• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Lampjes Tomos Flexer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 13 okt 2017 18:19

Ik hoop dat ik deze vraag stel in het juiste (sub)forum. Ik heb een Tomos Flexer van een vriend van me. Ik weet helaas niets van brommers. Gisteravond aangehouden door de politie: achterlicht kapot. Bleek dat het tankstation 10 meter verderop precies de 2 goede (auto)gloeilampjes had! In 1 verpakking. Ter plekke gerepareerd. Oef! :)

Nu wil ik reserve lampen kopen. Wat zit er in de koplamp? Ik heb er een heel klein gloeilampje uitgehaald. De grote lamp is volgens mij geen gloeilamp. Eruit halen durf ik niet want als ik (druk en) draai eraan dan beweegt het glazen gedeelte wel en het metalen gedeelte niet. Die lamp is dus zowat kapot, maar hij brandt gelukkig nog wel.

Waar kan ik lampen halen (Gamma? Action?)? En welk "type nummer" hebben ze?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 okt 2017 10:42

De lamp in de koplamp is een zogenaamde duplolamp (gecombineerd groot-/ dimlicht. Deze is o.a. hier te koop. Type is BA20D. Dit is geen normale autolamp. Het lijkt me zowiezo verstandig om de koplamp te vervangen als de bol al los is van het metalen deel. Vandaag of morgen is deze toch defect.

Het kleine lichtje is een bajonetfitting (BA9) en is net als bij auto's een soort van stads-/ dagrijlampje afhankelijk op welke draad deze zit aangesloten (ik heb m op de gele draad, dus aan als de motor loopt). Dit lampje heeft een vermogen van 5 watt. In sommige achterlichten zit deze ook.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 14 okt 2017 15:37

Bedankt voor de link en de info! Ik neem aan dat dat een betrouwbare on-line winkel is. Probleem is nu dat mijn achterlicht lampjes maar 20 minuten (!) meegaan. Er zijn uit het achterlicht rubber ringen (die trillingen absorberen) verdwenen. Mijn brommer trilt zo hard dat de lampjes nog voor mijn rit gereden is a weer kapot zijn (gloeidraad kapot door het trillen). Vandaag even een LED fietslicht halen bij de Hema maar dat lijkt mij geen goede, legale, oplossing.

Mijn achterlicht kan ik op tomos-parts.nl niet (meer) kopen/vinden. Zal wel een nieuw exemplaar worden. Misschien dat de lokale brommerwinkel hier er nog wat mee kan. Maar het liefst doe ik het zelf. Wat raden jullie me aan? Ik denk dat LED verlichting langer mee gaat en beter tegen een stootje kan dan die waardeloze gloeilampjes. Maar de LED achterlamp op tomos-parts.nl krijgt geen goede review.

P.S. Ik was vergeten het support template in te vullen:
  • Welke model Tomos heb je/uit welk jaar komt de Tomos?
    -> Een Flexer uit 2007
  • Is het een snor of een brommer?
    -> Brommer (max 25 km/h, of geldt dat als snorfiets, [edit] snorfiets dus ;))
  • Wanneer ontstond het probleem?
    -> Midden in de nacht.
  • Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    -> Neen.
  • Wat is het probleem?
    -> De gloeilampjes van mijn achterlicht trillen na 20 minuten al (!) kapot.
Laatst gewijzigd door MeneerJansen op 15 okt 2017 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 okt 2017 11:23

Je kan proberen, als je het achterlicht los hebt van het spatbord, om met rubberen ringen/ o-ringen die "verdwenen" ringen te vervangen. Deze zijn bij een goede DHZ zaak wel los te krijgen. Overigens zitten de rubberen doorvoeren in het spatbord, niet aan de lamp. Deze heten doorvoertules.

Afbeelding

Ik heb geen ervaring met deze shop, het was zomaar een link om een voorbeeld te maken. Misschien zijn er andere/ betere alternatieven op internet te vinden. Vwb het Led fietslampje, het is een oplossing. Oom agent zal er waarschijnlijk niet teveel commentaar op hebben, je maakt je iig zichtbaar.

Mbt het grote LED achterlicht waar slechte recenties over zijn, dat kan ook liggen aan het feit dat diegenen die die lamp aanschaffen, niet weten hoe je zo'n achterlicht aansluit. Dat soort dingen neem ik vaak met een korrel zout, zeker als er maar 2 beoordelingen zijn die nogal verschillen van elkaar.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 15 okt 2017 14:39

@Shadowranger: bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag! :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers