Bedankt voor je reactie. Om een of andere reden heb ik geen mail gekregen met de mededeling dat er een reactie is hier dus mijn excuses voor mij late reactie.
Ik heb mijn Tomos een beurt laten geven omdat hij tijdens een rit uitviel en niet meer aan was te krijgen. Ook de volgende dag niet met extra benzine er in. Mijn Tomos heeft bij een vriend van me ruim 2 jaar buiten stil gestaan in weer en wind. Twee jaar niet mee gereden. Er zat, volgens de monteur, water met roest in de benzinetank. En ook in de vlotterbak. Nu hoor ik van jou dat dit eigenlijk nooit kan gebeuren dus zal ik niet zelf de gehele carburateur er af gaan halen.
De bougie is, naar mijn mening, perfect. Hij is koffiebruin. Ik rij wel eens door de stromende regen en dan rijdt 'ie ook goed. Ik was alleen bang dat er daardoor ergens water in zou kunnen komen.
Over dat starten: als ik 'm uit de kelder heb gehaald dan kick ik een keer en dan loopt 'ie al bijna stationair. Hij valt dan langzaam uit. Als ik de choke aandoe en wgrij dan valt 'ie uit. Dus doe ik de choke uit. Dan geeft ik wat gas en dan valt 'ie uit. Dan start ik 'm weer en dan wacht ik, beetje gas, weer wachten etc. totdat ik het gas vol open kan zetten. Daarna rijd ik wel goed. Als ik die procedure niet doe dan rij ik weg en dan valt 'ie voor het eerste stoplicht of tijdens de eerste seconden rijden uit.
Nu qua warme motor. Als de motor kokend heet is dan doe ik wat in de gebruiksaanwijzing staat: gas open en kicken. Geen probleem. Ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest over wat ik "heet" en "warm" noem. "Warm" is als ik 'm een uur of 2 heb laten staan als ik op visite ben geweest ergens (in feite is de motor dan koud). "Heet" is na een paar minuten. "Warm" start 'ie zonder choke echt niet. Dus doe ik de choke aan en moet ik meer dan eens kicken en weer om en om gas geven, stationair, beetje gas geven etc. totdat ik vol gas kan geven en tot 'ie goed stationair loopt. Heel raar. Alleen als mijn Tomos een nacht in de kelder heeft gestaan gedraagt ie zich voorspelbaar.
Vind ik allemaal niet erg: ik verwacht geen topprestaties v/e tien jaar oude snorfiets. Alleen dat 'ie het überhaupt doet. Maar midden in de nacht "in the middle of nowhere" stil staan wil ik liever niet meer. Ik begon me zorgen te maken toen de Tomos langzaam maar zeker weer steeds slechter startte. Bang dat ik weer midden in de nacht een uur naar huis moet lopen.
Het zou ook met de kou te maken kunnen hebben.
Wat ik zelf heb gedaan is m.b.v. de stationair stelschroef met een hete draaiende motor (dus: na een paar kilometer rijden) zo "langzaam mogelijk" stationair laten draaien en bij het stuur de gas-kabel zodanig afstellen dat er niet te veel gas wordt gegeven tijdens stationair draaien.
De sproeier vervangen lijkt mij, voor iemand zonder ervaring, lastig. Als dat nodig is zal ik het doen.
Nogmaals bedankt voor de reactie.
Het wordt weer lente/zomer en ik zal het in de gaten houden. Zou zomaar kunnen dat de (op)startproblemen dan minder worden. Ik hoop dat ik gewoon door de regen kan blijven snorren want het OV gaat nog langzamer dan lopen hier. Moet 2 keer overstappen enzo.