• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Gekke dingetjes aan brommer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Lagetrial
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Lagetrial » 24 mei 2016 18:50

Welke model tomos heb je? Tomos Quadro
uit welk jaar komt de tomos ? 1990 (wat ik hoorde van verzekering) 2005 eerste toelating, mogelijk door kenteken invoer.
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Afgelopen week

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Niets veranderd

Wat is het probleem? Starten, gek geluid en trek gevoel bij stilstaan.
-------------------------------------------------------

Hee hallo iedereen :)

Ik ben nieuw hier en eigenlijk helemaal nieuw in de zin van brommers. Sinds twee weken eigenaar van een Tomos Quadro, maar begin een paar gekke dingetjes tegen te komen:

- Allereerst het starten: met een koude motor moet ik ALTIJD de choke indrukken, zonder start tie niet. Maargoed, dat is het probleem opzich niet. Vaak, de eerste keer MET choke, start tie wel, maar kan ik vol gas geven alleen klikt tie niet terug. Valt dan weer uit. Vervolgens probeer ik nog een xtje, en dan werkt tie wel! --> is dit kwestie van nieuwe bougie ? En hoe kom ik er dan achter welke bougie? want er zijn er echt heel veel!

- Tweede dingetje is dat als die loopt maar stil staat, dat je gek geluid hoor. Met het aanzetten van verlichting wordt het getik een stuk minder en zelfs soms weg. Tijdens rijden hoor ik het niet echt.

- Derde en laatste is dat als die eenmaal aanstaat, hij soort van kleine tikjes geeft. Of die al weg wilt rijden zeg maar, iedere keer een mini stukje vooruit. Voorderest liep die wel stationer zover ik kon horen.

Ik weet, het zijn heel veel vragen! Maar ik hoop dat jullie mij beetje op weg kunnen helpen. Het lijkt me heerlijk om hem helemaal van begins af aan te gaan opknappen en hoop zo de eerste stap te kunnen zettten.

Groetjes,
LageTrial

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 24 mei 2016 19:07

Hoi en welkom.

Ervan uitgaande dat je een sha carburateur hebt, gaskabel iets strakker op spanning zetten tot de choke wel makkelijk terug klikt. Bougie heeft daar verder niets mee van doen.

Bougie, welke zit er nu in? NGK B5HS of 6 kan allebei, net welke de motor het prettigst vind, 5 is origineel bij de meeste snortjes geloof ik.

Gek geluid, geen idee :)

Wegrijden > misschien dat de veer om de koppeling geen spanning genoeg meer heeft maar mogelijk zijn er andere oorzaken voor te bedenken...
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 24 mei 2016 20:31

Voor wat betreft het willen wegrijden, misschien loopt die stationair iets te snel. Probeer de stationairschroef op de carb een klein tikje naar links te draaien.

Lagetrial
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Lagetrial » 25 mei 2016 15:11

Bedankt voor de berichten! Ik denk dat het vernieuwen van een bougie sws geen kwaad kan toch? en voor die paar euro doe ik het graag. In ieder geval is die dan al nieuw. Ik ga voor de B6HS na wat gelezen te hebben op forums hier en daar.

@ief gister nog even wat getest, choke schiet makkelijk terug bij draaien van handvat zolang de motor niet aan staat. Zodra ik een koude start doe, doet die het niet.. Dan valt die uit, of ik moet gas vol inhouden maar ook dan gebeurt er niks. Pas de tweede keer schiet tie terug bij klein beetje gas geven. Heeft dit dan ook te maken met gaskabel? Kan namelijk niet ergens iets vinden hoe ik gas kabel strakker zet. (sorry ben nog beginner ;)

@John1950 opzich loopt die zachtjes als die eenmaal stationair loopt. Heb je anders een voorbeeld of video ofzo hoe ik de stationairschroef kan draaien en waar die zit ?

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 25 mei 2016 15:47

De schroef met veer is de stationairschroef http://www.q-parts.nl/catalog/images/UN ... 0Tomos.jpg

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers