• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos start niet en reed langzaam

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
s3raph
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor s3raph » 14 apr 2016 12:18

hallo,

Ik heb diverse problemen met mijn Tomos a35 bj. 2005.

ik had het probleem dat hij plots geen vermogen had en makkelijk afsloeg, het leek net alsof hij niet meer naar volgende versnelling schakelde.

Hierop ben ik als eerste de carb. gaan controleren en heb deze schoon gemaakt. toen ik vervolgens wou kijken of dit enigszins geholpen had start hij niet meer! iemand ideeen?

Ook zit ik met het probleem dat de bougie zo vast zit dat ik de schroevendraaier krom trek. Naar welke kant moet deze opgedraaid worden als ik er voor sta? Ik ging er vanuit dat dit tegen de klok in moest zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

ramon :)

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 14 apr 2016 12:26

Tegen de klok in inderdaad. En zit je uitlaatpoort/uitlaat niet dicht met koolaanslag?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 apr 2016 12:30

Koop een goede ratelset met bougiedop. Die "standaard" gereedschappen die Tomos levert met de brommer is waardeloos (ik neem aan dat je die krom trekt?). Links (tegen de klok in) = los, rechts = vast.

Het niet meer willen starten kan nog niet zozeer te maken hebben met de ontsteking, maar je hebt de carburateur eraf gehad. Als deze niet goed teruggeplaatst wordt kan dit valse lucht opleveren. Heb je een vast busje in de aansluiting waar deze op het spruitstuk komt of een witte vulbus met rubberen ring? In beide gevallen moet de spleet tussen de body van de carburateur en de stelschroef (voor stationair) goed afgesloten zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

s3raph
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor s3raph » 14 apr 2016 12:59

Koop een goede ratelset met bougiedop. Die "standaard" gereedschappen die Tomos levert met de brommer is waardeloos (ik neem aan dat je die krom trekt?). Links (tegen de klok in) = los, rechts = vast.

Het niet meer willen starten kan nog niet zozeer te maken hebben met de ontsteking, maar je hebt de carburateur eraf gehad. Als deze niet goed teruggeplaatst wordt kan dit valse lucht opleveren. Heb je een vast busje in de aansluiting waar deze op het spruitstuk komt of een witte vulbus met rubberen ring? In beide gevallen moet de spleet tussen de body van de carburateur en de stelschroef (voor stationair) goed afgesloten zijn.

Ik heb een pijpsleutel en de bougie zit zo vast dat ik of een schroevdraaier er doorheen steek die draai ik krom of ik zet er een sleutel op en draai ik de pijpsleutel krom. Lijkt mij niet dat het zo vast moet zitten iig.

Heb net wel even de uitlaat eraf gehaald omdat er olie/ troep rest op einde uitlaat zit. Nu zit de aansluitstuk hiervan en de pakking wel onder de olie.

Ik ga even checken of de carb. goed is aangesloten en er geen speling is ik heb iig eentje met een rubber ring.

alvast bedankt

s3raph
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor s3raph » 14 apr 2016 13:35

Zojuist gecheckt en er zat een heel klein beetje speling op, carb. er even afgehaald en alles gecheckt en toen weer goed erop gedaan.

Toch start hij nu nog niet!

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 apr 2016 14:15

Belangrijk is dat je de carb zover als mogenlijk op het spruitstuk drukt en dan pas stevig vastdraaien. Verder zou ik de uitlaat en uitlaatpoort even ontkolen, lijkt wel of een of ander dicht geslibt is. En ik zou idd een goede bougiesleutel aanschaffen, dan kun je checken of de bougie wel goed vonkt.

s3raph
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor s3raph » 14 apr 2016 15:41

Heb inmiddels een nieuwe bougie erop kunnen zetten om dit iig uit te kunnen sluiten.

Heb de uitlaat er vanaf gehad en er zaten aan beide zijden wel olie resten maar niks van kool.

Hij start hierna nog niet

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 14 apr 2016 15:58

Uitlaat zal ook niet snel dicht gaan zitten. De uitlaatpoort in je cilinder echter wel. Haal je cilinder er even af en maak die kool vrij.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 14 apr 2016 19:54

Je hebt een nieuwe bougie er in gedraaid maar vonkt die ook goed?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers