• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Harde tikken, schavend geluid en haperen tijdens het rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
MeneerTabak
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MeneerTabak » 12 jan 2018 23:12

Hallo allemaal,

Sinds een maand of 2 heb ik mijn eerste tomos bemachtigd. Het is een Tomos Quadro uit 2005 met A55 cilinder. Toen ik hem overkocht reed hij niet. Had er weinig tot geen verstand van, maar heb veel ervaring opgedaan door het lezen van dit forum, zelf sleutelen en via vrienden.

Binnen een week lopende gekregen, en werkte perfect, alleen hoorde je constant tikken, uit de cilinder of carter (geen idee). Eergisteren boodschappen gehaald, en net voor ik thuiskwam werd het ineens heel erg. De tikken klinken erg hard. Als ik stilsta en gas geef zonder rem in te drukken en het gas weer loslaat hoor je een schavend geluid, alsof de koppeling doorschiet. Tijdens het rijden voel je de tikken, en houdt hij in bij elke tik totdat hij op de 2e versnelling zit, maar ook dan blijven de tikken erg luid. Er is ook een moment geweest dat ik wilde optrekken, maar niet vooruit kwam, en ineens een nog hardere tik en hij trok weer op, maar de tikken bleven.

Nu mijn vraag; ligt dit aan de koppeling, blokolie, zuiger(veren) of het vraagtekenveertje? Ik heb het blok of de cilinder nog nooit opengemaakt, behalve de kop eraf gehaald om er nieuwe koppakkingen op te doen.

Alvast bedankt!
Rob.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2018 11:48

Klinkt mij als een rollenkooi defect, vraagtekenveertje of omegaveer of kickstartremveer in de bak. Denk niet dat het de cilinder is of zuiger, want dan had je al wel een vastloper gehad. Bak openmaken en alles nalopen. Kan ook een lager zijn dat kapot is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerTabak
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MeneerTabak » 14 jan 2018 13:59

Klinkt mij als een rollenkooi defect, vraagtekenveertje of omegaveer of kickstartremveer in de bak. Denk niet dat het de cilinder is of zuiger, want dan had je al wel een vastloper gehad. Bak openmaken en alles nalopen. Kan ook een lager zijn dat kapot is.
Bedankt voor je reactie.

Net geprobeerd de bak open te krijgen, maar ik denk dat een van de vorige eigenaren ermee hebben lopen klooien. De meeste bouten zijn doorgedraaid, hierdoor krijg ik hem dus niet open. Als ik hiermee naar de bromboer zou gaan, heb je ongeveer een schatting wat ik kwijt zou kunnen zijn?

Hier nog een video voor meer duidelijkheid.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jan 2018 08:24

Zijn de inbusbouten allemaal dolgedraaid (schroefdraad) of de kop kapot (sleutel pakt niet meer)? Ik weet niet wat je kwijt bent bij de bromboer, aangezien ik dergelijke karweitjes zelf uitvoer.

Als je het blokje los hebt kun je proberen (als de olie eruit is) deze op de zijkant op een werkbank met schroevendraaier en hamer proberen alsnog grip te krijgen op de inbuskoppen. Anders wordt het de koppen eraf boren met een boor (max 6,5 mm) om het deksel eraf te krijgen. Daarna kun je de restanden van de schroefdraad verwijderen met een tang. Koop wel weer nieuwe (gewoon M6) en van dezelfde lengte. Pas ook op dat er geen staalkrullen van het boren in de bak terecht komen als je het deksel afneemt.

Btw, als ik je video zo hoor, is dit typisch het geluid van een gebroken vraagtekenveertje. Dan klapperen de rollen in de kooi tussen de 2 versnellingen. Dit verklaart ook dat je soms niet wegkomt na stilstand of in de vrij schiet bij het opschakelen. Het veertje zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen en dat de 1e versnelling ingeschakeld wordt wanneer je langzamer gaat rijden of stilstaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerTabak
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MeneerTabak » 15 jan 2018 09:48

"Bericht hierboven geciteerd"
Bedankt, zal het gaan proberen. Niet allemaal, maar de onderste bouten wel. De kop is dolgedraaid, niet het schroefdraad.

Vraagtekenveertje leek mij ook het meest logische, maar was toch bang dat er mogelijk iets anders mee aan de hand is/was. Ook heb ik de bakolie leeg laten lopen gisteren, en kwam tot conclusie dat er vrijwel niets meer in zat, en ook waren er een aantal enorm kleine ijzersplinters tussen te vinden. Die heb ik net doorgespoeld met nieuwe olie. Ik hoop dat Euroil Automatic ATF IID Mineral Dexron gewoon goede olie is?

Ik hou je op de hoogte over wat het probleem in de bak precies is. Ik hoop op het beste en dat het enkel het vraagtekenveertje is. Enorm bedankt voor de hulp!

Groet,
Rob.

MeneerTabak
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor MeneerTabak » 15 jan 2018 12:20

@shadowranger
Inderdaad, het vraagtekenveertje is afgebroken. Verder is er geen schade ontstaan. Wel heb ik 2 bouten kapot moeten slaan, om de carterkap los te krijgen, gelukkig heb ik nog 2 verse liggen.

Bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen