• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Choke

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 31 jan 2016 20:40

Beste mensen,

Net nieuw op het forum, en net een revival ts gekocht (woensdag is de overdracht :) :) :) ). De jongen die hem verkocht had een raar verhaal over de choke. Gebruik je die normaal gesproken? En als de choke naar beneden staat is deze toch uit?

Verder nog tips over onderhoud en wat te checken?

Groeten van Giel

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 31 jan 2016 21:11

Choke gebruik je bij koude start. Naar beneden klikken is juist aan en als je vervolgens vol gas geeft klikt de choke er af.

Verdere aankooptips zijn natuurlijk checken of de motor netjes loopt en geen rare bijgeluiden heeft. Kijken of de wielagers geen speling hebben. Verlichting, claxon etc. Speling op de achterbrug..
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 02 feb 2016 12:12

Hallo Kinderbrueno,

Bedankt voor je reactie!
Dus choke aan is naar beneden, ook bij de revival?

Ik ga morgen voor de overdracht even kijken inderdaad of deze er dan afklikt bij vol gas.

Je hoort het hoe de overdracht is gegaan, want hij leek verder echt helemaal top!

Groeten van Giel

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 02 feb 2016 15:31

Kan het niet goed zien, of naar boven of naar beneden, merk je snel genoeg toch, of ie vanzelf loskomt kan ik ook niet zien. Wat was het rare verhaal dan?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 04 feb 2016 09:42

Gisteren heb ik mijn tomos revival ts uit 2009 opgehaald! starten doet hij perfect, zowel elektrisch als kickstart.

Meteen dik een uur gaan rijden natuurlij. Helaas wel wat probleempjes....

Hij sloeg een paar keer af toen hij dus al flink opgewarmd was, en toen kreeg ik hem ook niet meer gestart. Na een paar minuutjes afkoelen wel weer probleemloos. Zou dit komen omdat hij nog een beetje ingereden moet worden omdat hij zo weinig kilometers heeft gereden?

Iemand een tip waar ik in Amersfoort deze brommer een beurt kan laten geven?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2016 12:58

Klinkt mij als een warmloper. Misschien is de sproeier net een maatje te klein, maar dat zal de kleur van de bougie electroden je moeten kunnen zeggen. Het heeft iig niets te maken met inrijden. Zit er een aparte oliepomp/ 2-takt mengsmering olietank op en is deze vol/ werkt deze naar behoren. Als je motor te weinig smeermiddel krijgt (essentieel voor een 2-takt) kan je ook warm-/ vastlopers krijgen.

Of de tank trekt vacuum, waardoor de brandstof niet meer in de carburateur komt. Vaak veroorzaakt door een niet werkende ontluchting in je tankdop. Dit kun je controleren wanneer het weer gebeurd door de dop los te draaien en dan te kijken of de motor wel meteen weer wil starten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 04 feb 2016 13:28

Hallo Shadowranger,

Bedankt voor je reaktie!
Er zit inderdaad een aparte olietank op voor mengsmering, en die is nog wel vol. Maar geen idee of deze naar behoren werkt....

Het vacuumtrekken van de tank klinkt inderdaad als een mogelijke boosdoener! Ik ga je suggestie uitproberen!

Groeten van Giel

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 04 feb 2016 19:14

Klinkt mij als een warmloper. Misschien is de sproeier net een maatje te klein, maar dat zal de kleur van de bougie electroden je moeten kunnen zeggen. Het heeft iig niets te maken met inrijden. Zit er een aparte oliepomp/ 2-takt mengsmering olietank op en is deze vol/ werkt deze naar behoren. Als je motor te weinig smeermiddel krijgt (essentieel voor een 2-takt) kan je ook warm-/ vastlopers krijgen.

Of de tank trekt vacuum, waardoor de brandstof niet meer in de carburateur komt. Vaak veroorzaakt door een niet werkende ontluchting in je tankdop. Dit kun je controleren wanneer het weer gebeurd door de dop los te draaien en dan te kijken of de motor wel meteen weer wil starten.
Misschien beetje Off topic maaaaaar, lijkt me niet dat je een vastloper kan krijgen met een sproeier 1 maat te klein? Of bedoelde je dat figuurlijk?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 feb 2016 20:50

Er is een sproeier die net niet voor een warm/vastloper zorgt en de volgende wel ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 04 feb 2016 22:15

Ik bedoelde natuurlijk 1 maat vanaf de optimale

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 feb 2016 00:01

Snap ik, flauw, snap ik ook :)

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 05 feb 2016 10:40

Check gewoon de kleur van de bougie na een flinke rit vol gas. Is de kleur van de bougie koffie met melk bruin, dan is de sproeier maat ok. Is de kleur grijs/wit, dan sproeier iets vergroten.
Maar als het een warmloper is geweest (wanneer je tomos gescheiden olie smering systeem heeft) kan het ook aan het olie circuit liggen, zoals shadowranger al aangaf.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 feb 2016 13:00

Juist, zonder mengsmering olie kan de boel ook vastlopen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 08 feb 2016 14:01

Allen,

'S Ochtends weer allemaal ellende op weg naar mijn werk. Na 20 minuten stopte de revival ermee na een tijdje als een zonnetje te hebben gelopen. Weer effe wachten en dan weer starten. Om de halve kilometer stopte hij er weer mee (elke keer weer een paar minuten wachten en weer starten). Eenmaal op mijn werk samen met een collega even naar de standaarddingen gekeken: hij vonkt goed, bougie zag er goed uit (maar voor de zekerheid wel vervangen). Er loopt ook benzine uit het slangetje. Geen probleem met olietoevoer. Bougiekabel geeft ook een schok (voelde ik duidelijk hahaha).

Iemand nog tips waar ik naar zou moeten kijken?

Groeten van Giel

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 17 feb 2016 16:07

Mogelijk kwam dit doordat ik mijn ontluchtingsknop van de tank niet heb ingedrukt tijdens het tanken. Of misschien was deze verstopt? Lijkt inmiddels in ieder geval opgelost!

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 19 feb 2016 00:00

Helaas toch vandaag weer problemen.....
Na 10 km viel de revival weer uit. Bij het uitrollen draaide de motor nog wel maar kon ik geen gas geven, en na paar seconden stilstand viel hij helemaal uit. Na enkele minuten wachten startte hij weer en kon weer een paar honderd meter rijden...... Heel raar na een paar keer uitvallen kwam ik bij een tankstation en heb de tank daar weer gevuld. Toen ik krap een liter heb kunnen tanken (meer ging er niet in) deed hij het echter weer redelijk...... Soms leek hij bijna uit te vallen tijdens het rijden, maar door flink te trekken aan mijn stuur voorkwam ik het uitvallen en kon ik doorrijden. Het lijkt dus alsof ik de problemen alleen heb wanneer de tank wat leger is (benzine was niet op want op reserve zetten hielp niet).
Iemand een idee? Het lijkt alsof hij niet genoeg benzine krijgt?

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 19 feb 2016 00:01

Oh ja, tankdop eraf halen om eventueel vacuüm op te heffen hielp niet....

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 feb 2016 00:38

Heb je nu alle dingen die hier (forum) al 1001 keer genoemd zijn al gedaan? Deotest etc? Zo ja, haal is een nieuwe uitlaat en maak je carb (goed) schoon. Misschien zijn je keeringen lek maar eerst voorgaand maar is.

O no, red pilled...

smitsg
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor smitsg » 27 feb 2016 20:27

Sorry Ief, ben een echte beginner. Het blijkt dat het slangetje dat uit het benzinekraantje niet volloopt als ik de kraan open zet. Benzinetank heb ik helemaal gereinigd (was niet vies). Ook de carburateur ziet er schoon uit. Het lijkt tussen het benzinekraantje en de carburateur te zitten.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 feb 2016 20:44

Slang even loshalen aan carb kant en je weet het.

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki