• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos a35 start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 01 apr 2018 10:28

halo

Ik heb een tomos a35 die ik probeer te starten na dat die een x aantal tijd buiten gestaan heeft. Wil niet lukken, carburateur is brandschoon, krukas-keeringen zijn vervangen geweest, cilinder-pakkingen ook, inlaat pakking aan de ene kant want aan de kant van de cilinder zit een soort rubber vormige pakking cilinder is goed bevonden. Cilinder is een a5 met gaat je naar de inlaat (spruitstuk gericht), keering van het tandwiel vernieuwt, vraagteken veer vervangen. Verder heeft de ontsteking vocht of water gezien die is dan mooi opgekuist en gedroogd. Wat ik nu ga proberen is een andere bobine te steken, die is inmiddels bestelt omdat ik de vonk iets wat te zwak vind. De ontsteking stond en staan op het bovenste streepje. Bromfiets uitlaat is zonder S-bocht, het is een elektrische (geen met een contactpunt). Ben zowat ten einde raad nu en vraag hopelijk aan de kenners hier naar een tip of de oplossing waarom hij niet starten wil :lol: :lol:

Admin edit: Tekstueel aangepast met lees- en interpunctietekens. Leest wat prettiger :oops: :oops:
Omhoog


dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 01 apr 2018 15:31

niemand? :?
Omhoog

Yosha
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2018 15:35
Locatie: Zuid-Holland
  • Citeer

Berichtdoor Yosha » 02 apr 2018 18:34

De bougie heb je dan al naar gekeken denk ik? Ik weet niet of je vonk zo zwak is dat het dat is. Heb je op valse lucht gecontroleerd? Oftewel de deo test?

Mijn oude wil niet zo goed starten als het benzinepeil is gedaald (ook al zit er dan nog benzine in), kun je nog naar kijken. En het benzinekraantje schoonmaken.
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 02 apr 2018 18:42

alle krukas keeringen en pakkingen zijn vernieuwt dus zou mij verbazen krijgt rechtstreeks via een darm benzine omdat de tank nog moet gespoeld worden er zit een bougie NGK B6HS in en dat zou de standaard moeten zijn voor die tomosjes
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2018 07:30

Als er een Dellortho SHA carburateur op zit, moet je bedacht zijn op valse lucht. Zeker waar het spruitstuk op de carburateur (of vice versa) aansluit. Men heeft hiervoor 2 system bedacht: de oudere typen hebben een bus die volledig in de opening valt en daarmee de luchtspleet afsluit, de laatste modellen hebben achter de nylon vulbus (met kraag) een rubberen ring zitten die voor hetzelfde zorgt.

De luchtspleet zit naast de schroef waarmee de carburateur wordt vastgezet. Wanneer de vulbus (ongeacht welke) niet ver genoeg naar achteren zit door demontage en niet eerst terug wordt gezet op de juiste plek kan er luchtlekkage komen met gevolg dat de motor niet wil aanslaan. Voor de versie met rubberen ring is het belangrijk dat bij montage de carburateur goed tegen het spruitstuk wordt gedrukt tijdens het vastzetten. Slaat ie wel aan maar bij gasgeven smoren? Misschien dat een deotest uitkonst biedt om uit te zoeken of er ergens anders (of nog steeds op die plek) valse lucht zit. Elke reaktie op waar je spuit van de motor (loopt harder of slaat af) geeft aan lek aan.

Is het membraan nog in orde of is er een hoekje af? Dan werkt deze niet meer (optimaal). Vervangen dus. Wat voor zuiger zit er in? Met of zonder inlaat (!!) sleuven. Indien met inlaatsleuven, zitten deze aan de bovenzijde/ kan naar de inlaat gericht? Je zal niet de eerste zijn die een zuiger verkeerdom monteert en de inlaatsleuven aan de uitlaatzijde zet.

Vwb de bobine. Is de bougiekabel zelf niet helemaal geoxidieerd? Kijk eens aan het begin van de kabel waar deze in de bobine gaat of de kopervezels nog mooi koperkleurig zijn of groenig. In het laatste geval zou ik de kabel vervangen en alle aansluitingen ontdoen van elke vorm van oxidatie zodat er een goed contact is. Teveel weerstand is ook prestatieverlies. De bobine is waterdicht, dus zou in principe niet zoveel te leiden hoeven hebben van de jaren dat ie buiten heeft gestaan.

Heeft de tank wel netjes vol gestaan met brandstof of is deze verroest van binnen? Hoe oud is de brandstof waarop je probeert te rijden. Vaak geeft een vers mengsel betere resultaten als oude brandstof.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 03 apr 2018 11:59

het is id. een Dellortho SHA carburateur,carburateur zit onder het frame niet aan de zijkant zoals die nieuwere modellen nieuwe bobine en bougie kabel is sowieso bestelt als ik de carburateur monteerde zat de bus nog in de carburateur of deze ver genoeg zat ga ik deze week bekijken het is een a5 cilinder met 1 gaatje in de piston en deze zit naar in inlaat gericht membraan is nog goed heb ik gecontroleerd krijgt benzine rechtstreeks van een darm propere 2takt benzine
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2018 12:51

1 gaatje in piston?? Sorry maar mijn Vlaams is niet zo sterk.... :x Piston = zuiger (net als in het Engels) ??

Hoe ziet dat gaatje eruit (grootte etc.) en is dit een origineel Tomos zuiger? Upload eens een foto ervan, dat zegt vaak meer dan woorden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 03 apr 2018 22:34

heb er geen foto van of moet alles uit elkaar gaan halen vond er wel eens informatie over weer en zou origineel moeten zijn ja sorry zuiger dus hier noemen we dat een piston
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 03 apr 2018 22:42

29216994_1662068597206950_8655463689719119872_n.jpg
had nog een foto ervan en dit is orgineel gaatje zit naar de inlaat gericht
29216994_1662068597206950_8655463689719119872_n.jpg (17.05 KiB) 6816 keer bekeken
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 04 apr 2018 11:23

en zit idd een rubber achter de bus die ziet er echter nog goed uit heb de bus zo ver mogelijk getikt
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 apr 2018 17:32

Gaatje is niet origineel Tomos. Snorfiets zuigers zijn helemaal dicht, voor bromversies sleuven zo groot als de inlaat.

Afbeelding
Bromzuiger origineel membraancilinder A5

Ik kan van jouw zuiger geen match vinden, dan alleen voor Puch (met 4 gaatjes onder de onderste zuigerveer). Van Puch zuigers weet ik dat het hemd van de zuiger (het onderste deel) langer is dan die van Tomos en daarmee (zeker bij zuigergestuurde cilinders) problemen geven voor het vullen van de spoelruimte en cilinder met de juiste hoeveelheid mengsel om de motor goed te kunnen laten draaien. Ik kan mij voorstellen dat, met dit ene gaatje niet veel verschil maakt met een volledig dichte zuiger en deze en dus pas mengsel wordt aangezogen als de zuiger de inlaapoort aan de onderzijde van de zuiger opent. Indien het hemd langer is kan dit pas later gebeuren dan voor een originele Tomos zuiger.

Vwb je opmerking over de carburateur, als je de carburateur monteert, zorgt er dan voor dan wanneer je de schroef aandraait je het spruitstuk en de carburateur goed aandrukt tegen de rubber ring.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 07 apr 2018 05:40

ik heb inmiddels al een revisie setje voor de carburateur besteld daar zaten zo 3 rubbers in 2 dezelfde en eentje zonder kraag aan die is inmidels ook al vernieuwt verder heb ik dan maar zou een zuiger besteld zoals hier op de afbeelding het is een bromfiets kop en ga er dan ook van uit dat de cilinder dat ook is dan klopt de piston hierbij al helemaal niet bij verder staat de ontsteking ook om bromfiets-stand zit ik met sproeier 51 in carburateur :)
Bijlagen
tomos-zuiger-meteor-38mm-0-1-2-900x675.jpg
Omhoog

Yosha
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2018 15:35
Locatie: Zuid-Holland
  • Citeer

Berichtdoor Yosha » 07 apr 2018 12:54

Is je cilinder en bromkop dan van een Tomos en de zuiger/piston van een Puch? Je cilinder is niet toevallig van een Puch?
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 09 apr 2018 19:57

het is idd een bromkop en zowel kop als cilinder staat a5 op en tomos
Omhoog

dries-r
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2018 10:12
  • Citeer

Berichtdoor dries-r » 15 apr 2018 18:42

tomos heeft gedraaid met de aangegeven zuiger. maar nu moet er eerst een andere krukas in omdat het vliegwiel lost gekomen is tijden het draaien en de centreer spie niet meer op zijn juiste positie staat
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2018 11:04

In het verlengde van het oude gat op de kruktap kun je een nieuw gaatje boren zodat er een spie in kan voor het vliegwiel. Dan hoef je de krukas niet weg te gooien.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.