• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verlichting tomos youngster A35 Bouwjaar 2005

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 14 okt 2017 16:18

Een tijd geleden heb ik van een vriend van me een Tomosje aangeschaft. Deze reed niet, heb hem nu aan de gang gekregen en hij loopt als een trein. Nu heb ik hem ondertussen wat harder laten lopen en loopt nog steeds perfect. Maar nu komt het m’n verlichting brand nu constant door.

Nu kwam ik tot de conclusie dat er geen spanningsregelaar op zat. Dus ik vol goede moed een spannings regelaar besteld en aangesloten.

Nu doet het volgende zich voor:

Hij start gelijk en op het moment dat ik boven de 25km/h kom valt de motor uit tot hij weer onder de 20km/h komt en dan schiet de motor weer terug in gang. Mijn verlichting werkt uiteraard wel maar nu zit ik dus met het probleem dat hij niet goed loopt met de spanningsregelaar.

Het zal hoogstwaarschijnlijk een bedradingsfoutje zijn maar er is hier vast wel iemand met de oplossing.
Omhoog


Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 14 okt 2017 18:37

Welke model tomos heb je?
Tomos youngster A35
uit welk jaar komt de tomos?
2005
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
Na het opvoeren
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 15 okt 2017 17:36

Niemand
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2017 22:41

Spanningsregelaar van welk type (platte 4 polige of vierkante 3 polige) heb je? Hoe zit eea aangesloten, een foto zou handig zijn dan kunnen we meekijken. Als je de spanningsregelaar losneemt zijn de klachten dan ook weer weg?

In geval van een platte, 4 polige spanningsregelaar, hb je er een voor e-start of gewone (kickstart) aangeschaft? daar zit namelijk verschil in. Ik ben niet bekend met de problemen die je beschrijft bij het plaatsten van een spanningsregelaar en mag zeker geen invloed hebben op de prestaties van de motor.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 00:08

Ga foto’s maken het gaat hier in ieder geval om een 3 polige spanningsregelaar. Ik heb geen e start.

Wanneer ik rechtstreeks mijn spanning van de ontsteking pak draait die perfect alleen brand dan mijn verlichting door.

Toen ging ik op onderzoek en kwam ik tot de conclusie dat er geen spanningsregelaar op zat.

Dus mijn gedachte was ik hang er een spanningsregelaar tussen en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Steek ik dus de spanningsregelaar er tussen valt hij op een bepaald toerental even weg tot hij gezakt is en dan start hij weer terug op.

Mijn vermoeden is een bedradings fout, dit is ook een rotzooitje maar zal foto’s maken en even uitzoeken hoe ik die hier op het forum kan posten.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2017 12:39

Afbeelding

Op bovenstaande foto zie je hoe een 3 polige spanningsregelaar aangesloten zit. Van links naar rechts: enkel geel (uit je blok), dubbel geel (naar draadboom) en bruin (massa). Die laatste hoeft niet in alle gevallen dubbel uitgevoerd te zijn. Vergelijk dat met die van jou en dan weet je misschien waar de fout zit.

Overigens neem ik aan dat je niet de ontstekingsdraad (zwart) uit je blok hierop hebt aangesloten? Die zit met de by-pass op je bobine en uit-knop.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 13:14

Zoals je wel kan zien is de is de vorige eigenaar zelf wat aan het prutsen geweest. Heb het idee dat de er ook een type CDI gemonteerd is wat er niet op hoeft te zitten.
Bijlagen
2DCD08DA-A19E-4B1D-957A-F10966CCE64D.jpeg
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 13:29

Heb het trouwens eventjes terug aangesloten zoals ik het aantrof dus de spanningsregelaar doet hier even niet mee
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2017 14:45

idd niet de fraaiste manier van aansluiten. Ik snap overigens niet wat die grijze draad op de regelaar doet. Volgens het schema is deze voor het achterlicht. Kijk maar in onze wiki.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 15:05

Nee dat was een draadje naar massa wat ik zelf had gelegd, kleur is grijs omdat ik ff niks anders had
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 18:11

Tot zover zit het nu aan elkaar. Maar waar is de witte, rode en zwarte draad van de cdi voor. Als iemand me dat kan vertellen zou het moeten werken.
Bijlagen
535973D2-B655-4236-A757-8B7005AC29CC.jpeg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2017 18:52

Deze cdi is er een voor een pck up. De rode draad is voor je ontsteking (komt op een zwarte aansluiting op decdraad van de uit knop). De witte en zwarte draad is voor als je een pick-up naast je vliegwiel hebt ( regelt ontsteektijdstip).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 19:06

Aha top bedankt voor de info ga het zo aansluiten je hoort er van
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 20:24

Oké ik ben er nu dus achter waarom de witte draad van de CDI op de gele draad van de ontsteking was gemonteerd. Die pick up moet een spanning krijgen om de ontsteking te laten werken. Dit heb ik ff getest mijn conclusie is dus dat ik even een andere CDI moet bestellen en dan zou mijn probleem opgelost moeten zijn.

Heb ik het zo aan het rechte eind en zal ik dan een andere CDI bestellen?

Wat is het advies, welk type CDI zal ik dan bestellen?
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 20:26

Zal ik deze dan bestellen
Bijlagen
47C54D0D-E5F0-4B70-864D-7697A565EE7D.png
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 okt 2017 21:00

Als je geen pick up hebt is dat de goede
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Marco youngster
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2017 13:18
  • Citeer

Berichtdoor Marco youngster » 18 okt 2017 21:19

Top hij is besteld👍🏻
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.