• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos doet raar

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 25 nov 2015 18:56

nu 3 weken een tomos, maar je kent het wel, als je hem net hebt zie je dat er van alles mis is. Dus ik heb vervangen: bougie, olie, vraagtekenveer, koppelingssegmenten, koppelingsveren, koppelingsdeksel met lagers, pakking natuurlijk en dat was het. Voor de reperatie trilde die erg en klonk het alsof die elk moment uit elkaar kon vallen, na de reperatie was dit weg, alleen liep die ervoor 35, en nu nog maar 27, zonder dus iets te hebben vervangen. Carb is schoongemaakt en luchtfilter ook. Nu zijn dit mijn problemen:
1) bij optrekken schiet hij in z'n tweede versnelling, niet echt geleidelijk, maar wel gelijk, blijft dus niet hangen in de 1.
2) bij afremmen voor een bocht tot bijna stilstand blijft de tomos in zijn 2, hij gaat niet naar zijn 1, waardoor die bijna uitvalt omdat die van bijna stilstand weer moet optrekken, wat kan dit zijn?
3) de snelheid is dus lager, ook lijkt de nieuwe bougie niet echt koffiebruin te worden, maar iets te licht. Sproeier 52 zat erin, heb 56 geprobeerd maar toen 4takte hij op de top, en de top lag lager, 54 lijkt perfect. maar de top is nog steeds lager.
4) als ik deo spuit op de carb, of op het spruitstuk, dan valt hij uit ipv dat hij hoger gaat lopen.

Als iemand mij kan helpen graag. Heb al met al al bijna 160 euro erin gestopt, wil eigenlijk dat die nu wel eens goed is

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 25 nov 2015 19:32

Slecht overschakelen kan door het vraagtekenveertje komen. Nieuwe koppelingssegmenten eerst een nachtje in de atf olie laten weken alvorens te monteren, heb je dat wel gedaan? Voor wat betreft valse lucht zit het zwarte rubber ringetje wel achter die witte vulbus en heb je de carb zo ver mogenlijk op het spruitstuk gedrukt alvorens die vast te draaien.

Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 25 nov 2015 23:31

Slecht overschakelen kan door het vraagtekenveertje komen. Nieuwe koppelingssegmenten eerst een nachtje in de atf olie laten weken alvorens te monteren, heb je dat wel gedaan? Voor wat betreft valse lucht zit het zwarte rubber ringetje wel achter die witte vulbus en heb je de carb zo ver mogenlijk op het spruitstuk gedrukt alvorens die vast te draaien.
de vraagtekenveer zit er net nieuw op, en goed, en opzich schakelt hij stukken beter dan toen die er niet op zat. Alleen hij schiet er een soort van in, alsof je de koppeling ineen keer loslaat op een schakelbrommer zegmaar.
Verder heb ik de koppelingssegmenten niet laten weken in de olie een nacht, maar ondertussen zitten ze er al meer dan 100km op, en zit het nu ook in de olie. Bedoel je de witte vulbus die je op het spruitstuk schuift? daar zit namelijk geen ringetje. Ik denk dat ik een pakkingsetje koop voor de carb, en nieuw spruitstuk en membraan, kijken of dat helpt. Dan heb ik alleen nog dat hij niet terugschakelt naar zijn 1. Bedankt voor je antwoord

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 25 nov 2015 23:55

als er geen rubberen ring in je carburateur zit moet de vulbus wel lang genoeg zijn.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 26 nov 2015 07:59

Alleen wanneer je deze vulbus heb http://www.123tomos.nl/Webwinkel-Produc ... 7.326.html dan moet er een rubberring achter. Heb je een vulbus zonder kraag er op dan hoeft dat niet, wel de vulbus zo ver mogenlijk in de carb duwen en dan de carb zo ver mogenlijk op het spruitstuk duwen, dan pas vastdraaien.
Waarom gelijk een nieuwe spruitstuk kopen, die gaan echt niet gauw kapot. Ik zou eerst goed kijken waar die allemaal valse lucht trekt trekt en daar nieuwe pakkingen plaatsen.
Heb je bij het terugplaatsen van de onderdelen wel de ring achter het koppelingshuis geplaatst? Maw hield je geen onderdelen over toen het blok weer in elkaar zat.

Blokje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Blokje » 02 dec 2015 21:48

Alleen wanneer je deze vulbus heb http://www.123tomos.nl/Webwinkel-Produc ... 7.326.html dan moet er een rubberring achter. Heb je een vulbus zonder kraag er op dan hoeft dat niet, wel de vulbus zo ver mogenlijk in de carb duwen en dan de carb zo ver mogenlijk op het spruitstuk duwen, dan pas vastdraaien.
Waarom gelijk een nieuwe spruitstuk kopen, die gaan echt niet gauw kapot. Ik zou eerst goed kijken waar die allemaal valse lucht trekt trekt en daar nieuwe pakkingen plaatsen.
Heb je bij het terugplaatsen van de onderdelen wel de ring achter het koppelingshuis geplaatst? Maw hield je geen onderdelen over toen het blok weer in elkaar zat.
Sorry voor de late reactie, maar nee ik hield geen onderdelen meer over. Nu kan er van alles ontbreken omdat bijv ook de vraagtekenveer ontbrak, maar ik heb het filmpje over vraagtekenveer vervangen op youtube gekeken, en volgens dar filmpje had ik alle onderdelen. Ik heb een nieuwe pakkingsset voor de carburateur gekocht, en ook een nieuw membraan en de pakkingen ervoor, dus ik vermoed dat dan de valse lucht weg is. Echter rijd hij nu nog prima, een top van 41 op gps met sproeier 52. Alleen rijdt die heel beroerd als die koud is, ik laat hem zo'n 2 minuten warmlopen na het starten, en bij het wegrijden valt die eigenlijk bij gas bijna uit. En op de top hoor je een prrrrrtttt van een soort begrenzer. Geen idee wat dat kan zijn

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 03 dec 2015 12:20

Inhouden op top kan betekenen dat die iets te veel benzine krijgt in verhouding met de hoeveelheid lucht. Remedie is de sproeier iets verkleinen. Wat is de kleur van de bougie na een ritje vol gas?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers