• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Spanningsregelaar

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 19 dec 2015 21:45

Model: Flexer
Bouwjaar: Onbekend
Snorfiets
Onstaan na wat reparatiewerk.

Veranderd:
Uitlaat en kickstartdeksel vervangen.

Het probleem is dat ik nu geen spanning meer heb uit mijn spanningsregelaar type: 236733
Als ik vanaf de dynamo meet heb ik een wisselspanning van ~4v bij stationair toeren.
Na het aansluiten van de spanningsregelaar heb ik geen spanning meer op de uitgaande AC aansluiting.
Zodra ik de GND aansluiting (bruine draad) van de regelaar van het frame haal heb ik wel een spanning op de uitgaande AC aansluiting.

Moet ik er vanuit gaan dat de regelaar is overleden of kan dit een andere oorzaak hebben?
Er is namelijk niks veranderd aan de elektra bij het plaatsen van het nieuwe kickstartdeksel en uitlaat.

Met vriendelijke groet,

Erwin Bakkum
Omhoog


John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 20 dec 2015 09:31

En als je de dikke gele draad even losmaakt van de spanningsregelaar, hoeveel wisselspanning meet je dan, op die losgemaakte draad, bij draaiende motor. Dit moet een voltage zijn van ongeveer 12-14 volt.
Daarna draad weer terug plaatsen op de spanningsregelaar. Dan de 2 dunne gele draden even lostrekken van de spanningsregelaar pin en op die pin meten hoeveel wisselspanning je daar meet. ( met draaiende motor.) De gemeten spanningen even melden graag.
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 20 dec 2015 13:21

Die komt met een beetje gas geven wel tussen de 12 en 14 volt wisselspanning.
Echter aangesloten op de spanningsregelaar valt de spanning daarop ook weg als de GND van de regelaar is verbonden met het frame.
Lijkt erop dat de regelaar dus gewoon sluiting veroorzaakt.
De regelaar heeft in totaal maar 2 gele draden.
De pinnen van boven naar beneden zijn:

1: AC in
2: GND
3: AC uit
4: Niet aangesloten

Zodra ik 1 en 2 aansluit meet ik op 1 al geen spanning meer.
Sluit ik alleen 1 en 3 aan dan meet ik op 3 dezelfde spanning als op 1.
Als 2 is aangesloten heb ik op 3 ook geen spanning meer.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 20 dec 2015 15:15

Dus als je 1 en 2 wel aansluit en je trekt 3 eruit en meet direct op punt 3 van de spanningsregelaar meet je dan ook geen spanning? Zo niet dan lijkt mij dat idd de spannigs regelaar kaduuk is. Meet je daar wel 12 volt, dan zit er ergens sluiting in de bedrading van de verlichting.
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 20 dec 2015 15:45

Als ik 1 en 2 aansluit meet ik op 3 inderdaad geen spanning.
Zelfs op 1 valt de spanning weg als 2 is aangesloten.
Lijkt op een kortsluiting in de regelaar zelf.

Heb wel al gemerkt dat er ooit iemand flink met de bedrading heeft gespeeld aangezien er veel draden niet meer aangesloten zijn en andere weer bij elkaar geknoopt met een beetje tape eromheen.

Denk dat ik eerst alle bedrading maar ga nalopen en toch een nieuwe spanningsregelaar ga bestellen.
Gaat nog wel even een klusje worden ben ik bang.
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 11:34

Even een update.

Ik heb de lichtspoel schoongemaakt en heb nu een stationair spanning van 6v snel oplopend tot 18 volt bij gas geven op de gele draad van de lichtspoel.
Dit lijkt me dus wel in orde.

Nu had ik een nieuwe spanningsregelaar besteld (imitatie) en die geeft een uitgangsspanning van hooguit 5v.

Dus heb ik er nog 1 besteld omdat ik dacht dat het aan het imitatie gedeelte kon liggen, maar bij deze valt de ingangsspanning al meteen weer naar 0 als ie is aangesloten op de spanningsregelaar.
Uitgangsspanning is is ook 0v.
Dit was hetzelfde als bij de oude regelaar waarvan ik dacht dat ie stuk was.

Kan het nog ergens anders aan liggen aangezien ik het nu echt even niet meer snap.

Alle metingen zijn gedaan rechtstreeks vanaf de lichtspoel zonder dat de kabelboom was aangesloten.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 13 jan 2016 13:00

Geribbelde kant naar boven gericht en de aansluitpunten naar je toe gericht, en dan van links naar rechts tellen 1 2 3 4
Heb je hem zo aangeloten . En het is toch een kickstart model of zit er een electrische start op?
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 13:05

Ja, ik weet zeker dat ie goed zit aangesloten.
Ga straks even proberen de lichtspoel zelf onder belasting te meten.
Weet niet of zo'n spoel zodanig kan doorbranden dat ie onbelast de voltage nog wel heeft, maar onder belasting niet.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 13 jan 2016 14:09

Wat gebeurd er als je 1 en 3 met elkaar omwisseld, dus de 2 gele draden.
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 14:22

Dan is de spanning ook volledig weg.
Net alsof er kortsluiting optreed, wat me vreemd lijkt bij een nieuwe regelaar.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 jan 2016 14:42

Wel goed aangesloten?

http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.ph ... 33#p344133
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 14:46

Ja, 100% zeker weten goed aangesloten.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 jan 2016 15:00

Zoiets zou je toch moeten kunnen meten met de meter op ohm en/ of diodestand zou je denken. Geen idee verder, sorry.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 13 jan 2016 15:10

Wat gebeurd er wanneer je even een zelf een draad trekt van punt 2 spanningsregelaar naar het het frame (massa punt) Dus die bruine die je normaal er op aansluit, even niet gebruiken als massa.
Zakt de spanning dan nog steeds in?
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 16:25

Heb dit net geprobeerd, en hetzelfde.
Spanning valt weg.

Spanning valt zelfs al weg zodra ik de regelaar (aangesloten op massa) vast heb en de gele draad aanraak bij het meten.
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 16:55

Heb net de hele lichtspoel eruit gehaald, en nu kwam ik erachter dat 1 van de spoelen doorgesleten was.

Heb het kickstartdeksel ook vervangen aangezien het tussenschot weggebroken was.
Blijkbaar heeft er dus genoeg vuil in gezeten om hem door te slijten.

Denk dat de eerste spanningsregelaar dus ook gewoon heel zal zijn.

Ik plaats nog wel even een update zodra ik de nieuwe spoel heb besteld en geplaatst.
Omhoog

John1950
Vastgeroeste forummer
Berichten: 533
Lid geworden op: 31 mei 2015 12:23
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 13 jan 2016 16:59

Onderstaande had ik getypt voordat ik je laatste bericht had gelezen,

Het probleem moet dan volgens mij bij de lichtspoelen zelf gezocht worden. Je schreef eerder dat iemand anders al eens flink met de bedrading heeft zitten knoeien. Mischien heeft die persoon toen wel kortsluiting veroorzaakt. Waardoor de spoelen zo warm geworden zijn, kan het zijn dat de isolatie laag van de koperwikkelingen gesmolten is, waardoor er kopersluiting is opgetreden. Hierdoor heb je een stuk minder wikkelingen, omdat deze onderling kortsluiting maken. Het gevolg is dat het rendement van de spoelen dermate laag wordt dat de spanning in elkaar zakt bij de minste geringste belasting.
Ik neem aan dat je het vliegwiel er al af hebt gehad en alles goed bekeken. Soldeer verbindingen en isolatie van de bedrading niet beschadigd enz.

Dus toch de lichtspoelen als oorzaak van het probleem.
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 13 jan 2016 18:03

De spoel was niet doorgebrand door sluiting.
Er heeft echt iets tussen gezeten aangezien er ook en stukje plastic was weggebroken. En de draad van de wikkel naast waar ie gebroken was ingesleten is.

Heb nu de draadboom verders klaar gemaakt en alles aangesloten, en nu is het wachten op de nieuwe spoel en dan kan ik weer testen.

Zou ik de bedrading zelf ook gewoon kunnen testen met een accu?
Twijfel er een beetje aan aangezien dat geen AC is natuurlijk, en wil niet meer stuk maken dan nodig is.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2016 07:45

Krijg bijna het idee dat wanneer de 2 gele kabels aangesloten worden op beide spanning staat, en dat daarom de spanning terugvalt naar 0. + en + heft elkaar op.

Kijk eens of je niet een kortsluiting hebt op massa bij de gele draad die niet uit je blok komt op ohmse stand. Of meet de spanning zonder de draad aan te sluiten of je spanning meet bij draaiende motor.

Het bevreemd me overigens ook dat de spanning van 6 naar 18 volt oploopt bij gasgeven. Normaal zou deze rond de 12 volt (stationair) moeten zijn, en de hoge waarde (18 volt) onbelast volgas. Al is 18 volt ook erg hoog. 14-15 volt zou ik nog normaal vinden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Quanix82
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:36
  • Citeer

Berichtdoor Quanix82 » 14 jan 2016 08:09

Shadowranger lees even een paar berichtjes terug ;)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.