• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos 2007 standaard opvoeren naar ~32 km

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
36 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2016 18:39

Wat vraag je nu, of de uitlaat die onder je brommer zit hetzelfde is als die je net besteld hebt? Dat zou jij toch beter moeten kunen bekijken als wij ;)

Als wel zou dat wel wat duf zijn maar dan heb je er een voor de breek. Op een originele staat tomos ergens, je kan de lengtes en diameters even vergelijken etc. Grote kans dat ie hetzelfde is en dan was ie dus niet origineel. Je zou evengoed de nieuwe er even onder kunnen hangen en dan meteen door de uitlaatpoort naar binnen kijken om te zien of daar wat veel viezigheid zit.

Zie nu ook pas dat je een ouder model hebt, dat helpt ook niet. Zou je de uitlaat nog kunnen ruilen voor de snel variant?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Snikkelbaard
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2016 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Snikkelbaard » 09 jun 2016 18:48

Wat vraag je nu, of de uitlaat die onder je brommer zit hetzelfde is als die je net besteld hebt? Dat zou jij toch beter moeten kunen bekijken als wij ;)

Als wel zou dat wel wat duf zijn maar dan heb je er een voor de breek. Op een originele staat tomos ergens, je kan de lengtes en diameters even vergelijken etc. Grote kans dat ie hetzelfde is en dan was ie dus niet origineel. Je zou evengoed de nieuwe er even onder kunnen hangen en dan meteen door de uitlaatpoort naar binnen kijken om te zien of daar wat veel viezigheid zit.

Zie nu ook pas dat je een ouder model hebt, dat helpt ook niet. Zou je de uitlaat nog kunnen ruilen voor de snel variant?
Ik heb nog niks besteld, moest even wachten op payday :P . Maar een "snel" uitlaat zou dus een betere keuze zijn? Ik ga nu even kijken of er TOMOS op de uitlaat staat, ik zal de post zo even updaten!


UPDATE:

Staat inderdaad TOMOSS25 op:
Spoiler: show
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snikkelbaard op 09 jun 2016 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2016 18:55

Ah, beter.

Als de bocht ongeveer 48 cm lang is en er geen tomos op staat kan je er redelijk vanuitgaan dat je de juiste al hebt.

Ik weet niet in hoeverre de oude modellen anders reageren op uitlaatjes, zal vast niet heel veel schelen maar toch.
Je kan de demper er eens uit halen en kijken hoe vies die is, uitlaat er af en kijken of de uitlaatpoort in de cilinder vies is etc. Alle beetjes helpen. Mocht dat het niet zijn dan is een snel waarschijnlijk een betere keuze in jouw geval ja.

Aan deze uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend enz enz enz :P

Misschien is het zomaar een kwestie van wat beter afstellen en je zit al op 32 km/pu.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
losje
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jul 2010 15:16
  • Citeer

Berichtdoor losje » 09 jun 2016 19:02

Ik heb echt het idee dat jullie op het verkeerde pad zitten hoor.. uitlaatje gaat m.i. nauwelijks verschil maken. Tandwielen wel, zoals ik in het begin al aangaf. Met ei cilinder is niet zo veel vermogenswinst te halen met luchtfilter, uitlaat.
Omhoog

Snikkelbaard
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2016 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Snikkelbaard » 09 jun 2016 19:03

Ah, beter.

Als de bocht ongeveer 48 cm lang is en er geen tomos op staat kan je er redelijk vanuitgaan dat je de juiste al hebt.

Ik weet niet in hoeverre de oude modellen anders reageren op uitlaatjes, zal vast niet heel veel schelen maar toch.
Je kan de demper er eens uit halen en kijken hoe vies die is, uitlaat er af en kijken of de uitlaatpoort in de cilinder vies is etc. Alle beetjes helpen. Mocht dat het niet zijn dan is een snel waarschijnlijk een betere keuze in jouw geval ja.

Aan deze uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend enz enz enz :P

Misschien is het zomaar een kwestie van wat beter afstellen en je zit al op 32 km/pu.
De uitlaat is wel smerig, misschien dat ik die eens goed moet schoon gaan maken dan, kijken wat het lieve beestje er dan uitperst!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2016 19:33

Ik heb echt het idee dat jullie op het verkeerde pad zitten hoor.. uitlaatje gaat m.i. nauwelijks verschil maken. Tandwielen wel, zoals ik in het begin al aangaf. Met ei cilinder is niet zo veel vermogenswinst te halen met luchtfilter, uitlaat.
Ik heb geen ervaring met ei cilinders dus je kan maar zo gelijk hebben. Stond ook nergens dat het om een ei cilinder ging toch (?) Verder stond er dat ie helemaal origineel was dus dan ga ik daarvan uit, dan scheelt een uitlaat echt wel (origineel vs standaard snel rond 10 km/ pu) en kan me niet voorstellen dat dat bij een ei cilinder (veel) anders is maar wie weet.

Had ook een beetje met het hele NOOB gebeuren te maken denk en dat ie er maar een paar km's bij wil hebben,

Met mijn snorretje (modern blok) heb ik idd ook de twv veranderd + uitlaat + beetje afstellen, 15 km/ pu er bij.

Dus, werk aan de winkel en de schroom voorbij Baard ;)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
losje
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jul 2010 15:16
  • Citeer

Berichtdoor losje » 09 jun 2016 19:50

Ei-cilinder: dat zei die ook niet maar kijk maar een goed naar zijn foto :)
Wat je zei is ook waar, alle beetjes helpen !
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2016 20:07

Na de foto was het me wel duidelijk ja, maar toen waren we al ff bezig ;)

edit: Doe de lengte en diameter is van je bocht en de diameter van je dempergaatje Baard, misschien dat we daar iets uit af kunnen leiden (welke een betere keuze is bedoel ik) Misschien zijn die standaard origineel uitlaatjes van nu wel een kopie van die jij hebt.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Snikkelbaard
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2016 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Snikkelbaard » 09 jun 2016 21:09

Na de foto was het me wel duidelijk ja, maar toen waren we al ff bezig ;)

edit: Doe de lengte en diameter is van je bocht en de diameter van je dempergaatje Baard, misschien dat we daar iets uit af kunnen leiden (welke een betere keuze is bedoel ik) Misschien zijn die standaard origineel uitlaatjes van nu wel een kopie van die jij hebt.
Zal ik even doen, hoe kan ik dit het makkelijkste/nauwkeurigste meten?
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jun 2016 21:58

Touwtje/ stukje ijzerdraad, whatever, over midden van de buis, daarna opmeten, diameter met schuifmaat. diamter uitlaatdemper zou je met boortjes kunnen doen als je geen schuifmaat hebt (welke past er in en welke niet.)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Snikkelbaard
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2016 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Snikkelbaard » 10 jun 2016 19:47

Touwtje/ stukje ijzerdraad, whatever, over midden van de buis, daarna opmeten, diameter met schuifmaat. diamter uitlaatdemper zou je met boortjes kunnen doen als je geen schuifmaat hebt (welke past er in en welke niet.)
Okee, ik heb het gemeten en mijn paint magie uit de kast getoverd. Hoop dat ik het juiste heb gemeten

Diameter uitlaatdemper 0,5mm

Warning, niet fris. :P
Spoiler: show
Afbeelding

Bocht = 7cm (het rode streepje in het plaatje)
Spoiler: show
Afbeelding
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 jun 2016 19:58

Ok, ik was niet helemaal duidelijk geloof ik ;)

Met de bocht bedoel ik het hele ding tot waar de uitlaat begint (ik had het ook over 48 cm ;))

De uitlaat demper uitgang zal 5 mm zijn? Komt me wat klein voor maar zou kunnen, als ik thuis ben zal ik even meten wat de kopieen zijn.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Snikkelbaard
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2016 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Snikkelbaard » 10 jun 2016 20:05

Ok, ik was niet helemaal duidelijk geloof ik ;)

Met de bocht bedoel ik het hele ding tot waar de uitlaat begint (ik had het ook over 48 cm ;))

De uitlaat demper uitgang zal 5 mm zijn? Komt me wat klein voor maar zou kunnen, als ik thuis ben zal ik even meten wat de kopieen zijn.
Ik heb het even snel gemeten en het is inderdaad 48 cm!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 jun 2016 20:11

Dan lijkt ie iig sterk op die je wilde kopen, misschien dat de demper wat anders is en misschien dat de diameter van de bocht niet gelijk is, ik zal thuis ff meten als ik kan ontwaren welke in de origineel-imi zat want heb ze inmiddels verzaagd.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Snikkelbaard
Pindabrein
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2016 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Snikkelbaard » 11 jun 2016 17:52

Dan lijkt ie iig sterk op die je wilde kopen, misschien dat de demper wat anders is en misschien dat de diameter van de bocht niet gelijk is, ik zal thuis ff meten als ik kan ontwaren welke in de origineel-imi zat want heb ze inmiddels verzaagd.
Okee tof, ben benieuwd!
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 jun 2016 18:16

Ah, goed dat je nog ff post want al weer vergeten :)

Ehm, buitendiameter van de bocht is ongeveer 25,5 mm, van een snel lijkt een pietsie dikker. Dempergat kom ik op ongeveer 7,5mm voor zowel een imitatie demper al een originele tomos snoruitlaat, die laatste is dan wel weer een andere als jij hebt, nl. met S-bocht. (edit; of die demper de originele is weet ik niet)

Dus, als jouw dempergat echt maar 5 mm is (dat zou ik nog ff goed bekijken) dan zou je er misschien een andere demper in kunnen stoppen maar eerst nog maar is na-meten. En wil je een andere uitlaat proberen dan zou ik in jouw geval voor een snel gaan dan heb je 2 soorten om te proberen en 2 misschien verschillende dempers. Op mp kosten die dingen een tientje doorgaans.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
36 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 17 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.