• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit bij gas geven, loopt na een tijdje goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
Markozz123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Markozz123 » 30 mei 2018 19:34

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb wel vaak gebruik gemaakt van dit forum, maar nu heb ik probleem waar ik de oplossing nog niet van gevonden heb, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Tomos: A35 quadro brom (50cc) uit 2005, helemaal origineel
Carburateur (14/12) dellorto met normaal luchtfilter en sproeier 53
Er is niks ontgrenst aan de tomos, alleen de vorige eigenaar heeft een stukje van de demper ingekort, waardoor die iets meer lawaai maakt maar wel wat harder loopt (55 km/u top)

De tomos start gewoon prima (ook zonder choke) en loopt dan stationair best goed, maar zodra je dan gas geeft hoor je een ''bwaaapp'' geluid en valt de tomos uit. Echter als ik de choke open zet en ik geef een paar keer flink gas (met het achterwiel van de grond) dan kan ik daarna best voorzichtig wegrijden. Als ik dit niet doe moet ik echt 2-3 min wachten voordat ik kan wegrijden zonder dat ie uitvalt. Als de tomos eenmaal warm is loopt ie prima en stottert ook niet op de top. Hij is nog nooit uitgevallen of rare dingen vertoont, klinkt allemaal prima, alleen het starten is best ellendig.

Ik heb de carburateur schoongemaakt, maar dit heeft niet heel veel gescheelt, maar het is natuurlijk iets met de lucht benzine verhouding. Heb hem laatst ook gestart zonder luchtfilter, maar dit maakte ook geen verschil.

Is dit misschien iets met valse lucht? Of zou er vuiligheid in de filter kunnen zitten bij de benzine kraan?

Ik vind het zo vreemd dat het alleen met starten is, en dat de tomos daarna als een zonnetje loopt en ook op zijn top niet stottert of inhoudt. Een andere sproeier zal niet veel uithalen denk.

Ik ga binnenkort nog wel de deo test doen, en kijken of de afdichting bij carburateur - spruitstuk nog goed is. En een keer de kleur van mijn bougie checken en wellicht een paar andere sproeiertjes proberen.

Maar het zou mooi zijn als iemand mij kon helpen! :) :)

MeneerJansen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerJansen » 19 jun 2018 14:31

Beste Markozz,

Dit heb ik ook en ik denk dat bijna alle oude brommers startproblemen hebben. Zeker als het koud is buiten. Nu het warm zomerweer is heb ik er stukken minder last van. Mijn Tomos start in de winter moeilijk (choke aan of uit) maar als hij start dan moet ik heel voorzichtig proberen om gas te geven. Anders "zucht" 'ie uit. Dat moet ik een paar keer proberen tot ik me zeker genoeg voel om het gas vol uit te geven gedurende een seconde of tien. Dan is de motor warm en is het probleem (net als bij jou) weg.

Susses! :)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen