• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos hele oude type voorvork (upside down) vraag

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
m.b.71
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor m.b.71 » 22 nov 2015 14:49

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag die ik hier nog niet ben tegen gekomen, en heb ook de search gebruikt.

Welke model tomos heb je? Tomos A3 oude type
uit welk jaar komt de tomos ? tussen 1970-1980 ???
Is het een snor of een brommer? Brommer
wanneer ontstond het probleem? nvt

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nvt

Wat is het probleem? voorvork vering te slap geworden.

De Tomos die ik heb, wil ik stukje bij beetje steeds origineler maken, betreft een oud maar nog mooi A3 frame, met een hele oude type voorvork met stabilisator beugel aan de achterkant over het spatbord heen (chrome) stuurslotje zit bij deze op de bovenste kroonplaat origineel alsmede het gat voor het stuurslotje op bovenkant balhoofd (normaal zit alles aan de onderste kroonplaat),onderkant balhoofd is ook anders,voor het max uitslaan van het stuur.
Mijn vraag is, de binnenveren zijn verslapt en wil graag nieuwe, maar deze zijn niet meer te krijgen.
Is er iemand die zelf ook een oude type tomos gereviseerd heeft, en zoja een mogelijkheid weet,mischien van een ander merk brommer de veren te gebruiken, dacht zelf aan een upside down binnenveren van een puch maxi (S)
IMG_20151121_134945.jpg
IMG_20151121_134959.jpg
Alvast bedankt voor de reacties m.b.71

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 nov 2015 17:54

Dit is zeker geen originele Tomos voorvork, maar van Puch. Koplamporen zitten vastgelast, terwijl die van Tomos altijd los zijn geweest en om de vorkpoten heen vielen. Stuurslotopening zit ook veel te hoog. Spatbord sluit ook niet mooi aan op het voorwiel (kan ook niet want Puchwielen = 17 inch en Tomos is 16 inch).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

m.b.71
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor m.b.71 » 22 nov 2015 18:16

Beste shadowranger, bedankt voor je snelle reactie,dit moet wel een A3 voorvork zijn, deze zaten ook onder de A3-S25 zie tomoswiki oude type, op de onderkant balhoofd frame "zie foto" zitten het gedeelte gelast voor de max uitslag van het stuur, heb zelf ook nog een a35 gewone voorvork met harmonika rubbers liggen die ook er even eronder heeft gezeten, maar dan slaat de voorvork tegen de tank aan, ook komt dan het slotje niet overeen, het slotgat houder zit ook op het frame gelast, puch maxi S hebben we ook in de schuur staan maar is toch net even iets anders.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 nov 2015 18:56

Het is geen A3 voorvork, ik kan het weten want de voorvork op jouw Tomos is zo nooit geleverd op de A3. Bekijk onderstaande foto maar, dit is een originele A3 voorvork uit 1985 zonder harmonicarubbers. Zie je de verschillen met die van jou?
Afbeelding

En vanwege onderstaande foto zei ik dat het van een Maxi moest zijn:
Afbeelding

Alleen ik verbaas me over de beugel die aan de verkeerde kant zit. Misschien zijn de poten links en rechts gewisseld, voor de rest komt het precies overeen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

m.b.71
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor m.b.71 » 22 nov 2015 19:46

Ik snap wat je bedoel, maar als je op de tomoswiki exploded view kijkt dan zitten de bevestigingen van de chrome beugel aan de achterkant van de voorvork, ook heb ik meerdere tomosjes gezien met deze oude voorvork waarbij de beugel achterwaards zit, ook zie ik bij de puch voorvork dat het slotje op de onderste kroonplaat zit als je hem vergroot, bij de mijne zit alles boven op de bovenste kroonplaat,dit is ook op de exploded view te zien.
De foto van die 2 speed heb ik van internet, en mijn spatbord komt van een a35 voorvork af, moet nog een originele op.
Vind het leuk dat je me helpt :)
Bijlagen
152925442_1_big.jpg
voor_vork.jpg
voor_vork.jpg (72.74 KiB) 2468 keer bekeken

m.b.71
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor m.b.71 » 22 nov 2015 20:23

Toevallig zag ik ook nog een tomos a3 met een voorvork zoals die van mij op het forum, ik weet niet of het mag van DomagojX maar heb het linkadres hier geknipt en geplakt http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopic.php?t=8759 mag dit niet dan verwijder ik de link.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 nov 2015 22:34

Ok, je hebt gelijk. Ik heb dit type voorvork nog nooit gezien in de tijd dat ik in de fabriek in Epe heb gewerkt.

Normaal gesproken waren de veren niet los verkrijgbaar, maar als een geheel met de complete voorvork. Naar mijn weten zou de voorvork ook gewoon een brommerleven mee moeten gaan mits goed onderhouden. Wijkt de grootte van de veren zo veel af van die nu in de typen worden gebruikt met de harmonicarubbers?

Ik heb een webshop gevonden welke de veren los aanbied, al vraag ik mij af gezien de prijzen die erbij staan of dit idd is wat je zoekt of nog leverbaar zijn. Je kan ze eens bellen. Anders is een andere optie om de veren op maat te laten maken bij een bedrijf dat veren maakt.

m.b.71
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor m.b.71 » 24 nov 2015 22:32

Ik heb idd geen idee of de dikte en lengte van de veren dezelfde zijn als een a35 of van een maxi, de vering is zo slap dat als ik in een kuiltje terecht kom dan zit ik al met een klap op het einde terwijl ik een a35 voorvork er onder heb gehad die "veel" meer dempte. Weet wel dat de veerbout van de bovenste kroonplaat van a35 dikker is als die van een a3 upsidedown.nog bedankt voor de link, ik ga toch over een poosje de onderpoten demonteren en kijken of de a35 veer aan te passen is en/of de veren van een maxi dezelfde zijn, mischien kan een (online)winkel van deze maxi veren voor mij de maten opmeten.
Ben er wel achtergekomen dat de stofkap rubbers dezelfde zijn als de van een puch maxi.
Ik laat over een poosje nog het e.e.a. weten of het gelukt is.
m.v.g. M.B.71

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen