: budel
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 14 aug 2015 09:52

Mr Milco wat vervelend voor je , techniek is vooral uitdagend , je vinger achter de waarheid krijgen dus we zullen de dingen die mij hier opvallen eens achter elkaar gaan zetten .

Ten eerste je sproeiermaat die aan de hoge kant is maar er wel al die tijd in gezeten heeft duid op iets extra 's we kunnen ons dus de vraag stellen waarom hij dit nodig had .
Ik zou dus zeggen dat je dat moet zoeken in hetgeen wat er af gehaald is en dus ook in wat er voor terug in de plaats gekomen is en hoe dit gemonteerd is .
Dat die bromboer van jou gaat lopen klagen over het spul dat hij er zelf voor jou heeft op gezet en je nu adviseert om een andere cilinder te monteren komt waarschijnlijk voort uit het feit dat hij wel verder wil zoeken maar dit kosten technisch niet voor niets wil doen .
Confronteer hem maar eens met het feit dat hij niet moet gaan lopen klagen over het materiaal wat hij zelf verkoopt en dat je van hem verwacht dat hij de dingen die ontstaan zijn na zijn reparatie netjes op lost .
Hou op met er zelf bakken geld in te smijten , hij is de veroorzaker van het probleem het is een zwaktebod van hem om achteraf de kwaliteit van de cilinder af te kraken , die hij zelf verkoopt en gemonteerd heeft .
Vertel hem maar dat wij hier van het Tomosforum de afloop van deze zaak met alle leden goed in de gaten houden en dat dat geen goede reclame voor hem is als jij de naam van zijn zaak hier bekend maakt .

Hopelijk zet hem dat aan het denken .

Dit moet je echt doen je moet je poot stijf houden en van geen wijken weten , dat is het recht wat jij als klant van hem hebt breng hem dat op een rustige maar vastberaden manier aan zijn verstand geen emotie er in want dan verlies je en trekt hij de deur dicht .
Kalm oprecht en vastberaden .
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 14 aug 2015 13:27

Mr Milco wat vervelend voor je , techniek is vooral uitdagend , je vinger achter de waarheid krijgen dus we zullen de dingen die mij hier opvallen eens achter elkaar gaan zetten .

Ten eerste je sproeiermaat die aan de hoge kant is maar er wel al die tijd in gezeten heeft duid op iets extra 's we kunnen ons dus de vraag stellen waarom hij dit nodig had .
Ik zou dus zeggen dat je dat moet zoeken in hetgeen wat er af gehaald is en dus ook in wat er voor terug in de plaats gekomen is en hoe dit gemonteerd is .
Dat die bromboer van jou gaat lopen klagen over het spul dat hij er zelf voor jou heeft op gezet en je nu adviseert om een andere cilinder te monteren komt waarschijnlijk voort uit het feit dat hij wel verder wil zoeken maar dit kosten technisch niet voor niets wil doen .
Confronteer hem maar eens met het feit dat hij niet moet gaan lopen klagen over het materiaal wat hij zelf verkoopt en dat je van hem verwacht dat hij de dingen die ontstaan zijn na zijn reparatie netjes op lost .
Hou op met er zelf bakken geld in te smijten , hij is de veroorzaker van het probleem het is een zwaktebod van hem om achteraf de kwaliteit van de cilinder af te kraken , die hij zelf verkoopt en gemonteerd heeft .
Vertel hem maar dat wij hier van het Tomosforum de afloop van deze zaak met alle leden goed in de gaten houden en dat dat geen goede reclame voor hem is als jij de naam van zijn zaak hier bekend maakt .

Hopelijk zet hem dat aan het denken .

Dit moet je echt doen je moet je poot stijf houden en van geen wijken weten , dat is het recht wat jij als klant van hem hebt breng hem dat op een rustige maar vastberaden manier aan zijn verstand geen emotie er in want dan verlies je en trekt hij de deur dicht .
Kalm oprecht en vastberaden .

Klopt, een hoop gezeur gehad, ik heb er een andere uitlaat voor gehaald, maar die werkte dus helaas niet. Ik heb hem bij nummer 1 gebracht, die heeft een cilinder en zuiger gehaald en erop gezet, toen startte hij niet meer, dus heeft hij m naar nummer 2 gebracht, dat heeft hem 110 euro gekost, om m weer lopend te krijgen. ( die zei dat het een cilinder/zuiger was voor de goedkoop, niet voor prestaties.
Ik had de afspraak met nummer 1 dat ik 60 euro zou betalen, en dat heb ik dus ook gedaan, geen cent meer betaald. ds hij is financieel behoorlijk genaait

Het is nu weer opgelost, loopt nog wel langzamer dan voorheen, maar dit kon komen door de nieuwe cilinder/zuiger.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 aug 2015 14:41

Ik heb niet echt een hoge pet op van nummer 1. Eerst de orginele cilinder onbruikbaar maken en vervolgens je tomos niet meer aan de praat krijgen. Wat je nog wel zou kunnen doen als je wilt is na een ritje de bougie kleur checken, wanneer die aan de zwarte kant is zou je nog met de sproeier iets omlaag kunnen gaan. Is de kleur goed dan laat je het gewoon zo. En de uitlaat kan je er altijd nog opzetten als de huidige uitlaat versleten is, of je verkoopt hem.
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 14 aug 2015 16:58

Ik heb niet echt een hoge pet op van nummer 1. Eerst de orginele cilinder onbruikbaar maken en vervolgens je tomos niet meer aan de praat krijgen. Wat je nog wel zou kunnen doen als je wilt is na een ritje de bougie kleur checken, wanneer die aan de zwarte kant is zou je nog met de sproeier iets omlaag kunnen gaan. Is de kleur goed dan laat je het gewoon zo. En de uitlaat kan je er altijd nog opzetten als de huidige uitlaat versleten is, of je verkoopt hem.
Laten we t zo stellen... Mijn brommer, en de 3 anders scooters hier bij huis, komen daar nooit meer. Alleen maar mensen op kosten jagen.

Bougie ga ik binnenkort even nakijken. Heb er nu nog niet weer op gereden. Morgen of zondag pas weer denk ik.

Die uitlaat hou ik hier nu mooi. Krijg er toch niet voor terug wat ik ervoor betaald heb haha... Komt altijd nog eens van pas

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
T-bone
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 aug 2015 17:55
Locatie: budel
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 19 aug 2015 01:35

Gewoon zijn naam noemen zodat indien hij de zaak voor je gevoel niet netjes heeft opgelost , anderen op deze manier voor hem gewaarschuwd zijn , de rotte appel uit het kistje halen

De massa is altijd sterker dan het individu zou die bromboer moeten weten komt hij met zijn getoonde service op den duur nog wel achter als zijn klantenkring kleiner wordt .

Eendracht maakt sterk .
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 19 aug 2015 20:48

Gewoon zijn naam noemen zodat indien hij de zaak voor je gevoel niet netjes heeft opgelost , anderen op deze manier voor hem gewaarschuwd zijn , de rotte appel uit het kistje halen

De massa is altijd sterker dan het individu zou die bromboer moeten weten komt hij met zijn getoonde service op den duur nog wel achter als zijn klantenkring kleiner wordt .

Eendracht maakt sterk .

Geluk is, hij kan geen klanten meer krijgen, 't is klaar voor m. Weg bij kvk... Torenhoge schulden waardoor hij vast heeft moeten zitten. dus hij maakt geen slachtoffers meer.

Wel is mijn sproeier nu te groot ( 54 ) bougie is gitzwart, maar niet erg nat. Moet ik een andere bougie kopen zodra er een kleinere sproeier in komt ( denk dat ik sproeier 50 nodig ben, maar dat vraag ik morgen even bij de dealer.) of kan ik m schoonmaken?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 19 aug 2015 21:41

Met remmenreiniger even op de bougie spuiten en dan met een staalborsteltje even poetsen. Voor een snortomos is Ngk bougie met een hittegraad 5 of 6 goed. Probeer daarna nog de sproeier wat te verkleinen en de kleur checken. Mocht die nog slecht lopen zou ik toch nog een deotest doen, ook bij de aansluiting carburateur met het spruitstuk komt vaak valse lucht voor.
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 19 aug 2015 21:53

Met remmenreiniger even op de bougie spuiten en dan met een staalborsteltje even poetsen. Voor een snortomos is Ngk bougie met een hittegraad 5 of 6 goed. Probeer daarna nog de sproeier wat te verkleinen en de kleur checken. Mocht die nog slecht lopen zou ik toch nog een deotest doen, ook bij de aansluiting carburateur met het spruitstuk komt vaak valse lucht voor.
Oke, dan weet ik dat ik niet weer een nieuwe hoef te halen haha..

heb er nu een NGK B6HS bougie in. Hij loopt opzich lekker, alleen als ik lang vol gas rij, begint die een beetje te haperen, als die net loopt is dit niet het geval. dus vandaar dat ik toch maar naar de bougie heb gekeken, en heb geconcludeerd dat die te donker was, ( zo zwart als t maar kan)
Omhoog

Gebruikersavatar
T-bone
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 aug 2015 17:55
Locatie: budel
  • Citeer

Berichtdoor T-bone » 19 aug 2015 22:08

Bij een snor tomos staat standaard de ontsteking aan de laten kant waardoor het benzine lucht mengsel niet geheel tot ontbranding komt , dit is precies wat een snorfiets tot snorfiets maakt motor levert minder kracht door een onvolledige verbranding en rijd hierdoor langzamer , het kan zijn dat de bougie hierdoor zwart uitslaat .
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 19 aug 2015 22:18

Bij een snor tomos staat standaard de ontsteking aan de laten kant waardoor het benzine lucht mengsel niet geheel tot ontbranding komt , dit is precies wat een snorfiets tot snorfiets maakt motor levert minder kracht door een onvolledige verbranding en rijd hierdoor langzamer , het kan zijn dat de bougie hierdoor zwart uitslaat .
Voorheen met de oude cilinder was die mooi koffiebruin.

En ik heb een ontsteking met pick-up element, dus niet af te stellen voor zover ik weet
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 22 aug 2015 21:08

Update:

Woensdag moest ik naar mn werk toe ( 1,9km heen, en 1,9km terug) en zag ik de kans mooi, om de brommer weer te testen, en te kijken hoe mijn bougie eruit zag. Toen ik thuis was, heb ik gekeken naar mijn bougie, die was aardig zwart. Uiteraard was de scooterzaak gesloten, dus kon ik niks doen. Donderdag had ik vrij, dus kon ik mooi een andere sproeier halen. Ik had 54, en heb dus 50 opgehaald. Die erin gedraaid, en hij rijd weer super. Topsnelheid ligt op de teller al 5 km hoger dan met sproeier 54 ( had het idee alsof die zichzelf verzoop)

De bougie ziet er nu ook weer netjes uit.

Maar mijn vraag is nu, ik heb een ontsteking met pick-up element, kan ik hier nog iets wijzigen om te zorgen dat wat eerder/later ontbrand?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 22 aug 2015 21:25

Nee, dat is het nadeel van pick-up ontsteking, je kan er niks aan afstellen.
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 22 aug 2015 21:41

Nee, dat is het nadeel van pick-up ontsteking, je kan er niks aan afstellen.
Oke, dat is jammer. Waar word de timing nu geregeld dan? Ergens in de CDI?
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 aug 2015 15:12

Timing wordt geregeld door een magneet op het vliegwiel en een sensor (pick-up) Zodra die magneet langs de sensor komt stuurt die een signaal naar de cdi die op zijn beurt weer de opgebouwde spanning doorgeeft aan de bobine. De bobine (eigenlijk een transformator) tranformeert de betrekkelijk lage spanning naar een hogere spanning van wel 10.000 tot 30.000 volt. En die hoge spanning zet de bougie weer om in een vonk. De magneet op het vliegwiel en de sensor bepalen dus de timing en daar valt weinig aan af te stellen omdat die onderdelen vast gemonteerd zijn.
Laatst gewijzigd door John1950 op 23 aug 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

MrMilco
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 jun 2015 20:12
Locatie: Kampen
  • Citeer

Berichtdoor MrMilco » 23 aug 2015 15:35

Timing wordt geregeld door een magneet op het vliegwiel en een sensor (pick-up) Zodra die magneet langs de sensor komt stuurt die een signaal naar de cdi die op zijn beurt weer de opgebouwde spanning doorgeeft aan de bobine. De bobine (eigenlijk een transformator) tranformeert de betrekkelijk lage spanning in en hoge spanning van wel 10.000tot 30.000 volt. En die hoge spanning zet je bougie weer om in een vonk. De magneet op het vliegwiel en de sensor bepalen dus de timing en daar valt weinig aan af te stellen omdat die vast gemonteerd zijn.
Oké. Duidelijk verhaal. Heb vandaag een stuk gereden (8km) met de gas aan op de mobiel. En hij rijd 31 op dit moment.

Wel moes ik een tunnel onderdoor. En toen ik naar beneden ging. Sloeg mijn brommer af. Maar kon hem wel meteen weer starten. Maar verder geen last meer van gehad.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
36 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.